Avatar billede dexantu Nybegynder
06. oktober 2008 - 22:51 Der er 9 kommentarer

tegnsæt fra mysql database

Jeg har følgende problemstilling.

Hvis jeg kører utf-8, bliver æ,ø,å fra MySql databasen vist korretk, men ikke dem der er hardcode i filerne. Kører jeg iso-8859-1, er det  prcæist omvendt.

Nogen løsning?
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
06. oktober 2008 - 22:56 #1
Vælg et og samme tegnsæt på alle dine websider, og alle din filer på webserveren.
Avatar billede coderdk Praktikant
07. oktober 2008 - 08:44 #2
hvad erik sagde! :)
Avatar billede dexantu Nybegynder
07. oktober 2008 - 09:14 #3
Kan i være mere konkret? Jeg ha prøvet at ændr tegnsættet i databasen, men intet passer rigtig...
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
07. oktober 2008 - 09:51 #4
Vi snakker om dine websider - hvad gør du i dag?
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
07. oktober 2008 - 09:53 #5
Du kan forøvrigt starte med at læse lidt i http://www.joelonsoftware.com/articles/Unicode.html
Avatar billede dexantu Nybegynder
07. oktober 2008 - 10:16 #6
Jeg har en webside , som har tekst fra mysql datbasen, samt noget tekst der står i php filen.

Har jeg sat filen til iso-8859-1 bliver det tekst der står direkte i filen ist korrekt, men det var  databasen bliver uæ,ø,å udvansket. Sætter jeg tegnsættet til utf-8, er det omvendt. Æ,ø,å i databasen bliver forvandsket, men teksten i filen bliver vist korrekt,
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
07. oktober 2008 - 10:28 #7
De websider, der har puttet data i databasen har nok angivet utf-8 som tegnsæt.

Dine php-filer har du så nok gemt som iso-8859-1.

Du bliver nødt til at vælge ;)
Avatar billede dexantu Nybegynder
07. oktober 2008 - 10:37 #8
Så det er den websides tegnsæt der gemmer data, der er forkert. I forhold til den side der viser data
Avatar billede dexantu Nybegynder
16. oktober 2008 - 16:49 #9
Super tak for hjælpen