Avatar billede tjuhejhvordetgaar Nybegynder
15. september 2008 - 20:32 Der er 7 kommentarer og
2 løsninger

Kan jeg have 2 access points til mit trådløse netværk?

Hej

Jeg har et trådløst netværk, bestående af 1 Router (Zyxel Prestige 2000) og 1 Access Point (Linksys).

Jeg har så fået en Dreambox, hvor der også skal noget trådløs forbindelse til. Derfor har jeg lånt et D-link Access Point af en kammerat, som jeg vil koble til.

Jeg er dog i tvivl om, hvorvidt man kan koble 2 access points til samme netværk, eller om det i virkeligheden er noget helt andet, jeg skal have fat i.

Det skal siges, at jeg i små 20 minutter har prøvet mig frem med access pointet. Jeg har dog endnu ikke fået det til at virke - derfor mit spørgsmål.

Håber I kan hjælpe :o)
Avatar billede renehinsch Praktikant
15. september 2008 - 22:47 #1
Du skal sætte begge access points helt ens op (samme SSID og samme kodenøgle) og forbinde dem til samme ip subnet, fx til routerns indbyggede switch. Herefter fungerer begge som en del af samme service som dine computere på nettet. De vælger selv det access pooint der har det bedste signal.
Avatar billede freekyzone Nybegynder
15. september 2008 - 23:27 #2
renehinsch -> Taler du ikke om reapeater nu? Men de skal vel ikke have samme IP? De skal vel blot have samme SSID og nøgle? Eller?
Avatar billede tjuhejhvordetgaar Nybegynder
16. september 2008 - 11:28 #3
Jeg har forsøgt med samme SSID og kodenøgle, men det hjælper ikke.

Hvis jeg skal forbinde til samme ip, hvordan er det så lige jeg finder ud af, hvilken ip routeren eller det andet access point kører med?

Mellem Dreamboxen og access point benytter jeg det kabel, der var med i æsken. Er det korrekt, eller skal det være en anden type kabel?

Beklager min mange, og muligvis, lidt tossede spørgsmål.
Avatar billede renehinsch Praktikant
16. september 2008 - 12:04 #4
Så gør du noget galt. Du kan prøve dine APs enkeltvis. Hvis et af dem ikke virker så er det der problemet er. Når begge virker tilslutter du dem begge samtidig. De to APs kender ikke noget til hinanden. Det er klienterne som selv bestemmer hvor de associerer sig og hvornår de roamer.

freekyzone -> jeg taler om to access points som klienten kan roame imellem og om IP Subnet. I virkeligheden mener jeg samme lag 2 net eller Virtual LAN(VLAN). Men det er lidt mere teknisk. På de fleste hjemenetværk er det altid samme IP subnet/VLAN.Hvis hvert APs er på forskellige subnet skal klienten skifte ip adresse.  Et APs eget ip er ikke relevant for klienterne, det benyttes kun til management.
Avatar billede tjuhejhvordetgaar Nybegynder
16. september 2008 - 12:22 #5
Jeg er også sikker på, at jeg har lavet noget galt.

De 2 AP's er afprøvet enkeltvis - og her virker de som de skal.

Problemet ligger formentlig i, når jeg kobler ap nr. 2 til Dreamboxen. Her ryger netværksforbindelsen, og jeg er nødt til at slukke ap nr. 2, for at få adgang til det igen.
Avatar billede renehinsch Praktikant
16. september 2008 - 13:41 #6
Jeg  tror du må lave en tegning af hvad det er du vil. Du siger du kobler ap 2 til dreambox. Men er den ikke klienten som kobler sig trådløst på et AP. Hvis du sætter AP til din dreambox for at det skal tilslutte sig til det andet AP så har du brug for et AP der kan fungere som klient op imod AP #1 og så skal dine APs ikke sættes ens op. Men jer er som sagt i tvivl om hvad du vil opnå.
Avatar billede tjuhejhvordetgaar Nybegynder
16. september 2008 - 16:59 #7
Det er formentlig fordi jeg ikke har forstået Dreamboxen 100%, at spørgsmålene bliver lidt 'tågede'.

Min opsætning er som følger:
Jeg har min router, hvor mit access point sidder på. Herefter har jeg så trådløs forbindelse til samtlige af mine maskiner. Det virker upåklageligt.

Så har jeg Dreamboxen, som gerne skal trådløst på nettet. Det er så her jeg tror/troede, at endnu et access point skulle kobles til, direkte på Dreamboxen. Men det er måske slet ikke nødvendigt?

Når jeg sætter netværkskabel fra routeren til Dreamboxen (altså springer access pointet over), så virker Dreamboxen - men det gør mine maskiner så ikke, dvs. de kan ikke komme på nettet.

Derfor vil jeg gerne have Dreamboxen på trådløst, for så virker alt, på samme tid.
Avatar billede freekyzone Nybegynder
16. september 2008 - 17:35 #8
renehinsch -> OK. Så er vi helt enige om, at simple AP hvr en skal repeate fra en anden, der taler vi om forskellig IP, samme subnet, samme SSID og samme nøgle?
Avatar billede renehinsch Praktikant
16. september 2008 - 22:00 #9
Jeg ved ikke hvad der sker med dine øvrige maskiner hvis de alle bliver smidt af når du har din dreambox sat til via kabel. Det skla du  måske høre Zyxel eller din ISP om. Hvis du skal have din dreambox til at fungere som en trådløs klient skal du sætte den sammen med et AP som kan fungere som en klient. Du skal muligvis bruge et krydset kabel til det. Zyxel 570U kan fungere som en klient.