Avatar billede linksys Nybegynder
17. september 2008 - 10:14 Der er 14 kommentarer

Hukommelse i Lenovo Thinkpad T61

Er der nogle som ved med sikkerhed om sådan en maskine kan køre med PC2-6400 RAM?
Avatar billede geforce3 Praktikant
17. september 2008 - 10:54 #1
Avatar billede komputerdk Mester
17. september 2008 - 22:05 #2
øh det gør den ikke, hvis det ikke er SoDimm...
Avatar billede linksys Nybegynder
18. september 2008 - 08:22 #3
Selvfølgelig er det so-dimm pin 200, der er bare nogle som siger de kun vil køre som var de pC2-5300
Avatar billede geforce3 Praktikant
18. september 2008 - 08:56 #4
Tjek efter hvad der sidder i nu. Hvis der sidder PC-5300 i, vil de nye køre som PC5300. De vil altid køre efter de langsomste ram.
Avatar billede linksys Nybegynder
18. september 2008 - 10:13 #5
Det er da i hvert fald noget værre ævl. Jeg har haft en t40 engang, som jeg satte hurtigere ram i. Det kunne den i hvert fald godt se.
Avatar billede geforce3 Praktikant
18. september 2008 - 10:26 #6
huh? Siger ikke den ikke kan se dem - bare at de vil køre samme hastighed som laveste nævner. Så hvis du har PC5300 i er der ingen grund til at købe PC6400 medmindre de begge er PC6400. Ram er bagudkombitable - ikke omvendt, så hvis du har PC5300 vil de ikke køre som PC6400.
Avatar billede linksys Nybegynder
18. september 2008 - 10:45 #7
Nå for faen, der misfortod jeg dig så lige, sorry :-) Vi snakker nye 2x2gb hyperx, men nogle mener at chipsættet på bundkortet ikke vil se dem som 800mhz men kun 667mhz.
Avatar billede geforce3 Praktikant
18. september 2008 - 11:34 #8
Det er i orden :)

Under din Thinkpad står der et type nummer på et sort label. Det kan du skrive ind på det link jeg har givet i starten. Der står hvilke ram maskinen understøtter - også om den kan tage op til 800MHz.
Avatar billede geforce3 Praktikant
18. september 2008 - 11:36 #9
Men umiddelbart understøtter den kun op til 667MHz, altså PC5300. Det betyder ikke, at du nødvendigvis ikke kan bruge de nye ram, de vil bare køre med en lavere hastighed. Hvor meget det betyder i sekunder tør jeg ikke sige, men med 4 GB kommer du nok ikke til at mærke det.
Avatar billede geforce3 Praktikant
18. september 2008 - 11:38 #10
http://forum.notebookreview.com/showthread.php?t=298532 Du kan læse her også, som underbygger min påstand. :)
Avatar billede linksys Nybegynder
18. september 2008 - 11:44 #11
Ja jeg kan godt se hvad den siger, men det er ikke altid faktum :-)

Kunne jo være BIOS updates gør noget, og der står også maks 4gb, men har set nogle der har fået 8gb proppet i og det gik fint...

Nå får dem forhåbentligt i dag så må vi se :-P De var billigere end PC2-5300'erne!
Avatar billede komputerdk Mester
18. september 2008 - 13:02 #12
PC2-6400 er kun en godkendelse af hastigheden, så det er egentlig bare pc-5300 der kan køre 200MHz, mod de normale 166MHz. Chipsættet understøtter omvendt ikke 200MHz RAM, kun 200 (800, pga. quad) FSB til CPUen

ang. de 8 GB, så understøtter chipsættet ifølge Intel kun op til 4 GB. Desuden skal man have Win 64bit eller Linuz kernel ??? for at det virker..
Avatar billede linksys Nybegynder
18. september 2008 - 13:09 #13
Der tror jeg lige du tabte mig lidt, men tiden vil vise sig om den kan rykke dem på hvad de egentligt burde kunne...

Ja jeg har også godt læst at den kun understøtter op til 4gb ram, men hvis der sidder en mand og spinder op med 8gb hvem tror du så mest på!? Well, 64-bit er da også den eneste vej frem. CAD programmer hænder at blive lidt hukommelses tunge ;-)
Avatar billede geforce3 Praktikant
18. september 2008 - 15:50 #14
Der er garanteret virkning ved 4GB, så nej betyder ikke der ikke kan sidde 8GB, men en af de ting der tit sker, er at der ikke leveres nok strøm fra strømforsyningen... :)

Derudover kræver det 2x4GB og én blok koster omkring 2.500 :p så er spørgsmålet om det er det værd.