Avatar billede larsbechnygaard Nybegynder
27. september 2008 - 14:51 Der er 6 kommentarer

en til mange til mange til en relationer

Der er én ting, som jeg bare ikke fatter, og det er hvordan man 'sorterer' sine relationer, om de er "mange" eller "en", og hvor de er det...
Spurgt på en anden måde, hvad er det man 'tæller' efter ?

Iflg. hjælpen, til InterBase 2009, er det sådan, at EN medarbejder kun kan være ansat i EN afdeling, hvilket giver en 'en til en' relation.
EN afdeling kan have MANGE ansatte, hvilket bliver til en 'en til mange' relation.
Så vidt, så godt.. nu kommer så det spørgsmål, der gør at 'kileremmen hopper af', for hvorfor kan MANGE mennesker ikke være ansat i EN afdeling - hvilket så skulle kunne blive en 'mange til en' relation..?
-og det aktuelle problem: En person kan kun have EN fokeregisteradresse (en til en) - men der kan sagtens bo MANGE personer på EN folkeregisteradresse (en til mange eller mange til en ?).
-og endnu værre: Hvis jeg tager gadenavnet for sig, og husnummeret for sig, så kan der bo MANGE mennesker på ØSTERGADE + NUMMER 17, men nummer 17 kan også være på VESTERGADE, NØRREGADE og SØNDERGADE....??
Avatar billede arne_v Ekspert
27. september 2008 - 15:27 #1
"at EN medarbejder kun kan være ansat i EN afdeling, hvilket giver en 'en til en' relation."

er forkert

"hvorfor kan MANGE mennesker ikke være ansat i EN afdeling - hvilket så skulle kunne blive en 'mange til en' relation..?"

er rigtigt !
Avatar billede arne_v Ekspert
27. september 2008 - 15:28 #2
Det er også:

person M----1 adresse
Avatar billede arne_v Ekspert
27. september 2008 - 15:29 #3
Men den med nummer 17 holder ikke.

Relationer er mellem rækker i tabeller ikke mellem enkelt felter !
Avatar billede larsbechnygaard Nybegynder
30. september 2008 - 07:23 #4
OK, så fik jeg dét på plads, tror jeg nok..*S*
Hvis du lige lægger et svar, så får du pointsene.

Mvh. Lars
Avatar billede arne_v Ekspert
30. september 2008 - 14:19 #5
ok
Avatar billede arne_v Ekspert
25. oktober 2008 - 23:06 #6
så mangler du bare at acceptere svaret