Avatar billede moernmik Nybegynder
23. september 2008 - 12:43 Der er 4 kommentarer og
1 løsning

HVIS formler

Hej,

jeg skal har et regneark hvor jeg skal have oprettet to HVIS formler i samme celle. De to formler som skal overholdes før jeg får det rige resultat ser således ud:
SUM.HVIS($A$4:$A$67;$A$69;$D$4:$D$67)
SUM.HVIS($B$4:$B$67;$B$69;$D$4:$D$67)

Dog ligger problemet i at disse to formler ikke bare skal ligges sammen, men at alt det der ligger udenfor disse skal to formler ikke skal med som SUM.

Jeg håber jeg har forklaret mig godt nok ;)
23. september 2008 - 13:04 #1
Ud fra din formulering vil jeg mene at:
=SUM.HVIS($A$4:$A$67;$A$69;$D$4:$D$67)+SUM.HVIS($B$4:$B$67;$B$69;$D$4:$D$67)
kan gøre det.

Men er tvivl om hvad du mener med 'De to formler som skal overholdes før jeg får det rige resultat ser således ud:'

og især den her: 'Dog ligger problemet i at disse to formler ikke bare skal ligges sammen, men at alt det der ligger udenfor disse skal to formler ikke skal med som SUM.' Det der ligger udenfor områderne i formlerne kommer vel under ingen omstændigheder med?
Avatar billede moernmik Nybegynder
23. september 2008 - 14:12 #2
Det var også noget vrøvl det jeg fik skrevet. De to formler skal IKKE bare lægges sammen. Jeg skal bruge "fællesmægden" fra disse formler som så skal give mit resultat i en celle.
Avatar billede moernmik Nybegynder
23. september 2008 - 14:20 #3
Altså hvis jeg skal finde et årstal samt en vilkårlig tekst, og KUN disse, som skal anvendes.
23. september 2008 - 14:48 #4
Prøv med denne:
=SUMPRODUKT(($A$4:$A$67=$A$69)*($B$4:$B$67=$B$69)*$D$4:$D$67)
Avatar billede moernmik Nybegynder
23. september 2008 - 15:40 #5
Lige præcis Erik ;) jeg takker.