Avatar billede jostine Nybegynder
05. oktober 2008 - 14:49 Der er 11 kommentarer og
1 løsning

Problemer med re-installation af Vista (home).

Hej Alle
Jeg har et problem med at re-installere Vista. Det er på en pre-installeret Fujitsu-Siemens (Scaleo J) og jeg benytter den medsendte recover-cd.
Efter at have accepteret licensoplysninger, valgt sprog er jeg nået til "Hvor skal windows installeres ?".

Her er mulighed for "opdater", "drevinstillinger (avanceret)" , "indlæs driver" og næste.

Endvidere vises meddelsen : Denne computers hardware understøtter ikke start til disken. Kontroller, at diskens controller er aktiveret i computerens BIOS.menu.

Ved næste fremkommer følgende meddelse : Windows kan ikke finde en systemdiskenhed, der opfylder kreterierne for installation.

Hvad er der galt ?

Håber at nogle kan hjælpe for jeg er "på meget tynd is" her (kan ikke så meget pc).

/Jostine
Avatar billede computerlab Nybegynder
05. oktober 2008 - 16:13 #1
Hej Jostine

Det er SATA indstillingerne i BIOS der skal laves om, før Vista kan installeres.

I de fleste tilfælde taster du F2 under boot, herefter skal du finde et sted hvor du kan ændre indstillingerne for harddisken, og slå AHCI fra. BIOS er ikke ens på alle maskiner, så jeg kan ikke give dig en direkte beskrivelse.

Mvh
Brian
Avatar billede osigaard Nybegynder
05. oktober 2008 - 19:36 #2
computerlab
Præv lige at læse, hvad jostine skriver !!!
Vi er i Vista katagorien ikke Windows XP katagorien!

Jostine prøver at bruge en original Recover CD!!
Foresten velkommen til Eksperten.

Jostine prøv at gå i BIOS, der skal du sikre dig, at der bootes fra CD-rom inden Harddisk.
Jeg vil tro, at der også er en Boot-menu på den computer, den kan måske nåer ved at trykke på enten tasten <F8> eller <F12> strak når computeren tændes, i denne boot-menu vil du have muæighed for med piletastene Op Ned at vælge cd-rom og så trykke enter, computeren vil så boote fra CD-rom, så sørg for at Recovery-cd er anbragt i CD-rom drevet.
Nu skulle du kunne boote fra Recovery-cd'en og køre recovery
Avatar billede jostine Nybegynder
05. oktober 2008 - 20:16 #3
Hej

Tak for svarene, men jeg tror den boot'er ok fra CD'en.
Hvis jeg IKKE sætter recovery-CD'en i ved restart kommer den pænt og fortæller "Insert boot-disk and press enter..."

Det ovenstående problem er nok mere "under recovery" - jeg kommer som sagt fobi licensbetingelser mv. inden der meldes om problemer. Kan det være fordi den ikke kan se c-drevet ? Og derfor ikke kan installere Vista ?

Jeg kan ikke lige tyde beskeden : Denne computers hardware understøtter ikke start til disken. Kontroller, at diskens controller er aktiveret i computerens BIOS-menu.

Men som sagt, tror jeg at selve booten fra CD går ok - det er (som jeg ser det) senere at der er problemer.

Håber at I kan hjælpe.

/jostine
Avatar billede computerlab Nybegynder
05. oktober 2008 - 20:44 #4
Hej Jostine

Har du prøvet at ændre indstillingerne for harddisken i BIOS?

Mvh
Brian
Avatar billede osigaard Nybegynder
05. oktober 2008 - 20:45 #5
Prøv om du i bios kan slå AHCI fra.
Avatar billede computerlab Nybegynder
05. oktober 2008 - 21:03 #6
Osigaard, var det ikke det jeg skrev først?
Avatar billede jostine Nybegynder
05. oktober 2008 - 21:41 #7
Hej

Jeg har "et mindre problem" med at komme ind i BIOS'en på pc'eren. Ved F2 under reboot fremkommer en "boot manager" med 2 muligheder : "Windows setup (EMS Enable)" og "Windows Memory Diagnostic".

Under "windows setup'en" er der diverse at vælge imellem:
Safe mode
Safe mode with network
Safe mode with cmd. prompt

Enable boot logging
Enable low-resolution video
Last know good config.
Directory service restore mode
Debugging mode
Disable automatic restart on system failure
Disable Driver signature Enforcement

Ved ikke lige hvordan man kommer videre herfra (for at rettet AHCI) - så indtil videre har jeg oprettet endnu et spørgsmål her på siten vedr. Siemens BIOS.

Jeg skal nok vende tilbage, når jeg har fundet ud af at rette AHCI.
Men indtil videre, mange tak for jeres hjælp.

/jostine
Avatar billede jostine Nybegynder
05. oktober 2008 - 21:59 #8
Hej igen - tror jeg fandt den.

Eller rettere sagt - den eneste jeg fandt.

I BIOS - under "Advanced" -
Onboard SATA type = IDE Controller
(det var den eneste som jeg kunne finde, hvor det var muligt at benytte AHCI controller) - men det var jo som sagt sat til IDE.

/jostine
Avatar billede osigaard Nybegynder
05. oktober 2008 - 22:11 #9
Prø at ændre indstillingen  og prøv så igen.
Vedr. spørgsmålet du oprettede i katagorien PC, så lig selv et svar rg Accepter det.
http://expfaq.dk/behandling_af_svar#behandling_af_svar
Avatar billede osigaard Nybegynder
05. oktober 2008 - 22:13 #10
Prøv at ændre indstillingen  og prøv så igen.
Vedr. spørgsmålet du oprettede i katagorien PC, så lig selv et svar og Accepter det.
http://expfaq.dk/behandling_af_svar#behandling_af_svar
Avatar billede jostine Nybegynder
06. oktober 2008 - 22:30 #11
Hej igen.

Har prøvet lidt forskelligt og her er resultatet.

Under recovery + F8 -> mulighed for "safe boot" med cmd-prompt.
Resultat -> Ved load af drivers\disk.sys står den meget (meget) længe før den "giver op". Efterfølgende i cmd-prompt er C: ikke synlig.

Har endvidere forsøgt at indlæse drivere (vha. recovery) med den vil IKKE genkende nogle (som matcher disken).

Kan det være disken som er røget en tur ?
Og når recorvery ikke kan finde driverne, er man vel lidt ude at svømme ?

Kan ikke lige komme i tanke om mere - men byd endeligt ind - jo flere råd jo bedre. Syntes at jeg selv kører lidt i ring.

/jostine
Avatar billede jostine Nybegynder
18. august 2010 - 14:53 #12
Lukket