Avatar billede thomze Nybegynder
25. september 2008 - 21:51 Der er 3 kommentarer og
1 løsning

Accespoints og antenner i flertal

Jeg har lige et spørgmål vedr. opsætning af et trådløst netværk der skal dække over et større område.

Hvis jeg eks har 4 accesspoints med et godt stykke imellem, men de stadig overlapper hinandens signal, de har alle samme SSID og kode, de får så hver sin kanal..

Det er 802.11B, skal jeg så bruge kanal 1,6,11 altså ikke overlappende kanaler eller er det ligegyldigt? Det skal være så jeg frit kan bevæge mig med en bærbar mellem punkterne uden at miste forbindelse ved antenneskift, altså den skal automatisk hoppe videre på antennen med mest signal.. ?

Eller skal jeg lige netop bruge overlappende kanaler for at undgå der bliver et decideret "netværks skift" når den går til et nyt accesspoint, hvor jeg så risikere at miste forbindelsen et øjeblik indtil den får nyt signal?
Avatar billede thomze Nybegynder
25. september 2008 - 22:08 #1
Desuden, mener der er en formel for hvordan man udregner afstanden på en antenne? Hvis den sender med kanal 6(x.xmhz) kan man regne afstanden ud til næste antenne, og de må vist ikke være så tæt at selve antennerne er indenfor hinandens rækkevidde?
Avatar billede renehinsch Praktikant
26. september 2008 - 02:17 #2
Du skal benytte individuelle kanaler så de må gerne overlappe. Jo større overlapning jo større samlet båndbredde pr. lokation. De der har samme kanal bør du placer længst muligt fra hinanden. Klienterne finder selv ud af at roame hvis du benytter samme SSID og sikkerhed for alle APs
Avatar billede thomze Nybegynder
26. september 2008 - 11:17 #3
Okay, jeg prøver at sætte dem alle i overlappende rækker nu, problemet pt. er at når jeg går mellem 2 kan den finde på at miste signalet helt, og så skal jeg reconnecte for at få signal til det accesspoint jeg faktisk står ved..

Forstil dig, du står ved AP1 Fuld signal --------------------- Nu står du ved AP2 med INGEN signal, så bliver du nød til at reconnecte til SSID'et, så connecter den til AP2, altså den gør det ikke automatisk når man løber tør for signal..
Avatar billede renehinsch Praktikant
26. september 2008 - 12:48 #4
Det er nok ikke dine access points der er problemet men din klient. Det er den der  automatisk skal roame til næste AP. Start med at checke at du benytter den nyeste trådløse driver på din laptop.