Avatar billede broholm2 Nybegynder
13. september 2008 - 10:27 Der er 5 kommentarer

Linksys WAP54G som trådløs repeater til WRT54G

Hej Alle

Jeg har nu med alle de mulige guides på Nettet forsøgt at få min WAP54G til at fungere som trådløs repeater til min WRT54G.

Mit netværksetup ser således ud:

ADSL(Internet)--Trådet forbindelse---WRT54G(trådløs)
                                        '
                                      WAP54G (trådløs accesspoint)
                                        '
                                    Laptop

WRT54G
LAN IP:  192.168.1.1
Subnet Mask:  255.255.255.0
DHCP Turned On (Range 192.168.1.100-192.168.1.254)
SSID:  MySSID
Channel:  11
Ingen sikkerhed (Bare lige for at få det op at virke)

WAP54G
IP:  192.168.1.200
Subnet Mask: 255.255.255.0
Gateway:  192.168.1.1
SSID:  MySSID1
Channel:  11
Ingen Sikkerhed

Jeg har fulgt denne guide: http://linksys.custhelp.com/cgi-bin/linksys.cfg/php/enduser/std_adp.php?p_faqid=4200&lid=9209492664B03

Det trådløse netkort på min laptop er sat til automatisk at få tildelt en IP adresse. Hvis jeg forsøger at connecte trdåløst til WAP54G får jeg følgende IP adresse: 169.254.224.70 ?? Hvor har den det fra? jeg har jo bedt den om at give mig en IPadresse mellem 192.168.1.100 - 192.168.1.254??

Jeg kan ikke pinge 192.168.1.1 igennem WAP54G

Er der nogen der har erfaringer med at sætte et sådan trådløs repeater op? Nogen der har nogle ideer?

Håber I kan hjælpe
Avatar billede broholm2 Nybegynder
13. september 2008 - 10:31 #1
UPDATE UPDATE
Reklamen har flyttet linjen i min netværkstopologi

ADSL (Internet) trådet forbindelse til WRT54G
WRT54G trådløs forbindelse til WAP54G
WAP54G trådløs forbindelse til Laptop
Avatar billede 383ci Nybegynder
13. september 2008 - 11:45 #2
Kabel fra model til WAN i WTR54G

Modem--> (wan) WTR54G
(lan) WTR54G --> WAP

SSID skal være ens på både WTR54G og WAP Channel må ikke være den samme og skal springe mindst 3
Koden, når du kommer dertil, skal være ens på begge trådløse punkter.

DHCP skal være sat til i WTR54G og IKKE i WAPèn

Jeg ville lægge rangen på WTR54G som du har gjort MEN lægge WAPèn udenfor f. eks 192.168.1.10
Avatar billede broholm2 Nybegynder
14. september 2008 - 14:22 #3
Hej 383ci

Har prøvet dit forslag så når jeg konfigurere netværket er det sat således til: (hvor ---> repræsentere en trådet forbindelse og ***** repræsentere en trådløs forbindelse)

Modem ---> (wan)WTR54G ---> WAP54G
                  *
              Laptop 1

Herfra kan jeg konfigurere begge Linksys routere

WRT54G
LAN IP:  192.168.1.1 (DHCP slået til)
Subnet Mask:  255.255.255.0
DHCP Turned On (Range 192.168.1.100-192.168.1.254)
SSID:  MySSID
Channel:  9
Ingen sikkerhed (Bare lige for at få det op at virke)
Wireless MAC adresse: AAAAAAAAAAAA

WAP54G
IP:  192.168.1.25 (DHCP slået fra, statisk IP)
Subnet Mask: 255.255.255.0
Gateway:  192.168.1.1
SSID:  MySSID1
Channel:  6
Ingen Sikkerhed
Wireless Repeater mode: AAAAAAAAAAA (MAC adresse for WRT54G)

Jeg har med vilje ladet SSID være forskellige, for at teste setuppet. Således kan jeg logge på min WAP54G og forsøge at pinge WRT54G.

Når jeg så er færdig med at konfigurere systemet ser mit netværk således ud:

Modem ---> (wan)WTR54G ******* WAP54G ****** Laptop 1

Når jeg logger på WAP54G kan jeg se på hardwaren at den ikke blinker (og dermed ikke har Internet Forbindelse. Jeg kan ikke pinge WRT54G og min IP adresse på laptoppen blier sat til 169.254.224.70???

Hvis jeg laver en trådet forbindelse mellem de to Linksys bæster, så kan jeg trådløs logge på WAP54G og få Internet forbindelse, men så er ideen jo ligesom gået af den "Wireless repeater".

Det skal dertil siges at jeg sidder i et lokale med begge Linksys inden for 6 meter så de skulle gerne have optimale mulighed for at nå hinanden.

Jeg har kigget lidt på hvordan min WRT54G ellers kan have af indstillinger og under SETUP -> Adcanced Routing står routeren til "Gateway". Alterativt kan den stå til "Router". Har det noget at sige?

Suggestions anyone?
Avatar billede 383ci Nybegynder
15. september 2008 - 09:30 #4
UPS, har simepelt hen misforstået dit problem. På det groveste. Jeg læste tegningen således der var kabel mellem de 2 enheder med trådløs adgang og du, dermed bare forsøgte at udvide dækningen.
Nu kan jeg så forstå der ikke skal være kabel imellem.
Det kan jeg, desværre, ikke komme med et direkte bud på, men tror det er rimeligt sikker på at skulle være som før beskrevet. ens SSID og kun router funktion slået til i WTR54Gèn.
Jeg tror du ska starte med at få WTR54Gén til at køre (som royter med DHCP), og derefter lege med APèt. Den må kunne scanne på en eller anden måde, og viderere sende signalet, men som nævnt, jeg misforstod så det her er bare lidt kvalificeret gætteværk. Men der er da en almindelig funktion, så den må da være til at regne ud.
Ellers er en WTR54GL med Tomato Firmware, til under 400 kr. og et kvarter med opdatering, meget nem at få til at fungere som reepeter.
Avatar billede til_dkmaster Nybegynder
01. marts 2009 - 11:53 #5
Nu er der godtnok lidt sent at svarer på spørsgmålet.

Men din WRT54G har garanteret version 7 ... dvs. at denne router ikke kører samme chipset som de andre WRT54G, og derfor kan den ikke snakke sammen med WAP54G (som repeater)... Der kom dog en firmware 3.08 beta til WAP54G, som gør at de kan snakke sammen - den kan dog ikke længere downloades... :(

Har selv samme problem, og min beta firmware er blevet slettet ved et uheld !!!