Avatar billede dk_akj Nybegynder
04. oktober 2008 - 09:06 Der er 7 kommentarer og
2 løsninger

Anbefaling af Linux distribution

Hej

Hvilken distribution kan I anbefale til en "ældre" bærbar, det er en Dell Latitude D610 med 512 mb ram og 1.3 ghz cpu.

Den skal bruges til skolebrug + surf af en 12 årig pige.

//akj
Avatar billede pimanx Nybegynder
04. oktober 2008 - 11:54 #1
Ubuntu er den mest udbredte Linux distribution, og som derfor også er lettest at få hjælpt, hvis det bliver nødvendigt.

Det er formentlig også den mest brugervenlige, selvom Fedora og OpenSuse også er meget brugervenlige.

Du kan afprøve Ubuntu, og se om det er noget for dig, ved at downloade installationsCD'en på http://ubuntu.com, og boot din maskine op på den CD. Den starter så som en såkaldt Live-CD, hvor du kan afprøve styresystemet, uden at der bliver installeret noget som helst, eller gør noget ved din Windows-installation.

Ubuntu fåes også i et par andre 'udgaver', som dybest set er de samme, men som bruger en anden 'Window-manager', der gør at desktoppen er anderledes. De hedder Kubuntu og Xubuntu, og hedder sådan, fordi de bruger henholdsvis KDE og Xfce som windows-manager, i modsætning til Ubuntu der bruger Gnome som windows-manager.

Ubuntu har også den fordel, at den har et meget stort community, og også har et forholdsvist stort community på http://ubuntudanmark.dk/forum, hvor hjælp altid er til at få.
Avatar billede dk_akj Nybegynder
04. oktober 2008 - 13:41 #2
Tak, har DL iso fil og brændt en CD, den booter fint op men hænger i partitionering af disken ??

//akj
Avatar billede reinelt Nybegynder
04. oktober 2008 - 13:45 #3
Jeg har brugt ubuntu en hel del, fantatisk styreprogram og fed opdatering
til skolebrug og surf helt godt, behøver heller ikke antivirusprogram og er derfor
meget hurtigt. livecd er overvældende god. benytter firefox som browser meget hurtigere
end explorer.
Avatar billede pimanx Nybegynder
04. oktober 2008 - 14:25 #4
dk_aj, prøv at tag alle USB enheder ud af computeren, og prøv igen. Hvis det ikke hjælper noget, så prøv at dowloade og benytte Alternate udgaven af Ubuntu CD'en. Den har ingen 'Live' funktionalitet, og bruger en tekstbaseret installer fremfor den grafiske installer på den normale CD.

Prøver du i øvrigt at installere til hele disken eller til dualboot?
Avatar billede dk_akj Nybegynder
04. oktober 2008 - 14:36 #5
Ahh, der lå self, en ntfs partition på disken der drillede, jeg fjernede partitionen og oprettede en ny, nu er den igang med at installere.

Svar gerne så jeg kan lukke.

//akj
Avatar billede pimanx Nybegynder
04. oktober 2008 - 14:57 #6
Men den burde nu kunne overskrive NTFS partitionen alligevel. Oh well, måske var den låst af en eller anden proces eller lignende.
Avatar billede reinelt Nybegynder
04. oktober 2008 - 15:57 #7
svar og held og lykke.
Avatar billede dk_akj Nybegynder
06. oktober 2008 - 09:44 #8
Tak for det, det virker jo meget enkelt, næste step er at få den til at genkende det trådlæse netværkskort, men det kan jeg se der er mange der har bøvlet med så mon ikke også der ligger en løsning et sted :-)

//akj
Avatar billede reinelt Nybegynder
06. oktober 2008 - 11:28 #9
du er altid velkommen her, hvis der opstår noget.