Avatar billede freekyzone Nybegynder
11. september 2008 - 16:33 Der er 15 kommentarer og
2 løsninger

RAID1: 2 diske rebuilder og Windows er ultra langsom (ny PC)

Hej Jeg har fået ny PC.

Jeg har 6 SATA harddiske deri som er således:
2 x 320 som køre RAID1
2 x 500 som køre RAID1
2 x 1 TB som køre RAID1

Pludselig tager det 5-10 minutter at komme ind i Windows - for at Windows starter.
Første gang ender det med at min tålmodighed efter 10 min slipper op, og jeg trykker reset, og få den genstartet.

Nu lader jeg den stå, og til sidst få den startet windows op.
Og jeg tror problemet var et enkeltstående tilfælde.

Dagen efter er problemet det samme.
Men nu opdager jeg at der i opstart ind Windows starter står af oplysninger under raid:
System 1 - OK
System 2 - OK
System 3 - rebuilding

under den ene disk i system 3 står der nu: "...rebuilt within the operating system..."

Hvad betyder det?

Skal jeg starte windows, og lade min 1 TB diske "rebuilt"? Eller er der noget jeg skal gøre.

Når jeg har tålmodighed i Windows kan jeg sagtens komme ind på det drev, som de 2 1 TB diske udgør.

Men det går MEEEEEGET langsomt - både med at startet op, men også i selve windows.

Det skal siges at min computer er sprit ny - med det nyeste nye - og problemet er opstået efter en uge.

Håber en kan hjælpe...
Avatar billede freekyzone Nybegynder
11. september 2008 - 16:58 #1
Er det normalt at styresystemet bliver langsomt, når RAID1 "rebuilder"?
Finder diskene selv ud af at synkronisere/"rebuilde"? Eller skal jeg gøre noget?
Avatar billede justme Nybegynder
11. september 2008 - 18:32 #2
Ja det er ganske almindeligt men der er ganske stor forskel på RAID controllers / de fysiske kort og deres formåen... Af nysgerighed kan jeg spørge hvorfor du køre 3 RAID 1 konfigurationer ? Understøtter din RAID controller / kort ikke RAID 5 og global hotspares eller des ligende ?
Avatar billede freekyzone Nybegynder
11. september 2008 - 20:39 #3
Jeg har et MSI P45 Zilent bundkort hvorpå der understøttes RAID.

Jeg er vel paranoid :-)
Nej, min overbevisning er, at når der mistes data, er det for 90-99% af tilfældende pga. en harddisk som går ned - et situation som et mirro vil kunne afværge.
Så da jeg privat er for sjusket med backup på andre medier (eller NAS) så denne løsning.

Det ene er der system på (win og prog), det andet er dokumenter, og det treidje er private film fra ferier, alle mine installationsfiler/CD-er mv.

Jeg ved det understøtter RAID5, men så er det jo nogle større diske som kører mirro - og det er jeg ikke interesseret i. Det skal være 3 diske som hver i sær køre raid.
Global hotspares har jeg aldrig hørt om ?

Men jeg skal bare lade min PC stå natten over, så den 1 TB kan genopbygges i RAID1?
Det undre mig bare hvorfor den efter 1½ uge pludselig skal genopbygges - harddiskene har hverken været ude af cabinettet, eller på anden måde flytet rundt i eller uden for kabinettet...
Avatar billede freekyzone Nybegynder
11. september 2008 - 20:40 #4
Ergo:

Jeg skal lade computeren stå natten over, og så skulle den være rebuild næste dag?
Det langsomelig XP hænger så sammen med rebuild af RAID1?
Avatar billede Slettet bruger
11. september 2008 - 20:46 #5
raid 1+0 kan også anbefales stripe+mirror (4 diske )
Avatar billede justme Nybegynder
11. september 2008 - 20:59 #6
"Jeg er vel paranoid ;-)"... Nææ sådan er vi jo så forskellige... jeg ville nok have valgt noget andet, men det jo det gode ved IT, at alle har og kan have deres egen prefærencer...

Ja jeg ville lade den "stå over natten" og lade den rebuilde og tjekke efterfølgende for eventuelle andre fejl... Et godt program til at søge efter eventuelle harddisk fejl kan være "SpinRite" fra www.grc.com, som jeg har haft meget glæde af over de forgangende år...

Global hotspares er som regel noget man kører i størrer RAID konfigurationer og er ganske enkelt en konfiguration på RAID controlleren, som kan være delt mellem flere forskellige RAID konfigurationer f.eks. du har en RAID 1X konfiguration og en RAID 5 (bare for at sige et eller andet), men så har man f.eks. kun 1-2 diske tilbage og dem ønsker man ikke at tildele en bestemt konfiguration og en global hotspare konfiguraton vil derfor tage over for den eventuelle konfiguration som fejler...

Mht. hvorfor den efter en uge skal genopbygget, kan jeg ikke sige..., det kan være både hardware og software konflikter, men jeg ville (når du jo er en RAID freak ;-), lige ulejlige mig selv med at undersøge om der skulle være eventuelle hardware problemer på disken? Start selvfølgelig med en chkdsk og tage den derfra ;-
Avatar billede freekyzone Nybegynder
11. september 2008 - 21:14 #7
jetdirect -> Forklar gerne :-)

justme -> OK. Jeg går ud fra, at det er derfor at Win er langsom, og når jeg kommer hjem igen, får den "ro" i en nat til at rebuilde.

Men jeg skal lige være sikker: Jeg skal ikke installere noget software eller andet for at den skal rebuilde?
Det gør den helt automatisk uden jeg kan se det? Eller kan man få et program eller lignende så jeg kan se hvad status er?

PS. Justme lig lige et svar :-)
Avatar billede justme Nybegynder
11. september 2008 - 21:23 #8
Ja den gør den helt automatisk... Et eventuelt program bør downloades på producentens hjemmeside, men de er sjældent særlig informative, heller ikke i større virksomheder, som regel står der blot "...rebuilding...", så devisen er at desværre at des mere data des længere tid...
13. september 2008 - 13:20 #9
"Nej, min overbevisning er, at når der mistes data, er det for 90-99% af tilfældende pga. en harddisk som går ned" - Her tager du meget fejl.
De mest udbredte årsager til datatab, er bruger fejl og virus. Om tyveri kommer ind før disk fejl, ved jeg ikke. Og endelig er der jo brand.
Når du nu har magen diske, er der større risko for diskfejl. I dit tilfælde 6 gange så stort som med 1 disk.

RAID 1+0 aka RAID 10 aka RAID 0+1 (Der er en del unighed om hvad der er hvad).
Med RAID 10 kombinerer du sikkerheden med ved RAID 1 og Hastigheden ved RAID 0.
RAID 10 kan laves med ethvert lige antal diske, mindst 4 diske. Man laver så mange RAID 1, som der kan kommer ud af antallet af disk, hvorefter man binder spejlene sammen i et RAID 0.

Eftersom dit RAID genopbygger, har du har et problem. En af dine diske har været offline, og er kommet tilbage.
Få chekket diskene, som anbefalet. evt. opdater fw på diske og RAID controller
Husk Backup!!!
13. september 2008 - 13:20 #10
obs, husk at kontrollere dine kabler.
Avatar billede freekyzone Nybegynder
14. september 2008 - 10:10 #11
Jeg har en NAS som kører RAID - der kan jeg se hvormange procent den er nået mht. REBUILD.

Kan jeg det nogen steder på min PC?
Avatar billede freekyzone Nybegynder
14. september 2008 - 11:19 #12
justme -> Der skulle laves noget aktivt.

Den har stået natten over - uden resultat.

Men ved at Google lidt fadt jeg ud af, at man skulle ind i Diskmanager og højreklikke og aktiver diske, så de overgå til at være "I orden".

Men kan du så fortælle mig om der findes RAID monito-software så jeg i windows kan se status på alle 6 diske mod nu kun de 3?

I diskmanager kan jeg jo kun se de 3 diske, som hvis der kun havde været 3 diske...
Avatar billede freekyzone Nybegynder
14. september 2008 - 14:57 #13
SVAR BLEV:

1) Diskmanager: Aktiver harddiske
2) Installer Intel Matrix Storage til overvågning af RAID
Avatar billede justme Nybegynder
16. september 2008 - 19:14 #14
Det var godt at du fandt ud af det og jeg kan kun gentage at RAID controlleres fungere lidt forskelligt... Jeg kan iøvrigt se at du selv har lagt et svar, så bare tag pointene selv og luk spørgsmålet...
Avatar billede freekyzone Nybegynder
17. september 2008 - 20:44 #15
justme -> Du skal have nogle af pointene, for dine informationer hjalp mig faktisk også.

I Intel Matrix Storage står der d på harddiskene som udgør et RAID-array, samt en masse andet.
Jeg undre mig over, at der under 5 af de 6 står at "Internal device" mens der for den sidste harddisk i et af mine 3 RAID-array står "External device"..
Hvorfor står der ekstern device?

Mit bundkort er et MSI P45 zilent, med 8 SATA-porte, hvoraf jeg kun bruger 1-6. Dermed er det vel intern??? Hvorfor står der ekstern? Hvad er grunden til at der burde stå ekstern?
Avatar billede freekyzone Nybegynder
01. oktober 2008 - 18:50 #16
Hej igen.

Det er stadig ofte at mine disk i RAID skal rebuilde.
Er det strømforsyningens skyld?

Jeg har en Chieftec 400AA (http://www.chieftec.com/smart-power.html)

Den trækker:
6 x HDD
2 x DVD-drev
1 x PCI-Express
1 x Bundkort

Er det strømforsyningen som ikke er stor nok???
Avatar billede freekyzone Nybegynder
05. oktober 2008 - 10:36 #17
Justme du skal have ½ af point..

Men jeg opretter et spørgsmål i forlængelse af dette.

Jeg har herigennem fundet Intel Matrix Storage som viser status på RAID-array mv.

Men jeg har KÆMPE problem med at en disk rebuilder ...