Avatar billede frederikpag Nybegynder
30. september 2008 - 11:43 Der er 8 kommentarer

Hvordan laver man dataudtræk fra XAL?

Kære eksperter,

Jeg skal lave et udtræk fra en XAL, men er kommet i tvivl om hvad der reelt er muligt at udtrække og hvordan. XAL’en er version 3.7.0.199, med en bagvedliggende MS SQL - databasen er på engelsk.

Jeg ønsker at lave en debitor analyse, hvor jeg kan se:

Kundenummer
Kundenavn
Varegruppe
Varenummer
Varenavn
Afsætning i en periode
Omsætning i samme periode
Dækningsbidrag i samme periode

Er det muligt at trække denne data ud af databasen og hvordan gør jeg?

På den terminalserver hvorigennem jeg har adgang til XAL’en ligger der også Excel 2003 på. Kan jeg med fordel bruge Excel som udtræksværktøj via ODBC eller skal jeg i stedet bruge XAL’ens Raspportdesigner eller er der et tredje bedre værktøj?

Håber jeg kan stole på jeres hjælp!

De bedste Hilsner

Frederik
Avatar billede pct Nybegynder
30. september 2008 - 11:53 #1
Når du skal lave udtræk af flere kartoteker (som her), ville jeg enten bruge Access eller programerer en QTX i XAL'en, hvor man laver de forskellige relationer.

Per :o)
Avatar billede frederikpag Nybegynder
30. september 2008 - 12:13 #2
Ok, interessant.. Hvordan programmerer man en QTX i XAL'en - er det noget en gennemsnitlig bruger ville kunne?
Avatar billede pct Nybegynder
30. september 2008 - 12:38 #3
Nej. Men med programeringshåndbogen, lidt sans for relationer (direkte opslag) og progarmering, kan det lade sig gøre.
Avatar billede frederikpag Nybegynder
30. september 2008 - 13:00 #4
hmmmm... Nå, det må jeg nok sande jeg ikke kan. Man kan ej heller bruge Excels MS query til at joine tabellerne?

Hvis man skulle gå efter en tabel som kunne vise bare noget af det ville det så være den der på dansk hedder LagerPost? - hvad hedder den i den engelske version?
Avatar billede frederikpag Nybegynder
01. oktober 2008 - 12:16 #5
Nå, nu er jeg selv kommet lidt videre. Via ODBC er det lykkedes at få adgang til alle tabeller samtidig med at de kan joines - så langt så godt! Nu handler det bare om hvilke tabeller jeg skal bruge for at hente den ønskede data frem... Går man efter "DEBINVJOUR" eller Lagerkart (hvad hedder den på engelsk?) til at trække data ud? Nogen kvalificerede bud?
Avatar billede pct Nybegynder
01. oktober 2008 - 12:38 #6
Jeg ved ikke hvad LagKart hedder, men gætter på noget med stock. DebInvJour er formentlig DebJournal. Den kan du godt bruge som udgangspunkt, og så lave relationer til hhv DebKart og LagKart.
Avatar billede mostcrazy Nybegynder
20. januar 2009 - 12:21 #7
Hehe, lidt sjovt... Jeg har siddet med nogenlunde samme problemsituation. Det er dog således, at I den version af XAL som jeg sidder med der har jeg en rapport under debitor->udskrifter->statistik->kunde/vare statistik som gør lige netop det du efterspørger.

Min situation var dog den, at jeg skulle bruge denne statistik i Excel og måtte derfor ty til, at lave nogle forespørgsler i Access som var i stand til, at generere rapporten baseret på et ODBC kald til XAL. Det er dog en MEGET tung beregning, at lave udenfor XAL.

Iøvrigt, så kan jeg fortælle at du med stor stor fordel kan bruge tabellen STOCKTRANS som udgangspunkt for netop dette.

Jeg vil gerne hjælpe dig videre - kan dog desværre ikke sende en kopi af den frontend jeg har lavet i access.
Avatar billede mostcrazy Nybegynder
20. januar 2009 - 12:22 #8
og nu opdager jeg så, at indlægget er over 3 mdr. gammelt, men hjælpen er stadig til rådighed hvis det er aktuelt.