Avatar billede jmjveb Nybegynder
03. oktober 2008 - 16:27 Der er 24 kommentarer og
1 løsning

IE7 i forhold til IE6 - hjemmeside vises forskelligt

Hjemmeside vises forskelligt i de 2 nævnte browsere IE6 og IE 7 - hvodn ka det mon være ?
Avatar billede reinelt Nybegynder
03. oktober 2008 - 16:38 #1
hvad er der forskel på. lad os se hjemmesiderne. er du vistabruger.?
Avatar billede jmjveb Nybegynder
03. oktober 2008 - 16:51 #2
Microsoft Windows XP Professional.
I IE6 står div tags rundt omkring på siden.
I IE 7 står de fint som de skal.
Avatar billede Slettet bruger
03. oktober 2008 - 16:52 #3
MS er med deres IE ikke kendt for på nogen måde at gide følge de gældende standard på markedet, dog er de blevet lidt bedre til det med IE 7 og derfor kan meget dårlige site som ikke følger W3C standarderne eller som ikke er særlig godt lavet sagtens se forskellige ud, og hvis de ikke er lavet ordentligt, ser de sikkert også forskellige ud i andre browser som fx. FF (Firefox), Opera og Safari.
Avatar billede jmjveb Nybegynder
03. oktober 2008 - 17:18 #4
Hjemmesiden følger w3c standarden, og vises fint i både firefox, opera og safari, men der er forskel i IE 7 og IE6
Avatar billede mihl Nybegynder
03. oktober 2008 - 17:20 #5
Har selv haft samme problem... IE er kummerlig
Avatar billede jmjveb Nybegynder
03. oktober 2008 - 17:22 #6
Hvad kan jeg lige bruge det til ?
Avatar billede Slettet bruger
03. oktober 2008 - 18:20 #7
Jemen hvis siden du snakker om vises fint i alle browser undtagen IE 6, så er det jo som sagt før meget enkelt. IE 6 er en gammel browser som har det meget skidt med alt hvad der har med standarder at gører.
Men er det ikke også lidt lige meget om en side vises dårligt i en old gammel browser, bare den virker i de nyer versioner er det fint. Så må folk sku bare opdaterer til nyest software hvis de vil se de site de besøger ordentlig.
Avatar billede jmjveb Nybegynder
03. oktober 2008 - 18:39 #8
Vil det sige at man ikke selv kan gøre noget rent design- eller kode mæssigt, mht. diverse browsere? Må man, med andre ord bare acceptere at der er forskel - eller kan man ikke lave en hjemmeside der forholder sig til alle browsere på én gang ?
Avatar billede Slettet bruger
03. oktober 2008 - 19:27 #9
Jo man kan sagtens tilpasse sit site så det passer til forskellige browser, og det bør man også gøre, selv om der til tider kan være en del arbejde i det, og det nogle gange også vil være nærmest umuligt.

Selv så tilpasser jeg altid de site jeg laver til de nyest versioner af IE, FF og Opera.
Avatar billede jmjveb Nybegynder
04. oktober 2008 - 08:30 #10
Hvis man nu bare holder sig til w3c standarder, kan det vel ikke gå rent galt ?
Skal man tilpasse sitet på en særlig måde, så det passer til diverse browsere - hvor i ligger arbejdet?
Avatar billede keysersoze Guru
04. oktober 2008 - 09:35 #11
du vil sagtens kunne lave en side der overholder standarderne og som vises ens i alle browsere - men bare fordi du overholder standarderne er der ingen garanti for at den gør. Arbejdet ligger ene og alene i at kende hver browsers særheder og så teste efterhånden som man bygger siden op.
Avatar billede olebole Juniormester
06. oktober 2008 - 14:11 #12
<ole>

Uden at kunne se siden og dens kode er det naturligvis helt umuligt at se, hvad du gør galt - men da forskellene åbenbart ligger mellem IE6 og IE7, lyder det, somom du anvender en uhensigtsmæssig DTD.

Prøv at lægge et link, hvis du ønsker mere uddybende forklaring på, hvad du gør galt  =)

/mvh
</bole>
Avatar billede jmjveb Nybegynder
06. oktober 2008 - 14:44 #13
<!DOCTYPE html PUBLIC "-//W3C//DTD XHTML 1.0 Strict//EN" "http://www.w3.org/TR/xhtml1/DTD/xhtml1-strict.dtd">
<html xml:lang="da" xmlns="http://www.w3.org/1999/xhtml">
Avatar billede olebole Juniormester
06. oktober 2008 - 14:50 #14
Prøv at lægge et link, hvis du ønsker mere uddybende forklaring på, hvad du gør galt  =)
Avatar billede jmjveb Nybegynder
06. oktober 2008 - 15:32 #15
w3c validerer siden til at være xhtml 1.0 strict, så jeg forstår ik lie der sku være noget galt med koden.
Problemet er at i IE6 står mine div tags spredt rundt omkring på siden, men i IE7 står de fint lige efter og under hinanden - som det var hensigten.
Avatar billede w13 Novice
06. oktober 2008 - 15:34 #16
Ok. Men som Ole siger, kan vi ikke gætte hvad der er galt. Det kan være rigtig, rigtig meget.

IE6 overholder ikke nødvendigvis w3c-standarderne, bare fordi du gør det. IE6 er tværtimod fuld af fejl.

Vi kan nok ikke hjælpe dig videre, før vi ser præcis hvad du gør.
Avatar billede jmjveb Nybegynder
06. oktober 2008 - 15:52 #17
Selv har jeg IE7, som hjemmesiden er lavet i forhold til - dog er det blevet mig oplyst at IE6 viser den forkert, hvilket måske skal ses i de fejl den har - så.

Jeg synes ik i skal bruge laang tid, på at sidde og rode i noget kode-halløj, der ER valideret.

Tak for jeres deltagelse - jeg lukker spørgsmålet.
Avatar billede w13 Novice
06. oktober 2008 - 15:55 #18
Hvis du kører XP kan du let og hurtigt se hjemmesider i gamle versioner af Internet Explorer vha. programmet Multiple IEs: http://tredosoft.com/Multiple_IE
Avatar billede olebole Juniormester
06. oktober 2008 - 16:35 #19
At en side validerer som XHTML 1.0 Strict, behøver iøvrigt ikke betyde, dokumentet tolkes som XHTML. Det betyder bare, at markup koden _potentielt_ kan tolkes som XHTML. XHTML 1.0 Strict er ikke HTML, men XML - hvorfor en del andre forhold også er forskellige. Læs evt:
    http://www.eksperten.dk/artikler/537
    http://www.eksperten.dk/artikler/538

PS: Du begynder vel ikke dokumentet med en XML-deklaration før DTD'en? Så går IE6 nemlig i quirks mode og overholder ikke CSS
Avatar billede jmjveb Nybegynder
06. oktober 2008 - 19:52 #20
bruger den jeg har nævnt :
<!DOCTYPE html PUBLIC "-//W3C//DTD XHTML 1.0 Strict//EN" "http://www.w3.org/TR/xhtml1/DTD/xhtml1-strict.dtd">
<html xml:lang="da" xmlns="http://www.w3.org/1999/xhtml">
Avatar billede w13 Novice
06. oktober 2008 - 21:14 #21
Ja, og som Ole siger, så er der nogle problematikker at tage højde for ved den.

Og du har altså ingen linje før din Doctype?
Avatar billede olebole Juniormester
07. oktober 2008 - 00:48 #22
Ja, netop fordi, du nævnte _den_ doctype, skrev jeg, som jeg gjorde  ;o)

At markup koden kan glide gennem W3C's validator uden fejl, er det allermindste - der er jo som bekendt kun ekstremt små forskelle på HTML 4.01 og XHTML. Bare fordi koden validerer i forhold til en XHTML-standard, behøver dine dokumenter ikke have en dyt med XHTML at gøre.

Langt de fleste validerende 'XHTML' dokumenter på WWW kommer således aldrig i nærheden af en browsers XML-parser ... som jo ellers er den absolut eneste grund til at bruge XHTML  =)
Avatar billede jmjveb Nybegynder
07. oktober 2008 - 06:18 #23
nej - ingen linje før Doctypen ?
skal der være det ?
Avatar billede w13 Novice
07. oktober 2008 - 09:03 #24
Det skal der, for at det er korrekt XHTML, men så vil nogle browsere ikke kunne finde ud af det, så nej, det skal der ikke. =P
Avatar billede olebole Juniormester
07. oktober 2008 - 14:23 #25
XHTML er endnu ikke understøttet på WWW - og det varer sikkert en hel del år endnu, før det sker. Prøv at læse de to artikler, jeg linkede til  ;o)