Avatar billede cskott Nybegynder
02. oktober 2008 - 15:15 Der er 6 kommentarer og
2 løsninger

Erfaringer med Ubuntu

Hej

Er der nogen af jer der har erfaringer med operativsystemet ubuntu.
Er det nemt at installere og kan det køre det som xp kan kører osv.?
Avatar billede reinelt Nybegynder
02. oktober 2008 - 15:25 #1
http://translate.google.dk/translate?hl=da&sl=en&u=http://www.ubuntu.com/getubuntu/download&sa=X&oi=translate&resnum=2&ct=result&prev=/search%3Fq%3Dubuntu%26hl%3Dda
du kan prøve det en livecd uden det rører andre styresystemer.
det er min erfaring at det er let tilgængeligt og opdatering går som en leg,
der er hurtigere end xp. jeg har haft lidt besvær med bankprogrammer
men det kan  løses ved hjælp af et aktiv card, som ikke koster noget.
det er meget beherskende med sin grubbootgdisk som kræver fortrinsret for f.eks.
windowssystemer, men det kan løses. meget lækkert system.
Avatar billede cskott Nybegynder
02. oktober 2008 - 21:36 #2
Ved du noget om hvordan det fungere sammen med spil?
Avatar billede pimanx Nybegynder
02. oktober 2008 - 21:52 #3
So reinelt siger, så kan du prøve systemet helt uden at installere det, ved at downloade og brænde Ubuntu, og starte din computer op med den som Live-CD. Så vil du komme ind i et "live" miljø, hvor du kan prøve det helt uden at installere noget.

Hvis du så vælger, at du gerne vil have Ubuntu på din computer, så er der i det her live miljø et "install" ikon på Ubuntu skrivebordet. Dobbeltklikker du på den, så føres du gennem et dialogvindue med 7 trin, hvor du vælger konfiguration af Ubuntu.

Ét af trinnene er valg af sprog, et andet trin valg af klokken, et tredje valg af keyboard, og et fjerde valg af brugernavn og kodeord.

Den eneste "tricky" ting er det trin, hvor du skal vælge om du vil installere på hele harddisken, eller om du vil lade Windows være, og så installere Ubuntu på den fri plads på harddisken.

Vælger du dette trin, vil du hver gang du booter din computer op vælge om du vil køre Windows eller Ubuntu. Dette kan måske være en god ide, hvis du indimellem spiller spil, da en del spil ikke fungerer i Ubuntu, da de er skræddersyet til Windows.

Så det er slet ikke så vanskeligt, og der er også et stort dansk community på http://ubuntudanmark.dk/forum, som med glæde hjælper med problemer og spørgsmål.

En anden ting du også kan kigge på, er Wubi. Wubi er en .exe fil du downloader til Windows, og som installere Ubuntu INDEFRA din Windows installation. Hvis du ikke gider Ubuntu mere en dag, så går du bare ind i Kontrol Panel>Tilføj/Fjern, og fjerner Ubuntu ad den vej.

Vær opmærksom på at hvis du vil have en permanent installation, så er det ikke Wubi du skal bruge, da den er en smule langsommere, og på flere åder afhængig af Windows. Men den er god hvis du gerne vil prøve Ubuntu, men vil have et fuldt system at lege med i stedet for Live-CD'ens begrænsninger.

Vær også opmærksom på at der kan være problemer med visse hardware-dele. Det er desværre ikke alt hardware som (endnu) understøttes i Ubuntu, da mange producenter kun lavere deres drivere til Windows.

Men tag en backup af dine vigtigste filer og dokumenter, og så kan det aldrig gå helt galt ;)
Avatar billede reinelt Nybegynder
03. oktober 2008 - 09:28 #4
der er masser af installerede spil, men spil til windows duer ikke.
der kan være netspil der kan spilles men jeg har ikke prøvet det, men google viser mulighederne. http://www.google.dk/search?sourceid=chrome&ie=UTF-8&q=netspil%2Bubuntu%2Bgratis
Avatar billede cskott Nybegynder
16. oktober 2008 - 20:54 #5
Hej.. Er der nogen af jer der vil lægge et svar så jeg kan afslutte spørgsmålet
Avatar billede pimanx Nybegynder
16. oktober 2008 - 21:41 #6
Ja bestemt.

Fik du installeret eller afprøvet Ubuntu, eller opgav du ævred? :)
Avatar billede reinelt Nybegynder
17. oktober 2008 - 13:13 #7
også her svar
Avatar billede cskott Nybegynder
17. oktober 2008 - 14:22 #8
Nope jeg har ikke fået det gjort. :-)