Avatar billede moses Praktikant
13. december 1999 - 09:40 Der er 8 kommentarer og
1 løsning

Kan 10 og 100 TX spille sammen

Jeg har i forvejen flere PC'ere med 10/100 Ethernet og en router med en 10 BaseTX tilgang.

Jeg står for at skulle købe en fast Ehternet HUB.
Kan jeg så bruge en ren 100 BaseTX Class II Fast Ethernet hub?
Eller skal det være en 10/100?
Avatar billede larsomania Nybegynder
13. december 1999 - 09:56 #1
Det skal være en 10/100 HUB (ved jeg ikke om man overhovedet kan få)

Du kan ikke blandet 10 og 100 MB
Avatar billede cldu Nybegynder
13. december 1999 - 09:59 #2
du kan købe en HUB af typen 10/100 switch.
Avatar billede larsomania Nybegynder
13. december 1999 - 10:06 #3
Når den er en SWITCH er det jo ikke en HUB. En switch har collisiondomain på hver enkelt port, hvor en hub deler det same collisiondomain på alle portene.
Avatar billede dres Nybegynder
13. december 1999 - 10:06 #4
Hvis en pcer med 10mbit kort skal køre sammen med en 100mbit skal det være en hub eller switch 10/100 ellers kan du bare købe en 100mbit hub/switch

Dres
Avatar billede larsomania Nybegynder
13. december 1999 - 10:11 #5
MAO:

En HUB er _enten_ 10 mbit _eller_ 100 mbit

En SWITCH _kan_ være 10/100 mbit, så hver port kører med egen hastighed.

En switch er dog en del dyere, og hvis du har under ti PC'ere vil jeg mene at der er stærkt tvivlsom hvad du reelt får ud af 100 mbit.
Avatar billede moses Praktikant
13. december 1999 - 10:20 #6
Øhhh !!
Jeg kan på diverse indkøbslister se, at man godt kan købe 10/100 HUB's !!

Forskellen imellem HUB og Switch er vel:
HUB er bunkepool, hvor Switch'en forbinder PC'ere parvis (eventuelt flere par ad gangen - men altid adskildte).
Avatar billede maagen Nybegynder
13. december 1999 - 10:21 #7
larsomania >>

Jeg har samme opfattelse som dig af HUB/SWITCH. Ikke desto mindre skulle 3com have lavet en switched HUB der skulle kunne køre 10 Mbit på nogle porte og 100 Mbit på andre - og det var altså stadig kun en HUB. Jeg har hørt det fra flere uafhængige kilder. Jeg ville dog aldrig købe en da man kan få switche der er billigere men godt nok ikke 3com.

Moses >> Larsomania har ret. Man kan ikke blande 10 og 100 Mbit uden brug af switch (eller måske ovennævnte HUB?). Hvis du køber en ren 100 Mbit hub brænder du højest sandsynlig porten i din router af - det skal du ikke gøre.
Avatar billede moses Praktikant
13. december 1999 - 10:31 #8
Et ud af mange eksempler.
Hos Jydsk Computer kan du købe:
Fast Ethernet EH3008A fra Accton. Der er en Hub / 10/100Mbit / 8port og koster 1195 kr.

Mange tak for jeres svar. 10/100 skal der til !!

Avatar billede larsomania Nybegynder
13. december 1999 - 10:40 #9
Hvis du læser på Acctons homepage - der er repeatere inde i den, som
skifte hastigheden op og ned. Jeg ville klart købe en rigtig switch, så får du nemlig de adskildte collisiondomains med i købet - til cirka samme pris.