Avatar billede mewm Nybegynder
26. september 2008 - 08:32 Der er 14 kommentarer og
1 løsning

0kr i fradrag!

Hey.

Jeg arbejder som PHP programmør i et firma.

Jeg har d.d fået en mail hvori der står at eftersom man ikke længere kan indtaste fradrag manuelt, så har han kørt månedens løn med 0kr i fradrag, og at vi skal tage fat i skat asap.

Men jeg har regninger der skal betales, og det kan jeg ikke hvis jeg ikke får min fulde løn inkl. fradrags penge.

Mit spørgsmål er så:
Må han det her?
Er det noget bullshit?
I al fald, kunne han have været ude med det tidligere?
Er det en regel der er trådt i kraft for lang tid siden, og så har han bare glemt det?

Hvad fanden gør jeg lige?
Avatar billede Jensen DK Novice
26. september 2008 - 08:49 #1
Kom lige ned i din fagforening og lad dem klare problemet for dig.
Avatar billede dunderfjert Nybegynder
26. september 2008 - 09:05 #2
Fagforeningen var nok det sidste sted jeg ville gå hen. Arbejdsgiver har ikke gjort noget fagligt forkert, lønnen er (efter hvad vi ved) udbetalt.

Jeg antager at "han" det er en på lønkontoret el.lign. få "ham" til at forklare hvad han mener, og kontakt derefter SKAT.

Af ren nysgerrighed .. Er din øko. spændt så stramt op at du ikke kan overskue en måned hvor din løn er beregnet efter 0 i fradrag ?
Avatar billede schwarz84 Nybegynder
26. september 2008 - 09:49 #3
Arbejdsgiveren har gjort noget forkert og fagforeningen er de rigtige at snakke med hvis han ikke vil rette det. Det kan dog sagtens lade sig gøre fra ham at sende en korrektion til Skat, så du får dine penge udbetalt. Det skal du bare bede ham om i første omgang. Du får ikke noget ud af selv at kontakte Skat...

>Af ren nysgerrighed .. Er din øko. spændt så stramt op at du ikke kan overskue en måned hvor din løn er beregnet efter 0 i fradrag ?
Hvis man eksempelvis har hus, så er et fradrag altså virkelig mange penge!
Avatar billede dunderfjert Nybegynder
26. september 2008 - 10:19 #4
Jeg har selv hus, bil, arbejdsløs-kone og 3 skolebørn.
Netop DERFOR er jeg ansvarlig og bruger ikke rub og stub der kommer ind på kontoen, og samme grund sker der altså ikke det store ved at der går det halve ind i løn en måned.
Alle sørger vel for at have et "nødberedskab" stående konstant på kontoen, eller hvad ?
Avatar billede jokkejensen Novice
26. september 2008 - 11:07 #5
De fleste arbejdsgiver vil da godt lige ligge den smule penge extra i.

Har du spurgt, om du kan få dem inden næste mdr, da de betyder en del ?

Vh /J
Avatar billede thov Forsker
26. september 2008 - 12:49 #6
Du har afleveret dit skattekort til arbejdsgiver - så er det hans forb****** pligt, at beregne og udbetale din korrekt beregnede løn, BASTA !!

Skat fjerner ikke uden videre 'manuel indtastning', uden at advare om det i god tid, og anvise løsninger på det.

Så bare at skubbe ansvaret fra sig, er simpelthen for dårligt af din arbejdsgiver - vorherrebevares for en bolcheforretning... :-(
Avatar billede ravnemor Juniormester
26. september 2008 - 16:14 #7
Er du ansat i det offentlige eller det private ?
Avatar billede htx98i17 Professor
26. september 2008 - 19:51 #8
dunderfjert-> nu holder du. Du beskylder en mand som jeg formoder du ikke kender, for kke at kunne overskue økonomien pga noget som du mener alle burde have styr på. Hvis du vidste hvor mange der har så stram en økonomi at ja selv et fradrag kan have stor betydning. Der er jo også en grund til at folk rask væk har kassekreditter der siger spar to. Det er fordi de har brug for pengene. Oven på det, får du lige stemplet ham som uansvarlig.

Og så vil du sikkert sige, jamen der er folks egen skyld at de har kassekredit og sikkert bare har sløset med pengene eller brugt pengene på overflod. Ja det har du sikkert ganske ret i. Men det er sådan verden er og for at svare på dit spørgsmål: Nej langt fra alle.

Jeg kan tage mig selv som eksempel. Jeg har dog ikke kassekredit. Men sidste måned fik jeg heller ikke fradraget udbetalt og det havde jeg stærkt brug for, for at have penge til alle regninger. Årsagen til lavvande kan være mange, men min var at jeg forinden på 4 måneder skulle skrabe 34.000 kr sammen som jeg skulle betale tilbage til skat og SU. Og jeg anser da mig selv som både ansvarsfuld og for at have overblik.

Det var sådan set bare lige det jeg ville sige :) jeg synes du stempler løs uden at tænke dig om.
Avatar billede ravnemor Juniormester
26. september 2008 - 19:55 #9
Det kan vel også være det samme om man skylder i et hus eller skylder på en kassekredit.
Avatar billede schwarz84 Nybegynder
27. september 2008 - 11:34 #10
Ravnemor: Der er en del til forskel i rente, især hvis man ikke behøvede at skylde noget i første omgang...

dunderfjert: Synes du selv at du bidrager med noget som helst her?

Arbejdsgiveren har som sagt muligheden for at sende en korrektion til lønnen og udbetale den for meget skat som er tilbageholdt. Det skete for mig i sidste måned og det bør kunne lade sig gøre uden problemer. Jeg har været ude for noget tilsvarende for et par år siden (jeg var på SU og derfor var de væsentligt at jeg fik mine penge), hvor det ikke lige kunne gå i orden og dér løste fagforeningen hurtigt problemet da jeg først fik taget mig sammen til at bede dem om hjælp.
Avatar billede djras Nybegynder
28. september 2008 - 15:54 #11
Du skriver at arb.giver ikke har gjort noget forkert. Jo han har da...Det er hans
opgave at indbetale skat og selvfølgelig sørge for at dit fradrag bliver brugt.
Og i øvrigt...Glemmer han også dine feriepenge...pension..osv.?
Lad være med at være blødsøden.og få tjek på om tingene er i orden.
Avatar billede mewm Nybegynder
06. februar 2009 - 19:05 #12
Jeg takker for alle svarene. Jeg fik overtalt min chef (tidligere chef), om at kontakte skat, og det gjorte han og fik det udrettet. Fik dog de onde øjne :P SMid svar alle :)
Avatar billede Jensen DK Novice
07. februar 2009 - 07:05 #13
Ok
Avatar billede ravnemor Juniormester
07. februar 2009 - 18:30 #14
Har du så tjekket om dine skatteoplysninger er gået rigtigt ind og brugt i januar ?

Nu når der er kommet e-indkomst, er det faktisk den ansatte der skal kontakte skat og bede dem om at sende de rigtige oplysninger til arbejdsgiver. Arbejdsgiver kan godt bestille hovedkortet elektronisk, men det er slet ikke sikkert at de rigtige oplysninger kommer ind. Skattekortene bliver nu sendt til arbejdsgiver elektronisk, men har man skiftet job, kan det godt ske at den tidligere arbejdsgiver modtager hovedkortet og den nye får bikort.

Jeg sidder selv i en lønafdeling - dog i staten - og der er rigtig mange problemer vedr. folks skattekort. Det værste er dog at det går galt i decemberlønnen men man først opdager det i januar. Så er det nærmest umuligt at tilbageregulere, og medarbejderen må vente med at få pengene til skat har kørt årsopgørelsen den 12. marts 09. Det er SKAT der skaber problemerne.

Jeg kender dog kun til statens lønsystem, ikke til hvordan det kan gøres i andre lønsystemer.
Avatar billede ankit saini Praktikant
18. april 2019 - 09:26 #15
In the online path you can see every thing which you need in the online game    solitaire freecell because this is made for the fastest online service of fun.