Avatar billede atakos Nybegynder
10. september 2008 - 21:57 Der er 3 kommentarer

Fejl med danske karakterer i PHP script

Hej med jer,

Jeg har ikke selv forstand på programmering, men har givet mig ud i at smide scuttle bookmarking scriptet op på www.copykat.dk. Der er dog lige to problemer, jeg ikke kan løse. Er der nogen der kender til dette script?

1. Tags viser danske karakterer med fejl
2. Der er i mapperne php-filer til forskellige sprog. Der er det danske sprog også, men jeg har ikke kunne finde hvor og i hvilken mappe man ændrer sproget til det danske.

Håber nogen kan hjælpe.

Mvh
William
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
10. september 2008 - 22:20 #1
Den korte forklaring er at din tekst er skrevet med iso-8859-1, men webserveren siger den serverer siden med utf-8.

Så vidt jeg lige kan se, er det også kun ca. 3 af de danske tegn, den har problemer med. "a", og "b" og en masse andre, vises da fint.
Avatar billede atakos Nybegynder
10. september 2008 - 23:26 #2
Ja, det er kun de specielle danske karakterer, æ-ø-å, den laver fejl ved. Er det simpelt at rette eller skal der en programmør ind?
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
11. september 2008 - 08:40 #3
Det ved jeg ikke. Men der skal tages en beslutning om teksten skal skrives med utf-8 (i stedet for iso-8859-1), eller om webserveren, eller siderne, skal sige det er iso-8859-1 (i stedet for utf-8). Det må afhænge af jeres strategi.