Avatar billede xenophobia Nybegynder
26. juni 2001 - 19:58 Der er 28 kommentarer og
1 løsning

Coca Cola

Kan man få Coca Cola Cheery i Danmark?
Hvorfor er dåser ikke lovlige?
Er energidrikke?

Avatar billede $noopdogg Nybegynder
26. juni 2001 - 20:00 #1
Man kan ikke få Cherry i danmark...

Dåser er lovlige..Der er bare ingen der sælger dem da ingen regler er fastslåede

Redbull er en form for dooping derfor I lovligt
Avatar billede xenophobia Nybegynder
26. juni 2001 - 20:00 #2
Der skulle stå:
Er energidrikke lovlige?

ups...he he
Avatar billede xenophobia Nybegynder
26. juni 2001 - 20:01 #3
Det er schatme skod! Coca Cola Cherry er sq det bedste! :(
Avatar billede dengalepose.dk Nybegynder
26. juni 2001 - 20:06 #4
Dåser er ikke ulovlige. Det er ulovligt at hælde kulsyreholdige drikke på dåse i Danmark. Man kan både få Cocio og juice på dåse her i landet.
Avatar billede padde Nybegynder
26. juni 2001 - 20:06 #5
- dåserne bruges ikke fordi Auken mener at vi, som det eneste land, har verdens beste returflaskesystem ... Det kan man så forarges over...

jeg har set energidrikker i butikker, så jeg vil tro de er lovlige nok... hvorfor skulle de ikke være det?
Avatar billede xenophobia Nybegynder
26. juni 2001 - 20:09 #6
Auken lugter......
Avatar billede zoidberg Nybegynder
26. juni 2001 - 20:12 #7
Jeg mener at Danmark er blevet slæbt for eu domstolen pga. af vores forbud mod dåser, så det kan være at der sker noget på det område...

Mht. til energidrikke så er det vist indholdet af kofein der er afgørende for om det er lovligt!
Avatar billede jelzin101 Praktikant
26. juni 2001 - 20:12 #8
redbul er ikke doping, men det er ulovligt på grund af af der er vitaminer i! ( så må det ikke markedsføres som læskedrik...
Avatar billede xenophobia Nybegynder
26. juni 2001 - 20:35 #9
Er det bare mig eller er de regler temmelig skod? Dåser er da meget mere smarte end de der tunge glasflasker!
Avatar billede jelzin101 Praktikant
26. juni 2001 - 20:47 #10
jep og det er også noget sjovere at køre hen over en flad dåse end en knust flaske...
Avatar billede xenophobia Nybegynder
26. juni 2001 - 20:53 #11
Jeg vil også hellere blive ramt af en dåse end en glasflaske!
Avatar billede jelzin101 Praktikant
26. juni 2001 - 20:58 #12
der må jo også bruges uhyrlige mængder energi på at transportere glasflaskerne rundt omkring - set i forhold til dåser!
Avatar billede xenophobia Nybegynder
26. juni 2001 - 21:05 #13
Dåser fylder også mindre en glas! Der kan være mere Coca Cola i en lastvogn! He he - Er der nogen der vil med ud og samle underskrifter til lovliggørelse af dåser? - eller hen og kaste flasker på Aukens hus...ho ho
Avatar billede prodic Mester
26. juni 2001 - 22:23 #14
http://www.eksperten.dk/spm/84195

Den endte efter mange indlæg, med at konkludere at de Energi-drikke man kan købe i DK i butikkerne er lovlige pga. de bliver betegnet som læskedrikke og deres koffeinindhold er under maksimum for den slags.
Det drejer sig dog ikke om f.eks RedBull, da den indeholder f.eks Taurin som er ulovligt i følge den danske lovgivning omkring læskedrikke.
Plus at deres koffein-indhold overskriver maksimum.

Men du kan ikke sætte alle energidrikke over en kam, da det helt og holdent kommer an på om de overholder/indeholder for meget at det ene og det andet.

Dåser er ikke decideret ulovlige pt kun i forbindelse med bestemte \"fødevarer\".
Det der taler for f.eks brugen af Flasker herhjemme er vores suværene genbrugssystem, hvor op til 96-98% af alle flasker bliver genbrugt. Det er tror det eller ej, en RET godt ide. Det sparer faktisk meget energi.
Fordelene ved dåser, er at de ikke fylder ret meget, er billige, nemme at håndtere.
Ulemperne er at de sviner som ind i ******* ude i naturen og ikke kan genbruges, der med et væsentligt større energiforbrug for at fremstille flere af slagsen.
Det er jo ikke uden grund at Tyskerne netop har indført en 2 kr\'s pant på dåser i tyskland. De skal bruge nogle penge til at rydde på efter alle de ikke nedbrydelige dåser ude i naturen samt bekæmpe det \"svineri\" produktionen giver.

Manner en smøre - sorry, men det er mit gamle arbejdsfelt. :-)
Avatar billede abpdk Nybegynder
27. juni 2001 - 04:41 #15
Jeg vil ikke blandes ind i hele snakken om energidrikke men prodic, du siger dåser svinder som ind i helvede ude i naturen. Det er meget muligt at de sviner, men så vidt jeg kan huske er dåser lavet af metal hvilket er nedbrudeligt i modsætning til glas og plastik, og desuden skal man virkede bære sig åndsvagt ad for f.eks. at træde en dåse op i foden og det er heller aldrig lykkedes mig at punkterer min cykel ved at køre over en dåse :-)

Det kan godt være at vi har et suverænt genbrugssystem her i landet, men når genbrugen af flaskerne bliver udnyttet i en sådan grad at man gang på gang kan se at de flaske man køber ikke er blevet støbt for nyligt og faktisk er halvmuggen i bunden er der ikke megen idé i det.
Avatar billede padde Nybegynder
27. juni 2001 - 08:32 #16
- spørgsmålet er også om rensningen og genopfyldningen af flasker ikke sviner lige så meget som fremstillingen af dåser alligevel...

Dåserne bliver vel også smeltet om på et tidpunkt og genbrugt til andre formål?
Avatar billede prodic Mester
27. juni 2001 - 12:09 #17
abpdk->Nej de er netop ikke lavet, af et nedbrydeligt materiale. Det er der i problemet ligger.
Og det meste af den plastik f.eks der anvendes til fødevarer er rent faktisk og nedbrydeligt ude i moder Natur.
Og det argument, med at man ikke kan punktere på en metal-dåse, det holder altså ikke.
Du kan SAGTENS komme rigtig galt afsted med dåser også. Se f.eks på [PLÅK]-flaskerne - dem skærer folk sig jo på for et godt ord.
OG de flasker vi herhjemme bruger til genbrug er igennem systemet et vidst antal gange inden de bliver smeltet om og lavet til f.eks vin-flasker(derfor er de også grønne).
At en flaske er halvmuggen i bunden, er naturligvis trist - men send den tilbage til producenten, så får du kastet flere liter af deres produkt i nakken igen.(Gratis)
Det kan være prisen for vores genbrugssystem, men iforhold til udgifterne ved dåser, så er det billigt sluppet.

padde->Rensning/Genopfyldning af flasker sviner langt fra så meget som dåser gør, hvis man ser på helheden.
Om de bliver smeltet om....tjo men hvem samler dem ind???
De ligger jo ude i naturen.
Avatar billede padde Nybegynder
27. juni 2001 - 12:26 #18
- men et pantsystem med dåserne er vel ikke dårligt... så ender de ikke mere i naturen end colaflaskerne.

Flaskesystemet er jo også fint, misforstå mig ikke, men det virker ikke efter hensigten hvis vi er det eneste land som benytter det.

- hvad med transport af flasker kontra dåser, og etiketter mod direkte påtryk...
Det er mere kompliceret end som så, vil jeg tro :)
Avatar billede gephion Nybegynder
27. juni 2001 - 19:09 #19
Tag en flaske vand og smæk en røvfuld druesukker i den.

Så skulle du vist have boost nok til et par minutter :D
Avatar billede prodic Mester
28. juni 2001 - 18:40 #20
padde->Så vidt jeg lige kan huske, er der lavet beregninger omkring hvorvidt det kan betale sig rent økonomisk at skifte til dåser, og jeg mener at konklusionen var at det kunne det ikke.
Og de havde medregnet alle tænkelige udgifter.

Og et pant-system for dåser, er den eneste udvej hvis de skal indføres i DK sådan som jeg ser det. Så tyskerne har fat i den lange ende. :-)

Vores retur-system er på ingen måder(næsten da) afhængige af andre lande, så det kan vi stille og roligt bare køre videre med nu hvor det virker så fremragende som det gør. Og vi er forgangsland for mange andre indenfor netop det.
Avatar billede padde Nybegynder
30. juni 2001 - 00:06 #21
- jeg kan nu ikke forestille mig, at det kan betale sig økonomisk for firmaer at skulle overholde en lillebitte standard i Danmark og en anden i resten af verden... selvfølgelig må man af og til ofre penge for miljø... men jeg er stadig ikke helt overbevist om at det er tilfældet her :)
Avatar billede prodic Mester
01. juli 2001 - 19:40 #22
Når man ser på de danske firmaere som producerer \"drikke\", så er deres eksport/virksomhed nok indstillet på den slags ting.
Avatar billede padde Nybegynder
01. juli 2001 - 23:09 #23
Ingen er fuldt ud indstillet på at have forringet konkurrenceevne, og det giver en forringelse, og et økonomisk tab at skulle tage højde for to forskellige produktioner.
Derudover skal der tages højde for den anderledes standard i transport, køleanlæg mv.
Tænk på hvor meget en flaske fylder i forhold til den indhold… pga. flaskens udformning er der en helt utrolig stor spildplads ved eks. transport i forhold til dåser – for ikke at tale om flaskens masse, der jo også både vejer en del og skal køles ned med ekstra ressourcer.

Efter grundig overvejelse kan jeg kun komme på få fordele ved flaskesystemet… Hvis man gennemgår produktionsgangen og udefrakommende faktorer som transport mv… Jeg er slet ikke overbevist om flaskernes berettigelse - tværtimod :)
Avatar billede padde Nybegynder
01. juli 2001 - 23:10 #24
(-hvorfor bliver der skrevet &#8230 istedet for tre \"tænkeprikker\"?)
Avatar billede prodic Mester
02. juli 2001 - 13:44 #25
Padde->Vi kan sagtens blive enige, om at dåser er OK og at det på en eller anden måde skal integreres mere i DK, men jeg kan umiddelbart ikke se nogen \"fornuftig\" måde at gøre det på endnu.
Medmindre vi altså indfører et pant-system med alt hvad der til hører af omkostninger(store omkostninger).

Når man tænker på de danske firmarer, og deres eksportandel, så er den ret begrænset(bortset lige fra Ceres, hvor næsten 97% ryger tilbage til DK igen) så jeg tror ikke de danske firmarer vil få den store fortjeneste ved at skifte til dåser fremfor flasker. Tværtimod vil de nok får betydelige udgifter ved at skulle omlægge deres produktionsapperat til dåser pga. en indførsel af dåser som gangbar emballage.

Nu blev jeg pludselig lidt interreseret i det her emne, og ville som om mine anskuelser var helt ved siden af. Så jeg fandt lige dette link: http://www.mem.dk/faktuelt/fak18.htm - og summa summarum på det at flasker stadigvæk er det \"optimale\" når man ser på miljø/forbrug/omkostninger og det som vi diskuterer om.

Men skal vi snart slutte denne debat, for enige - det bliver vi nok ikke lige forløbigt. :-)
Avatar billede padde Nybegynder
02. juli 2001 - 15:26 #26
Ja, lad og bare blive enige om at det bliver vi aldrig :)

...men ingen summa summarum... dit bevis er ikke særlig objektivt, da det er fremsat af netop dem der har vedtaget loven om returflasker - de vil jo aldrig komme frem til et andet resultat :)

Avatar billede prodic Mester
02. juli 2001 - 15:40 #27
Padde->Det er såmænd ikke et bevis fra min side, bare en understregning af de faktorer jeg har nævnt undersøgt af nogle \"objektive\" folk.
Og de er vel objektive i den forstand, at de undersøger tingene over en kam og kommer med den mest objektive vurdering(måske farvet lidt - tal er jo taknemmlige)
Om ikke andet, så er de ting de undersøger i form af påvirkninger/miljø vel meget i stil med det jeg har udtalt.

Men lad os nu slutte - enige bliver vi nok ikke på det her felt.
Avatar billede padde Nybegynder
02. juli 2001 - 16:18 #28
:)
Avatar billede xenophobia Nybegynder
06. juli 2001 - 23:07 #29
Så fik vi det op at vende :) Jeg poster et spm hvis jeg finder Cherry i DK :)