Avatar billede freekyzone Nybegynder
05. oktober 2008 - 10:47 Der er 7 kommentarer og
1 løsning

RAID problem - den ene harddisk rebiulder hver dag

Hej,

Problem: 1 TB harddisk på SATA-port nr. 5 skal rebuild hver gang PC har været slukket i længere tid.

Jeg har et MSI P45 Zilent bundkort hvor der er 8 SATA porte.
De 6 af dem er ICH10R, hvor jeg har sat 2 x 300 GB 2x 500 GB og 2x 1 TB harddisk til at køre RAID1 (mirror).

Dvs. har jeg 3 RAID-array på hhv. 300 GB, 500 GB og 1 TB.

Men min array med 1 TB rebuilder HVER dag.

Jeg har nu:
- Opdateret bios
- Geninstalleret windows og alle driver
- Skiftet SATA-kabel
- Byttet om på harddsikene
- Købt 850 Watt PSU istedet for min 400 Watt.

Det er IKKE harddisken det er galt med.
Uansen hvilken 1 TB som sidder på kablet, så vil den rebuilde den harddsik som sidder der.

Jeg kan om morgenen tænde computeren, og så ser det ud til alt er i orden - men så vil den ikke starte windows - det er "reset-knappen" bruges.
Herefter vil den starte - men der går 1-2 minutter efter at windows-load-winduet er væk, før logon kommer frem.

Inde i windows kan jeg i Intel Matrix Storage se at mit array nu skal rebuilde.

Når den er rebuild, er der ingen problem den dag i at slukke og genstarte. Men så snart at computeren har været sluttet i længere tid, så er problemet der igen.

Harddisken skal rebuildes, og computeren skal resettes/genstartes for at windows vil starte.

Hvad er der galt?
Jeg kan selv kun se at det kan være porten på bundkortet?
Eller skal jeg op i 1000 watt strømforsyning (det lyder utroligt hvis jeg skal...)?

I Intel Matrix Storage står der ud for de øvrige 5 harddiske:
Enhedsportplacering: Intern
Aktuel Seriel ATA Transfer mode: Generation 2

Men på den harddisk/port som har problemet (port nr. 6) står der:
Enhedsportplacering: Ekstern
Aktuel Seriel ATA Transfer mode: Generation 1

Har det noget at sige?
Avatar billede freekyzone Nybegynder
05. oktober 2008 - 10:48 #1
Problem: 1 TB harddisk på SATA-port nr. 5 skal rebuild hver gang PC har været slukket i længere tid.

skullde have stået:

Problem: 1 TB harddisk på SATA-port nr. 6 skal rebuild hver gang PC har været slukket i længere tid.
Avatar billede justme Nybegynder
05. oktober 2008 - 19:47 #2
Hej igen "freekyzone"... Idet jeg takker for point i spørgsmål: http://www.eksperten.dk/spm/845063, så bliver du desværre, som tidligere nævnt, starte med at undersøge for soft- / hardware fejl. Har du gjort dette ?
Grunden til dette, er at en eventuel fejl i den eller de 2 diske i den pågældende konfiguration "sagtens" kan vise sig i en sådan fejl...
For at være lidt "bagklog", så er det er vigtigt at du husker at skrive retur om du har foretaget de ting som andre folk foreslår, jeg ved at der er flere foreslag omkring løsning af dit problem i dit tidligere spørgsmål. Korrekt kabling, opdatering af bios, firmware for hd osv. Og som jeg selv nævnte at du undersøger de omtalte diske for soft- og hardware fejl. Et godt program til at undersøge for hardware fejl kunne være "SpinRite", men vi alle har jo præferencer...
Har du fortaget nogle af de foreslået foreslag ?
NB: Nej jeg tvivler at det er din strømforsyning med mindre at du altså oplever andre fejl end dem som du beskriver...
Men lade os se hvilke andre foreslag til løsning du eventuelt skulle få ;-)
Avatar billede freekyzone Nybegynder
06. oktober 2008 - 19:46 #3
Hej Justme, jeg troede faktisk jeg havde lagt et indlæg om hvad jeg har gjort indtil nu. Men her kommer det.

Jeg har gjort følgende:

- Skiftet SATA-kabel
- Byttet om på harddiskene (de 2 stk. 1 TB)
- Købt ny PSU
- Formateret drevene enkeltvis og i deres RAID-array
- Installeret Windows (XP) mere end 3 gange
- Slettet alle RAID og genopbygget dem igen
- Opdateret BIOS fra 1.0 til 1.4
- Opdateret ALLE driver
- Installeret seneste Intel Matrix Storage Manager 8.5

Problemet er stidig det samme.

Jeg mistænker selv at det enten er porten der som den eneste af de 6 SATA-porte er betegnet "Ekstern" i Intel Matrix Storage Manager. De andre er benævnt "Intern".
Der hvor det står er samme sted hvor jeg kan læse om de enkelte harddiskes serienummer, placering i RAID mv.

Ellers mistænker jeg at det er pga. 1TB harddiske - men det kan jeg ikke forstå skulle være rigtig...

Det er jeg selv ved at undersøge - men jeg savner stadig lidt ekspertise - jeg er lidt lost her :-)
Avatar billede freekyzone Nybegynder
08. oktober 2008 - 09:38 #4
Pinligt eller ej, jeg er 99% sikker på at jeg har løst problemet.

Harddiskskuffer - de er tilsyneladende ikke bygget til RAID (...WHY?...)
Jeg har nu købt/bestilt http://www.chieftec.com/snt2131.html som skulle være RAID-kompatibel...

Efter jeg har kylet skufferne væk med de 2 1 TB diske i, så kører computeren som en "mis". Ingen problemer.

... sådan en laaaaang vej, for at finde så simpel en fejl...

Men hvorfor f***** er alm. harddiskskuffer ikke kapatibel med RAID? Det er vel "bare" en forlængelse af stikkene ind i en skuffe? Det kan jeg bare ikke gennemskue...

Jeg takker dig justme for din hjælp/bidrag.
Avatar billede justme Nybegynder
10. oktober 2008 - 00:05 #5
Grunden til at "almindelige" harddiskskuffer ikke er kompatible er 'ganske' enkelt fordi der hersker stor ukompatilitet på markedet indenfor soft-/hardware. Med dette mener jeg, at før et bundkort osv. kan se den ekstra/eksterne harddiskskuffe, så kræver det at driverne til bundkort, chipset, raid controller osv. understøtter dette. Det er "desværre" meget almindeligt indenfor pc-verden at dette er årsagen til et problem som du havde... Når alt dette så er sagt, så kan jeg nævne at f.eks. Linux ikke har dette problem... Det som du kort og godt får med en harddiskskuffe f.eks. den du har sat i bestilling, er en "lille og dum" chip som sørger for at din pc kan kommunikere ordenligt (læs: se harddiskene). Derfor er det ALTID vigtigt at man læser kompatilitet / krav til ens bundkort osv. før man tilslutter f.eks. en ekstern harddiskuffe som f.eks. skal kører i en RAID konfiguraton...
Derfor ser du også at mange producenter f.eks. nævner noget ala. understøtter raid 0 og 1 men ikke 1x og f.eks. kun op til 750GB per disk og altså derfor ikke understøtter 1 TB osv. osv.

Håber ovenstående besvarer dit spørgsmål, hvilket mine forklaringer ikke altid gør ;-)

Og så en lille 'bøvs'... jeg mener ikke umiddelbart at du noget sted nævnte (i dit tidligere spørgsmål), at du brugte eksterne / 3rd part harddiskskuffer, ellers er jeg også ganske sikker sikker på at mange af svarene ville have haft en anden vikling på løsning af dit problem. Så husk venligst i fremtiden at beskrive dit miljø, både for din egen og for andre besvarers bedste. Og ja jeg ved godt at det kunne besvarene jo eventuelt også have spurgt ind til og viser bare devisen om at det er bedre at spørge én gang for meget end en gang for lidt... Skulle jeg have misset den omtalte information, så igorer venligst denne lille side-bemærkning, for så er det bestemt min egen fejl at jeg har overset den info... ;-)

NB: stavefejl er gratis #-)
Avatar billede freekyzone Nybegynder
10. oktober 2008 - 08:25 #6
justme ->

Jeg beklager at jeg ikke har skrevet nogle steder at jeg havde HDD-skuffer.
Jeg havde ellers gennemgået "fra bundkort til harddisk" flere gange.

Måske fordi jeg ikke skænkede det en tanke at de kunne være problemet. Jeg havde vel en ide om at de i princippet blot var en forlængelse af SATA-kablet. Og da jeg havde byttet om på harddiskskufferne og det blot altid var den ene på port 6 som fejlede, uanset hvad, var jeg overbevist over, at det var bundkortet der var noget galt med.

Jeg beklager at jeg ikke har oplyst om dem, det var absolut ikke for at tilbageholde oplysninger, da jeg virkelig har revet mig i håret over hvad fejlen er.

Men jeg har fået RAID-kompatibel skuffer og det kører rigtig godt nu :-)

Men 1.000 tak for din hjælp.
Avatar billede justme Nybegynder
10. oktober 2008 - 11:21 #7
Det bare ok, godt at du fik dit problem løst ;-)
Husk at lukke og slukke -.;
Avatar billede freekyzone Nybegynder
23. marts 2009 - 21:49 #8
Skufferne kunne ikke klare RAID - det kan de nye.