Avatar billede mattias.dk Nybegynder
15. september 2008 - 15:57 Der er 5 kommentarer

RAID-0 problemer

Hey!

Har fået en computer ind af døren, som volder mig lidt problemer. Det hele startede med at den ikke ville starte, som jeg hurtigt fandt ud af var pga. en død strømforsyning. Den er nu skiftet ud, og der er liv i maskinen

Dog er der problemer med det RAID-0 stripe som computeren kører med, efter at strømforsyningen døde. I BIOS var IDE konfigurationen sat til standard IDE, selvom at maskinen har kørt RAID-0 fra starten af. Jeg har ændret dette tilbage til RAID opsætningen, og Intels konfiguration finder også de to Raptor diske og kan se at de er i et RAID-0 stripe (se dette billede: Indsat link

Når jeg prøver at boote, siger den dog med det samme: Disklæsningsfejl

Jeg har prøvet at boote via Knoppix, men den kan ikke åbne diskene, da den ser dem som individuelle drev

Mit næste forsøg er at installere RAID-drivere igen via Windows setup, men skal lige have fat i en diskette først, så ville lige høre om der var nogen med gode råd derude pt.

Bundkortet er et Asus P5WD2 Premium som kører på onboard Intel SATA-RAID portene

Tak,
Mattias
Avatar billede mattias.dk Nybegynder
15. september 2008 - 15:58 #1
Avatar billede dalbjerg Nybegynder
15. september 2008 - 17:37 #2
Det må helt sikkert være et problem med diskene.
Hvis du i knoppix vil se raid konfigurationen skal du op i et dyrer raid kort, da disse billige sådan set bare lave en raid via software og altså ikke via hardware.

Dit næste forslag lyder som en god ide, du kan kører en repair inde fra windows setupen, husk at vælge den automatiske og ikke den manuale.
Avatar billede mattias.dk Nybegynder
15. september 2008 - 20:30 #3
Jeg har nu prøvet at installere driveren igen, men installationen lader mig ikke reparere Windows installationen, den vil kun formatere og installere på ny

Andre forslag?
Avatar billede dalbjerg Nybegynder
15. september 2008 - 20:34 #4
Den burde kunne lade dig reparer den, hvis ikke den vil det, så er der nok kun en geninstallation tilbage.
Avatar billede mattias.dk Nybegynder
15. september 2008 - 20:42 #5
Ja, det er mystisk - problemet er jo også at hvis jeg formaterer den, så er der nok 0,01% chance for at få bare noget af dataen tilbage, når det er et RAID-0 setup

Det underlige er bare at Intels konfiguration ikke melder om problemer

Så tænkte at der var lignende metoder som Knoppix, som kunne hjælpe mig på vej til at få lidt eller al data ud