Avatar billede rboege Novice
30. september 2008 - 15:24 Der er 11 kommentarer og
1 løsning

Problemer med opsætning af domæne,dns,wins, osv.

Hej alle

Håber i kan hjælpe mig med følgende problemer som bliver ved med at drille. Nu har jeg efterhånden haft kontakt til diverse på KU (Københanvs Universitet), men ingen af de løsninger jeg har fået har givet det jeg gerne ville have, så nu prøver jeg lige her også.

Jeg har for nyligt i en server (hp prolian ML 150 g5 server), og ønsker nu at opsætte den så mine klienter kan logge ind på et domæne "studenterhuset.local". Så jeg har lavet en forest på serveren osv. Desuden har jeg opsat dns, og wins på samme server.
Dette er hvordan det er tilsluttet:

KU > Server > Switch > Clienter
I princippet ville jeg bruge serverens indbyggede firewall også, til administrering af dette. Men når jeg plugger mine netværks kabler fra KU (en fiber converter) i min server, og videre via. netværks stik 2 fra serveren til switchen, fanger den ikke min eksisterende ip, og sender den videre til switchen, og der k0ommer mit problem. Jeg ønsker at serveren skal give signalet videre efter at være gået igennem min firewall (som pt er slået fra).

Dertil ønsker at at bruge serveren så den har domæne control på, så hver bruger logger ind med brugernavn og kodeord. MEN, når mine brugere logger ind, tager det en KRIG af tid. Og forstår ikke hvorfor.

Nogen der kan hjælpe med en manual eller lign, eller hvad ved jeg, så jeg kan få det til at virke.?

(vis mig i er bedere end det IT-Personale på KU!! PLEASE..

-Rune
Avatar billede fastwrite Nybegynder
30. september 2008 - 15:35 #1
Det med at det tager en krig, kan være din DNS opsætning der er forkert. Hvordan har du sat dit netkort op?

Husk at din DNS adresse IKKE skal pege til en ekstern DNS, men til serverens EGEN IP adresse.

Hvor mange netkort har du siddende i din serverPC, siden du vil lege firewall med din server?

Jeg kan ikke helt fange hvad det er du vil med de kabler. Hvis du har en switch, hvor din server er sat i, og dine "klienter" også har deres netværkskabel i samme switch, eller en anden switch, som også er kablet til din servers switch, skulle der ikke være noget problem i at fange din domæne server.

Og hvis du vil have serveren til at lege domæneserver, skal dine klienters PC'er også tilsluttes domæneserveren (højreklik på denne computer, og skriv det domænenavn pc'en skal være tilknyttet (studenterhuset.local)

Kan du fra de enkelte PC'er pinge studenterhuset.local ?
Avatar billede rboege Novice
30. september 2008 - 15:50 #2
Jeg ihar 2 netkort, et med en udgang og et andet med 2 udgange.

jeg ønsker gentligt bare at have forbindelsen til at køre 0osv, ved at forbinde det på den må¨de jeg beskrev.

hcvad angår domæne pt, så er det lidt underordnet. Men ønsker bare at der er netforbíndelse når jeg slutter det til på den måde, og det er der pt. ikke.
Avatar billede fastwrite Nybegynder
30. september 2008 - 16:07 #3
Prøv at fortæl i dummi-sprog hvad det er du ønsker. For jeg kan desværre ikke helt gennemskue hvad du ønsker.

Som jeg forstår det:
Du har nogle netværkskabler fra KU der sidder i en fiberconverter - som du sætter i din server i dit ene netkort - herefter kabler du dit netkort 2 til en switch, hvor der sidder andre klienter der skal kunne se din server.

Er det korrekt opfattet?

Har du sat din server op med statisk IP adresse? Kan den tilgå LAN og WAN nettet?
Avatar billede fastwrite Nybegynder
30. september 2008 - 16:08 #4
Kan klienterne ping din server?
Avatar billede rboege Novice
30. september 2008 - 18:21 #5
Ok, skal nok lige prøve at omfurmulere mig lidt, og gøre det mere precist.

Jeg arbejder på studenterhuset i København.
Vi har købt en server, som skal administrere vores netværk, så vi kan logge ind på nogle client maskiner og dermed tilgå vores oplysninger og informationer.
Bla. skal serveren fungere som firewall for vores netværk.

Så det jeg ønsker primært er at lave følgende:

Københavns Universitet > Vores server > Vores Switch > Vores Clienter

På KU, har de som sagt deres egne dns servere, og dhcp servere, som levere vores ip adresser.

Det jeg har gjort er at opsætte dns og dhcp på serveren. Men ligemget hvad jeg gør, så fanger mine clienter ikke en ip, eller noget, og fanger dermed heller ikke det internet vi ha rfået leveret. Og det er mit problem.

Hvis jeg skal fange dem fra clienterne skal jeg angive ip-adresserne selv, fra clienterne og det synes jeg er for stort et arbejde, foruden det virker det helle rikke helt stabilt når jeg gør det.

Så serveren skal kunne følgende ting:
Hver bruger har sin egen konto (domæne)
Firewall
DNS
DHCP
Og muligvis nogle andre småting.

Mine klienter kan ikke pinge min server, hvis jeg ikke angive nogen ip.
Avatar billede ptael Nybegynder
01. oktober 2008 - 05:59 #6
Hvilken windows server køre du med, 2003 eller sbs?

Du skriver du har 3 netkort eller er det bare mig? 2 netkort mer behøver du ikke.

Det ene netkort bruger du til wan det andet til lan. Det netkort hvor wan forbindelsen kommer ind skal skal have en fast ip....Da den bliver angive af en anden dhcp. Det andet netkort "lan" til dine klienter skal du så sætte dhcp op på. og den du giver din server er også din dns for dine klienter. At lade servere stå som firewall er efter min mening dumt. En router foran. Når alt dette er gjort. Opretter du dine bruger / klienter og tilmelder dem dit domæne.
Avatar billede rboege Novice
01. oktober 2008 - 14:57 #7
2003 buisness edition.

Jeg har 2 netkort. med ialt 3 udgange.
Men jo behøver kun bruge det ene kort, med de 2 udgange.

Så i princippet så skal jeg sætte min server til stikket fra KU, og så skfite min ip på den anden port til en fast ip, istedet for automatisk. og dermed få mine klienter givet en ip, og derefter angive dem den rigtige dns.

Er det korrekt forstået?
Avatar billede ptael Nybegynder
01. oktober 2008 - 15:51 #8
Hvilken netkort er det du har med 2 udgange?
Avatar billede fastwrite Nybegynder
02. oktober 2008 - 12:39 #9
Det ene netkort som er tilsluttet KU - skal formodentlig have en DHCP IP adresse. Det andet netkort du sætter på din swtich - skal have en Fast IP adresse, med DNS pegende på sig selv, så hvis din server har 192.168.10.10 - skal DNS'en også være 192.168.10.10

Grunden til at de nok ikke kan pinge, kan være din software firewall på serveren - prøv at slå den fra, for den er vist sat til automatisk at rejecte ICMP kald (her i blandt ping kald)
Avatar billede rboege Novice
04. oktober 2008 - 17:25 #10
Jeg kan ikke model nummeret på det. Men jeg ved der findes 3 forskellige til en hp ML150 proliant g5 performance server. og de 2 dyrester har 2 udgange til netkabler.

Jeg har angive en fast ip til mit netkort til sitchen (192.38.108.10) min anden ip på netkortet til fiberkonverteren fra KU, er: 192.38.108.21

jeg formoder jeg er nødt til at holde mig i det range som min dhcp giver mig, med den faste ip, ville ellers gerne have lavet det til 192.168.2.1, og dermed give min dhcp de nye ranges.

Men kan man i mit tilfælde bruge serverens egen dhcp selvom der er en dhcp et andet sted som man får en ip fra? hvordan fungere det hele?

Det virker nemlig stadig ikke. Min server har internet (firewall slået fra) men mine klienter som er koblet på min switch som får ip, osv fra serveren har ingen internet. Selvom de har netværk ,og de kan pinge min server. Er der noget specielt jeg skal sætte op, udover dhcp, og fast ip på det netkort?

-
Avatar billede ptael Nybegynder
07. oktober 2008 - 19:34 #11
Helt forfra.

Du skal bruge hver sit netkort. Et til wan kommer fra ku. Og et til lan som du sætter i din switch.

Og du må ikke bruge det netkort som har du udgange. Kun den ene udgang.

Netkortet som er til wan får sin ip via dhcp:192.38.108.21

Lan netkortet er som din server ip. og den kalder du f.eks 192.168.0.2

Den ip din server har er også din standardgateway og din dns til dine klienter.

Men du kan jo startet med kun at sætte wan til og få din server til at gå på nettet.
Avatar billede rboege Novice
24. december 2008 - 14:27 #12
Jeg fandt aldrig en løsning så lukker igen.