Avatar billede jazoomy Nybegynder
18. september 2008 - 02:14 Der er 2 kommentarer

Optimalt harddisksetup

Jeg ynder at prioritere mine 4 harddiske således:

1 harddisk kun til Vista.
1 harddisk kun til installerede programmer.
1 harddisk til spil.
1 harddiske som lagerdisk samt sidefil/pagefile.

Således skal der ikke unødigt læses flere steder fra samme harddisk når jeg arbejder med tunge programmer, på samme måde når jeg spiller.

Er der kun en teoretisk fordel ved at gøre det således, eller kan det rent faktisk måles?
Avatar billede speedytech Nybegynder
18. september 2008 - 07:57 #1
Jeg vil sige at hvis du skal have et hurtigt setup til Vista.. Kunne man måske gøre sådan her..

2 harddiske til Vista/Pagefile/programmer. (Raid 0) - WD Raptor 10rpm diske. - Du vinder en masse læse hastighed.
og en harddisk til Spil.

Eller kunne man vælger for at få noget sikkerhed..

Raid 10 med 4 diske, evt. WD Raptor 150GB - Så ville det kører max. Så har du 300gb storage til Vista/programmer/spil.. Og du har 2 harddiske som backup, hvis en disk går ned.. - Du vinder både læse/skrive hastighed.
Avatar billede speedytech Nybegynder
18. september 2008 - 07:58 #2
Her kan du læse omkring Raid..
http://en.wikipedia.org/wiki/RAID

Raid 10 er Raid 1 + 0 Raid 0 = Raid 1+0 = Raid 10