Avatar billede gskairo Nybegynder
12. september 2008 - 14:45 Der er 4 kommentarer

Detektering af signal fra switchet 230V

Jeg har en lysdæmper som jeg gerne ville bruge til noget regulering af gardiner. Jeg skal derfor lave det 230V signal om som der bliver switchet til et 5/12/24V signal til brug i et AVR board (microprocessor). Er der nogle der har en ide hvordan jeg får detekteret på lysdæmperens switch frekvens.

Jeg vil gerne lave således at mine gardiner kører langsom når der er dæmpet meget og hurtigere når der lysere.

Er der nogle der har en ide om hvaordan det skal ordnes
Avatar billede Slettet bruger
12. september 2008 - 15:11 #1
hvad mener du med "switch frekvens" ?
Avatar billede huk Nybegynder
18. september 2008 - 12:18 #2
Kan man gå ud fra at du har en AC/DC SMPS der konverterer 230VAC til 5/12/24VDC?

Lige umiddelbart burde switch-frekvensen da være total lige meget.... Det er vel lige meget hvordan SMPSén fungerer, er det ikke?

Er det ikke mere interessant hvad spændingen over din pære er? Eller den er måske konstant?
Avatar billede klaro Nybegynder
16. oktober 2008 - 21:56 #3
Switch tiden på lysnettet ændres ikke (eller så godt som aldrig). Det er din trigge tid du skal bruge.
Jeg fatter dog ikke at du vil bruge en 230V dæmper til at styre 12V. Det er dog muligt.
Avatar billede gskairo Nybegynder
17. oktober 2008 - 13:55 #4
Løsning er fundet. Da jeg ikke trækker noget strøm klarede jeg det med en diode og en spændings deler.

Idden medat brugeen 230v var at jeg allerede har dæmperen, og 12v motorer liggend :D
Men det spiller nu tror jeg, det er stadigvæk kun på test niveau.