Avatar billede rune_daub Nybegynder
17. september 2008 - 19:06 Der er 7 kommentarer og
1 løsning

Problemer med grafik

Hej med jer
Jeg købte for 5 uger siden en computer i løsdele fra IMW.dk, som så siden har været til reperation non stop. Det er hvad det er.
Jeg indleverede computeren med følgende fejl.
Hvis jeg startede et spil op, så låste grafikken i det spil eller program inden for 5-15 minutter. Jeg var simpelthen nødt til at lukke programmet med Windows joblist. Derefter kunne jeg starte programmet op igen. Hvis jeg startede programmet op med det samme, så crashede spillet også med det samme. Hvis jeg ventede et par minutter, så kunne spillet også kører nye 5-15 minutter før det crashede.
Det virkede altså som om der var noget der blev overophedet eller lignende.
IMW har også kunne konstatere problemstillingen.
Der hvor vi er uenige, er at jeg mener at det er grafikkortet der er problemet, hvorimod IMW mener at det er strømforsyningen. De mener at strømforsyningen ikke levere en stabil og rigelig mængde strøm til grafikkortet, som derfor får programmet til at crashe.
Men hvis strømforsyningen ikke levere nok strøm, burde det så ikke have indflydelse på hele computerens strømforsyning og ikke som IMW argumentere kun grafikkortet?

Følgende er hardware.
1 stk. Gigabyte GA-MA790X-DS4AMD 790X motherboard
1 stk CPU AM2 Athlon 64 X2 6000+ 2MB
1 stk 4096 MB DDR2 PC2-6400 corsair XMS2 DO ram.
1 stk VGA PCI-E 512 MB Geforce 8800 GT Sparkle grafikkort
1 stk NorthQ 430 Watt strømforsyning

Der til købte jeg en standard 500 GB Harddisk og et DVD drev.

Jeg har læst specifikationerne på både motherboard og grafikkort og 400 Watt er required på begge og jeg havde jo en 430 watt, så det burde være rigeligt eller?

Jeg håber der sidder en som kan give mig lidt skyts på hvorfor det ikke kan være min strømforsyning der er problemstillingen, nu hvor jeg skal tale med teknikkeren i morgen.

Pft.
Avatar billede haverslev Novice
17. september 2008 - 19:54 #1
Dit kort kræver 105W i sig selv, men der kræves en PSU på minimum 400W og 22Amp stabilt på 12V
Det tror jeg desværre ikke din NorthQ kan klare - desværre
Den skal lægge rimelig stabil på alle forsyninger, ikke bare 12V men også på 3,3V - 5V
Hvis du så ovenikøbet kommer i tanke om at køre SLI (2 grafikkort) så kræver det minimum en PSU på 450W og 24Amp på 12V linien

Vil anbefale at du kigger på en Cosair PSU, de er kendt for at holde ydelsen på alle rails - en 520W vil være passende.
http://www.edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=217541&Specs=true
Avatar billede rune_daub Nybegynder
17. september 2008 - 21:50 #2
men vil den NorthQ jeg har valgt medføre at grafikkortet stopper programkørslen? Eller kan det tyde på at der er andre problemer også?
Avatar billede corleonedk Nybegynder
17. september 2008 - 22:15 #3
Ja hvis det ikke får strøm nok,stopper/hænger programmet.Hvis det var varme som du også mistænkte,ville du opleve at computeren genstartede hvis den kunne.Så jeg ville give haverslev ret i at vælge en anden psu.
Avatar billede rune_daub Nybegynder
18. september 2008 - 12:31 #4
haverslev og corleonedk efterlad et svar.
Haverslev for en fin vurdering af behovet.
Corleonedk for afklaring om det kun er PSU spørgsmål.
Avatar billede haverslev Novice
18. september 2008 - 12:57 #5
Fordi jeg KUN nævner PSU er at jeg er overbevist op at det er din PSU der er for lille. Grafikkortet er OK og skal bruge stabil strømforsyning
Avatar billede corleonedk Nybegynder
18. september 2008 - 13:58 #6
Vi lader Haverslev nuppe dem,min kommentar var mere ment som en opbakning til hans fine gennemgang.Så luk og sluk du bare denne tråd,håber den opføre sig ordenligt med en ny PSU.
Avatar billede rune_daub Nybegynder
18. september 2008 - 16:38 #7
Jeg har lige lidt yderligere info...
PSU'en er en NorthQ DLP-435, som yder 430W 30 amp.
På boksen til grafik kortet står der 400W 22 amp.

Det udfordre vel lidt din kommentar haverslev?
Avatar billede haverslev Novice
18. september 2008 - 16:54 #8
Næ, som jeg skrev:
"Dit kort kræver 105W i sig selv, men der kræves en PSU på minimum 400W og 22Amp stabilt på 12V
Det tror jeg desværre ikke din NorthQ kan klare - desværre"

Selvom din NorthQ er på f.eks 430W og skulle kunne give 30amp, så er det langt fra sikkert at den giver dette - og der der tillige også 3,3V og 5V rails der skal være stabile. En PSU skal kunne holde sig på +/- 10% af ydelsen - f.eks må den så falde 1,2V på 12V rail
Ps.  jeg har dog ikke tjekket om din yder de 30amp på 12V delen eller der er på en af de andre rails