Avatar billede dejligeanders Novice
06. oktober 2008 - 09:36 Der er 23 kommentarer og
2 løsninger

Hvor finder jeg de manglende drivere til min Lenovo / IBM T61

Hej Eksperter.

Jeg har lige fået en lenovo t61, med windows vista på, hvilket ikke befandt mig:( Har derfor installeret Windows XP, hvilket kører super... men inde i enhedhåndtering viser den at jeg mangler driver til 8 komponenter. Jeg har været inde på lenovos hjemmeside for at finde drivere, men ved ik hvad der er for nogen jeg mangler.

Enhedshåndteringen kalder de 8 gule sprgsmåltegn følgende:

-Basissystemenhed
-Biometric Coprocesser
-Mini Card
-SM-buscontroller
-Ukendt enhed

De ting den har fundet er:
-Batteri
-Chipkortlæsere
-Computer
-Diskdrev
-DVD-/Cd-rom-drev
-Enheder til lyd, video og spil
-IDE ATA/ATAPI-controllere
-IEEE 1394 Bus-værtscontrollere
-Modemer
-Mus og andre pegeenheder
-Netværkskort
-PCMCIA-kort
-Processorer
-Sikre digitale værtscontrollere
-Skærme
-Skærmkort
-Systemenheder
-Tastatur
-USB-controllere

Håber der er nogen der kan hjælpe... evt. bare med drivere til nogen af spørgsmålstegnene.
Avatar billede Slettet bruger
06. oktober 2008 - 10:04 #1
Avatar billede Slettet bruger
06. oktober 2008 - 10:05 #2
nok selvfølgelig
Avatar billede tonygk Nybegynder
06. oktober 2008 - 10:24 #3
Du kan finde det rigtige drivere ved at indtaste model nr. på din labtop fx. 2536-2xy
her eller bruge Lenovo autodetect systemet.
http://www-307.ibm.com/pc/support/site.wss/homeLenovo.do?country=dk
Avatar billede dejligeanders Novice
06. oktober 2008 - 10:55 #4
Når jeg laver en autodetect på den finder den alle informationerne om min computer... men kan stadig ik se hvilke drivere det er jeg mangler???

Har prøvet at hente en driver der hedder systemupdate, men den kan den ik installere!!!!
Avatar billede Slettet bruger
06. oktober 2008 - 11:07 #5
prøv denne her først og se hvad der sker.

http://www-307.ibm.com/pc/support/site.wss/MIGR-53150.html

når du efterhånden finder dem læg dem i en mappe og brænd dem på cd til næste gang

her er et gratis brænder program på dansk hvis du henter language filen også lift længere nede på siden

http://www.imgburn.com/index.php?act=download

m.v.h
Avatar billede tonygk Nybegynder
06. oktober 2008 - 11:13 #6
Autodetect finder kun de relevante drivere og ikke dem du mangler, og du skal selv vælge hvilken driver du vil downloade og installere.
System update er ikke driver, men det kan finde alle nye drivere til din maskine fra Lenovo. Det kræver jo, at du først installere Microsoft .NET Framework version 2.0.
Link til nyeste version af SystemUpdate:
http://www-307.ibm.com/pc/support/site.wss/TVSU-UPDATE.html
Link til .NET Framework version 2.0:
http://www.microsoft.com/downloads/details.aspx?displaylang=da&FamilyID=0856eacb-4362-4b0d-8edd-aab15c5e04f5
Avatar billede dejligeanders Novice
06. oktober 2008 - 12:11 #7
Så har jeg prøvet lidt af hvert... og efter installation af NET Frame og System update fandt den selv 4 af de 8, så nu mangler kun følgende:

-Basissystemenhed
-Ukendt enhed

... men det ser ud til at alt hvad jeg skal bruge virker, så det er ok:)

Mangler kun at finde ud af hvordan jeg slår den ene mus fra? Der er både en trackpoint-mus og en touchpad-mus på min computer, og i øjeblikket fungere de begge, men vil gerne have slået touchpad'en fra... hvordan gør jeg det???

Jeg har været inde i kontrolpanel og mus, men der kan den ikke slåes fra:(
Avatar billede tonygk Nybegynder
06. oktober 2008 - 12:24 #8
Tiuchpad kan du slå fra nder controlpanel og mus, men trackpoint skal du slå fra i bios. Det med basicsystemenhed... jeg tror det hjælper hvis du installere audio (Lyd) igen, og især High Difination Audio, hvis det er særadskilt fra audio driveren
Avatar billede dejligeanders Novice
06. oktober 2008 - 12:34 #9
Kan altså ik finde det sted hvor jeg kan slå touchpad fra???
Avatar billede tonygk Nybegynder
06. oktober 2008 - 12:47 #10
Har du installeret touchpad driveren fra Lenovo?
Avatar billede dejligeanders Novice
07. oktober 2008 - 11:54 #11
Goddag igen.... blev  nødt til at løbe igår. Prøvede igår aftes at installere driveren til mus inde på lenovo, men så begyndte computeren at brokke sig... og det endte med at jeg måtte gendanne computeren til tidligere, så nu virker det igen... men kan stadig ik slå touchpad fra:(????

Undrer mig i øvrigt over at når jeg tænder computeren, så finder den ik mit trådløse netværk. Hvis jeg så deaktivere det tråløs netværk og aktivere det igen, så virker det. Nogen ide om hvorfor?
Avatar billede tonygk Nybegynder
07. oktober 2008 - 12:21 #12
wireless
Hold fn knappen ned og tryk på F5. Der kan du permenant aktivere eller deaktivere dit wirelees og bloutooth.
Touchpad
ControlPanel, Mus og det 4. faneblade (tror jeg). Der kan du konfigurere touchpad.
Avatar billede dejligeanders Novice
07. oktober 2008 - 12:53 #13
Undskyld det upræcise forgående spørgsmål ang. tråløst netværk..... det er tændt og den finder også andre trådløse netværk, men ik mit eget (altså endtil jeg har deaktiveret og aktiveret igen).

Har tjekket med musen igen.... der er altså ik noget sted under egenskaber for mus. 4. faneblad er hardware og her kan jeg ik gøre noget ud over at trykke egenskaber. Og når jeg gør det kommer der om avancerede indstillinger, men ik noget om hverken trackpoint eller touchpad:( Den skriver bare at alt virker og at det er en PS/2-kompatibel mus!!!
Avatar billede tonygk Nybegynder
07. oktober 2008 - 13:01 #14
Wireless. Jeg håber ikke at bruger IBM Connection Center, og det er almindelige Windows baseret trådløs du bruger.
Fjern alle trådløs forbindelser som er registreret på din maskine og opret en ny til din egen. Hust at efter du har fjernet de forbindelser skal du klikke på ok og komme ud af netværksforbindelser og kommer ind igen for at oprette ny. Hvad er modellen på din T61 altså xxxx-xxx ?
Avatar billede dejligeanders Novice
07. oktober 2008 - 13:10 #15
6462-ae7
Avatar billede dejligeanders Novice
07. oktober 2008 - 13:10 #16
jo, bruger det helt normale!!!.... hvad skal jeg bruge?
Avatar billede dejligeanders Novice
07. oktober 2008 - 13:22 #17
Blir nødt til at smutte for idag!... men håber på svar til i morgen:)
Avatar billede tonygk Nybegynder
07. oktober 2008 - 13:26 #18
Prøv at installere det til din mus.
http://www-307.ibm.com/pc/support/site.wss/document.do?sitestyle=lenovo&lndocid=MIGR-67226
Og til wireless skal du helst bruge windows.
Avatar billede nva Praktikant
07. oktober 2008 - 13:52 #19
Avatar billede dejligeanders Novice
08. oktober 2008 - 10:56 #20
Fik musen deaktiveret ved at installere thinkvantage konfiguration:)
Tak for hjælpen:)

Har stadig et par spørgsmålstegn, men alt hvad jeg skal bruge (indtil videre) fungerer, så slutter her:)

Ang. den tråløse forbindelse går der et par dage inden jeg kan tjekke om det virker, men håber på det bedste, og lukker hermed ovenstående dialog med "STORT Tak for hjælpen... og ikke mindst tålmodigheden:)"

Har givet følgende point:
nva: 2 point (tak... men ku ik finde ud af at bruge det, og min tålmodighed med spørgsmålstegnene er udløbet)
treatmenice: 28 point (tak, fandt frem til det vigtigst ved hjælp af dine og tonygk's link)
tonygk: 70 point (tak for hjælpen og ikke mindst for tålmodigheden:))

Håber alle er tilfredse med fordelingen
Avatar billede dejligeanders Novice
08. oktober 2008 - 10:57 #21
Arh..... kan ik give nogen point når ik der er registreret nogen svar:'(

Send venligst svar, så jeg kan uddele de velfortjente point:)
Avatar billede tonygk Nybegynder
08. oktober 2008 - 11:27 #22
Her er mit svar så, og det var så lidt.  ;-)
Avatar billede Slettet bruger
08. oktober 2008 - 13:15 #23
du giver efter fortjeneste
Avatar billede alhalma Nybegynder
31. oktober 2008 - 20:37 #24
Har selv lige bøvlet med de ukendte basissystemenheder. Det viste sig at være driver en SD-hukommelseslæseren (Card-readeren fra Ricoh). Link hertil er:
http://www-307.ibm.com/pc/support/site.wss/document.do?sitestyle=lenovo&lndocid=MIGR-68053

held og lykke
Avatar billede intelli Nybegynder
27. januar 2011 - 17:33 #25
Hej alhalma
Efter megen bøvl med netop den driver til T61 Win7,er det herlig at man lige kan gå herind og finde svaret så lang tid efter Så tak for det
mvh