Avatar billede webhjaelp Nybegynder
01. oktober 2008 - 16:58 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

Hvordan opretter man globale variable i windowsformsapplication?

Jeg vil lave en variabel som kan bruges i hele formen, som kan virke hvis man taster shift og bevæger pile-tasterne så skal variablen være større og når man slipper shift så skal variablen være almindelig. Denne variabel skal kunne bruges i andre funktioner i formen.

Jeg har prøvet følgende, uden held:
switch (e.KeyCode)
            {
                case Keys.Shift:
                    value = 4;
                    if (value != 4)
                    {
                        value = 2;
                    }
                    switch (e.KeyCode)
                    {
                        case Keys.Right:
                            this.pictureBox2.Left += value;
                            break;
                        case Keys.Left:
                            this.pictureBox2.Left -= value;
                            break;
                        case Keys.Up:
                            this.pictureBox2.Top -= value;
                            break;
                        case Keys.Down:
                            this.pictureBox2.Top += value;
                            break;
                    }
                    break;
            }
Avatar billede qua Nybegynder
01. oktober 2008 - 19:23 #1
Hvis du deklarer en variable inde i en funktion/procedure, da vil du kun kunne få adgang til den variable i samme function/procedure. Deklarer du derimod din variable inde i en klasse eller et modul kan variablen bruges at alle funktioner, procedurer og egenskaber i samme klasse/modul.

I dit tilfælde, skal du så deklare din variable inde i din form istedet for inde i en funktion eller procedure.
Avatar billede webhjaelp Nybegynder
02. oktober 2008 - 09:23 #2
Ja, men problemet er at når jeg slipper shift tasten så skal værdien ændres til 2 igen.
Avatar billede qua Nybegynder
02. oktober 2008 - 11:21 #3
Ahh, så problemet er ikke variablen.

For at løse dit problem skal du håndtere både KeyDown og KeyUp event. Det skal foregå på følgende manér: Når din knap bliver trykket ned, skal du sætte værdien til den værdi du gerne vil have når knappen er trykke på - dette foregår altså i KeyDown. Når knappen så bliver slippet igen, skal du sætte værdien til det du gerne vil have den til når knappen ikke er trykke på ( eller når den bliver slippet), dette gør du i KeyUp.

Eksempel i VB.NET, skulle være let at konvertere til C#:
Public Class Form1

    Private _ShiftToggled As Boolean = False

    Private Sub Form1_KeyDown(ByVal sender As Object, ByVal e As System.Windows.Forms.KeyEventArgs) Handles Me.KeyDown
        If e.KeyCode = Keys.ShiftKey Then
            _ShiftToggled = True
            Debug.Print("Shift is being hold")
        End If
    End Sub

    Private Sub Form1_KeyUp(ByVal sender As Object, ByVal e As System.Windows.Forms.KeyEventArgs) Handles Me.KeyUp
        If e.KeyCode = Keys.ShiftKey Then
            _ShiftToggled = False
            Debug.Print("Shift is not longer being held")
        End If
    End Sub
End Class
Avatar billede webhjaelp Nybegynder
02. oktober 2008 - 18:25 #4
Du fik mig pejlet i den rigtige retning, jeg har brugt følgende:
private void Keydemo()
{
this.KeyUp += new KeyEventHandler(OnKeyPress);
}
public void OnKeyPress(object sender, KeyEventArgs e)
{
    switch (e.KeyCode)
    {
        case Keys.ShiftKey:
            value = 2;
            break;
    }
og kaldte Keydemo() fra Form1_Load.

Jeg ved ikke om det kan gøres bedre/pænere end ovenstående?
Avatar billede qua Nybegynder
02. oktober 2008 - 20:20 #5
Strukturen i koden ser ikke speciel god ud, men så længe det endnu engang virker.
Avatar billede webhjaelp Nybegynder
03. oktober 2008 - 08:29 #6
Hvordan kan strukturen se bedre ud?
Avatar billede webhjaelp Nybegynder
05. oktober 2011 - 08:51 #7
Jeg lukker....