Avatar billede clemme Nybegynder
15. september 2008 - 12:39 Der er 9 kommentarer og
1 løsning

Problemer med at mappe et share via logon.bat

Enkelte af mine brugere (inkl. mig selv) har problemer med at få mappet deres home-mappe korrekt.

Serveren kører en logon.bat, når de logger ind.

Den indeholder bla.

net use z: /Home /PERSISTENT:NO

Alle har i AD'et fået skrevet stien til deres eget share:

\\srv-name\home$\%username%

Der sker det at når de logger på, for de selve Home$-mappen som deres eget drev.

Er det noget rettighed der er problemet til deres egen mappe?
Avatar billede riversen Nybegynder
15. september 2008 - 13:14 #1
det er et kendt problem og har søgt nettet tyndt for en forklaring og løsning uden det store held. Min løsning er i mit loginscript at lave en korrekt mapping af home-drevet. Om det er det du forsøger med net use z: /Home /PERSISTENT:NO kan jeg ikke helt gennemskue.
Avatar billede clemme Nybegynder
15. september 2008 - 13:21 #2
en korrekt mapping? Kan du forklare hvad du mener.

I AD'et står der under min profil's home folder:

\\srv-file\home$\MPS

Og logon-scriptet køre så:
net use z: /Home /PERSISTENT:NO

Er dette ikke en korrekt mapping?
Avatar billede strych9 Praktikant
15. september 2008 - 14:06 #3
Nogen ide om den blokerer hele scriptet eller bare den linje?

Jeg synes at du skal indsætte følgende linje lige før du mapper drevet:
net use z: /d

Jeg har været ude for at visse AV løsninger blokerer login scripts. Faktisk har især Microsofts egen antispyware været slem til at blokere .bat login scripts. Prøv eventuelt med MS config at deaktivere din AV fuldstændigt.

Og så ved jeg ikke helt hvorfor /Home bruges. Jeg ville mappe den således:
net use z: \\srv-name\home$\%username% /PERSISTENT:NO
Avatar billede clemme Nybegynder
15. september 2008 - 16:05 #4
Jeg er ikke helt med på hvad du mener med blokere.

1: "Jeg synes at du skal indsætte følgende linje lige før du mapper drevet:
net use z: /d"

AD1: Er forsøgt, men så skriver den at "Der er en aktic proces forbundet til denne enhed"

Home bruges, fordi jaaaaaa at så kan jeg adskille om folk skal have personligt drev uden at skulle bruge forskellige logon-scripts.
Avatar billede strych9 Praktikant
15. september 2008 - 16:21 #5
med "blokere" mener jeg at forhindre at scriptet bliver eksekveret.

Jeg er ikke sikker på at vi forstår hinanden helt her: Er det korrekt antaget at du mapper en home folder som hedder Z: i AD Users and Computers for hver bruger, og så efterfølgende forsøger at mappe samme Z: drev via et script som du kalder logon.bat?
Avatar billede clemme Nybegynder
15. september 2008 - 18:31 #6
Det er helt korrekt forstået.

Nu er det ikke mig der har sat det op og jeg er ikke en haj til AD endnu.
Det jeg troede linien "net use z: /Home /PERSISTENT:NO" gjorde, var at hente det man havde skrevet i AD'et, men her er jeg vist forkert på den, eller??
Avatar billede strych9 Praktikant
15. september 2008 - 18:50 #7
Jo, /Home gør hvad du tror.
Men den er ikke nødvendig. Maskinerne skal mappe det Z drev uden den linje i scriptet. Hvis de ikke gør, så tror jeg faktisk at fejlen ligger et andet sted.

Så lidt yderligere granskning:
Er maskinerne på LAN med adgang til domain controller mens de bootes? Eller er det bærbare som dockes og vækkes fra standby feks?
Benytter maskinerne din domain controller som DNS server? (Det bør de).
Når du feks selv har problemet, virker det så manuelt at skrive "net use z: /Home /PERSISTENT:NO" på en kommandolinje?
Avatar billede clemme Nybegynder
15. september 2008 - 19:07 #8
1: Jeg forsøger at slette linien i logon.bat og lader AD'et gøre jobbet, så ser vi i morgen hvad der sker.

maskinerne er på LAN med adgang til domaincontroller.
Der er dog folk med bærbar, som nogle gang docker dem, og vækker dem fra Standby. Alle brugere har en lille "FIX"-fil liggende i system32, spdan at hvis de ikke har dreve, eller mangler dreve, så går de bare i start->kør og skrive fix. Så kører den vores logon.bat. Den må jeg så finde en workaround på, nogen ide?
Avatar billede strych9 Praktikant
15. september 2008 - 19:34 #9
Der er ikke noget workaround som for alvor er smart der.
Jeg plejer at lægge en NetværksdrevMangler.bat fil på deres skrivebord, som så er en kopi af login scriptet. Det kan jo i princippet bare være en genvej til \\server\netlogon til hvor login scriptet ligger. Det er ofte nødvendigt at gøre sådan med visse VPN klienter.
Avatar billede clemme Nybegynder
15. september 2008 - 20:26 #10
Jamen det er måden vi gør det på nu, med min Fix ting, så den laver jeg bare leve. Især også pga vores vpn-klienter.

Takker mange gange for hjælpen