Avatar billede fp_ca Nybegynder
10. september 2008 - 18:03 Der er 4 kommentarer

Hente de første 100 tegn fra en streng

Hej jeg vil gerne lave en appetitvækker til nogle artikler jeg har i en database. jeg vil gerne ende med noget ligende:

"De sidste løbere og cyklister var atter kommet i mål efter en lang og hård tur. Sveden drev af de fleste, da vi sad nede i foredragssalen. De sidste ord blev sagt, og mange løb ud til de ventende biler ude i gården. Der blev sagt farvel til dem, der skulle hjem, og så var der kun os, der skulle blive i weekenden tilbage. Fredag eftermiddag var vi ladt lidt til os selv, og mange af os tog cyklerne frem og trampede af sted ind til Fjerritslev. Da mad depoterne var fyldt op, gik vejen atter hjem igen......."

***
Min streng hedder $tekst og den hentes fra en SQL database. Jeg er med på at hente hele teksten, men ønsker bare de første Ca. 100 tegn (inklusiv mellemrum).
Avatar billede orpheus Nybegynder
10. september 2008 - 18:05 #1
Avatar billede Slater Ekspert
10. september 2008 - 18:18 #2
Eller hvis du slet ikke har brug for den hele streng, er det hurtigere at bruge SUBSTRING direkte i din SQL. Der hedder det f.eks.
"SELECT SUBSTRING(tekst, 1, 100) FROM tabelnavn"
Avatar billede fp_ca Nybegynder
10. september 2008 - 20:10 #3
Tak for hjælpen!

$aktueltekstA = substr($aktueltekst, 0, 150);
$aktueltekstB = "$aktueltekstA........";

Var lige det der skulle til.
Avatar billede orpheus Nybegynder
10. september 2008 - 21:08 #4
Altid dejligt når det virker :)