Avatar billede bakkers Nybegynder
09. september 2008 - 09:50 Der er 26 kommentarer og
1 løsning

Google og de andre søgemaskiner

Hej

Lige et hurtigt spørgsmål.

På google bliver mine sider enten ikke fundet eller også alt for langt nede i søgeresultatet til at nogle finder dem, (de har tidligere lagt meget bedre)

På msn, live, yahoo og jubii ligger mine sider meget bedre og folk finder dem.

Så kan jeg jo enten være glad for at nogle finder dem eller også undre mig over hvorfor google ikke vil vise dem. Og vil jo gerne have dem vist i google da der er flere der bruger den søgemaskine.

Er der nogle der ved hvad grunden kan være?
Avatar billede keysersoze Guru
09. september 2008 - 10:09 #1
dårligt optimeret side, få links fra relevante eksterne sider, dårlige navigationsmuligheder... grundende kan være mange. Giv et link så kan det måske siges mere præcist.
Avatar billede bakkers Nybegynder
09. september 2008 - 11:17 #2
Jeg har kigget en masse på SEO, og er hele tiden igang, og jeg opdaterer siden 2-3 gange om ugen. Og da siden før har haft god placering i google ved jeg at den virker som den er. Da jeg gik fra en god placering i google til en dårlig havde jeg på grund af bla arbejde, ferie osv ikke fået opdateret siden i omkring 2 måneder og lige pludselig forsvandt den fra google jeg har så siden slutningen af juli igen opdateret siden flere gange om ugen, men er ikke kommet tilbage på en god placering.

Men er der andre der har oplevet noget ligende og som kan give fifs til om det bare er et spørgsmål om at jeg bliver ved med SEO og ellers opdaterer min side?
Avatar billede olebole Juniormester
09. september 2008 - 11:25 #3
<ole>

Som jeg læser dit indlæg, er det eneste, du ved objektivt, at siden ikke virker SEO-mæssigt, som den er nu. Eller har jeg helt misforstået dit spørgsmål?  =)

Der er nok ingen, der kan sige, hvad evt. årsager til dårlig placering er, uden at se siden

/mvh
</bole>
Avatar billede bakkers Nybegynder
09. september 2008 - 11:36 #4
Det som nok mest undrer mig er at siden fungerede fint indtil juli, jeg havde ikke lavet noget på siden i 2 måneder dengang hvor den så en dag forsvandt. Siden den forsvandt har jeg så opdateret den løbende hver uge samt lavet utroligt meget SEO. Og kan se at SEO virker men bare ikke på google, for nu bliver jeg tilgengæld fundet på msn, live, jubii, yahoo og nogle mindre søgemaskiner også.

Så det jeg lidt søger efter er om google måske har blacklistet min side, eller om de overhovedet kan gøre det.?
Avatar billede bakkers Nybegynder
09. september 2008 - 11:46 #5
Alle mine sider er opbygget sådan her og det er artikler jeg skriver
Som i kan se er det et gratis design jeg har hentet og bruger og jeg linker til alle de andre artikler jeg har lavet fra de forskellige artikler.

<!DOCTYPE html PUBLIC "-//W3C//DTD XHTML 1.0 Strict//EN"
"http://www.w3.org/TR/xhtml1/DTD/xhtml1-strict.dtd">
<html xmlns="http://www.w3.org/1999/xhtml" xml:lang="da">
<head>
<meta http-equiv="Content-Type" content="text/html; charset=ISO-8859-1" />

<head>
<meta http-equiv="Content-Type" content="text/html;charset=utf-8"/>

<META NAME="ROBOTS" CONTENT="INDEX, FOLLOW">
<META NAME="Description" CONTENT="Min description">
<META NAME="Keywords" CONTENT="mine metasøgeord">
<META NAME="Author" CONTENT="side.dk">
<META NAME="Language" CONTENT="danish" lang="da">

<title>Min titel</title>
<link rel="shortcut icon" href="favicon.ico" type="image/x-icon"/>
<link rel="stylesheet" type="text/css" href="gorotron2.css"/>
</head>
<body>

<div id="container">

<div id="banner">
<div id="dashed">

<h1>Min titel</h1>

</div>

<div id="main">

<h3>Min titel</h3>
<p>
indholdet af min artikel
</p>

</div>

<div id="sideBar">

<p>
Links<br>
<a href="side.dk/anden_artikel.asp">Anden artikel</a>
</p>

</div>

<div id="clear"></div>
</div>

<div id="bottom">
</div>

<div id="copy">&copy; 2007 Stories. Site design by <a href="http://www.gorotron.com">gorotron</a>.</div>
</body>
</html>
Avatar billede madx Nybegynder
09. september 2008 - 11:58 #6
Det lyder unægteligt til at du er fanget i et filter

Som andre er inde på, skal vi vide noget mere

Hvor mange af dine sider har Google optaget?
Hvad er den typiske konkurrence på de ord, som du gerne vil findes på
Hvor stort er sitet
Hvad er temaet
Avatar billede keysersoze Guru
09. september 2008 - 11:59 #7
jeg begynder at tro at du selv er skyld i placeringen; en ny side starter ofte med en høj rangering og efterhånden som tiden går lander den på sit naturlige lejde hvilket kan være meget lavere. En af de meget vigtige ting for placeringen på google er henvisninger fra andre (helst relevante) sites og på trods af at indtil videre 2 har spurgt om et link har du ikke givet det - det er umuligt kun at vurdere ud fra ovenstående (men som en hurtig ting kan i hvert fald nævnes manglende titles på a) men er du altid så påpasselig med at udlevere dit link så har vi i hvert fald fundet en meget vigtig grund til dit fald.
Avatar billede olebole Juniormester
09. september 2008 - 12:06 #8
Som keysersoze er inde på, så kunne du jo have lavet en masse god SEO i denne tråd ved at lægge et link. Spørgsmålet er derfor, om du overhovedet har lavet SEO på siden - eller blot tror det  ;o)
Avatar billede olebole Juniormester
09. september 2008 - 12:07 #9
Dette kan hverken jeg eller Google i øvrigt få noget hensigtsmæssigt ud af:

<head>
<meta http-equiv="Content-Type" content="text/html; charset=ISO-8859-1" />

<head>
<meta http-equiv="Content-Type" content="text/html;charset=utf-8"/>
Avatar billede olebole Juniormester
09. september 2008 - 12:11 #10
Derudover sætter du en XHTML 1.0 Strict DTD - på trods af, at store dele af koden er i HTML 4.01 Transitional  =)

Du skal forøvrigt også passe på kode som:

<p>
indholdet af min artikel
</p>

Når det sidste indhold i et block-element er inline-indhold, vil IE rendere lidt ekstra luft i bunden af block-elementet, hvis lukke-tagget står på næste linje. Skriv i stedet:

<p>
indholdet af min artikel</p>
Avatar billede bakkers Nybegynder
09. september 2008 - 12:25 #11
Ok så er det nok det med siden ikke er ny mere, for det var i starten da jeg begyndte at lave artikler at google fandt dem, og fandt dem hurtigt.

olebole jeg er ikke med på hvad jeg skal ændre i
<meta http-equiv="Content-Type" content="text/html; charset=ISO-8859-1" /> og
<meta http-equiv="Content-Type" content="text/html;charset=utf-8"/>

skal jeg ændre det til noget der beskriver hvad der er på siden istedet eller?

Siden omhandler ikke kun en ting, men mange forskellige så det kan være ting som at forsikring, eller lån eller ipod osv. Så jeg kan ikke optimere hårdt på en ting.

Men det jeg gør er at jeg har lavet et sitemap tilføjet det til google og så tilføjer jeg unikke tekster til linkIndex så som http://www.kom-paa-forsiden.dk/ og 20 andre ca. Dog er det løbende noget jeg gør og derfor kan det jo være det giver noget senere, så skriver jeg i forums og blogs hvor kommentaren er relevant og linket giver mening så det ikke bliver spam, men lige nu ser det lidt ud som om det ikke gør noget på google men dog på flere andre søgemaskiner.

Det er rigtigt at jeg kunne vælge at smide linket her, men da jeg synes mit spørgsmål er mere overordnet omkring hvad kan der være som gør at google ikke placerer siden høj men en række andre søgemaskiner gør har jeg valgt ikke at smide den ind. Og som jeg har forstået SEO så hjælper et link ikke i SEO forstand hvis man ikke giver det en titel som kan bruges til noget, så at skrive www.enSide.dk vil kun give lidt trafik herfra men vil ikke betyde noget for placeringen i google hvis nu siden handler om søgemaskine optimering, for til at det skulle give noget skulle man skrive det i linket.
Avatar billede bakkers Nybegynder
09. september 2008 - 12:27 #12
oleBole
XHTML 1.0 Strict DTD hvad skriver man så istedet for dette og betyder det noget for hvordan google og andre søgemaskiner læser siden eller vurderer siden?
Avatar billede olebole Juniormester
09. september 2008 - 13:55 #13
Jeg kikker på siden senere, men svarer lige på kodespørgsmålene nu  =)

Personligt ville jeg vælge denne DTD:
    <!DOCTYPE HTML PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.01//EN" "http://www.w3.org/TR/html4/strict.dtd">

- og slette alle XHTML-lukninger af tags: ' />' skal rettes til '>'. Dernæst skal du rette de evt. fejl, W3C's validator måtte fortælle om:
    http://validator.w3.org/

For det første må du kun have ét head-begyndelses-tag. I øjeblikket har du to.
Dernæst ville jeg vælge:
    <meta http-equiv="Content-Type" content="text/html; charset=utf-8">

- da utf-8 er det langt mest udbredte på WWW og f.eks. JavaScript ikke længere understøtter at encode URL'er som iso-8859-1
Avatar billede bakkers Nybegynder
09. september 2008 - 14:19 #14
ok super det vil jeg få gjort på alle mine sider, ved du om det er noget der kan betyde noget for en placering i søgemaskine eller gør det bare siden lettere og bedre?
Avatar billede bakkers Nybegynder
09. september 2008 - 19:24 #15
Jeg har fundet følgende på nettet.

http://www.seomoz.org/blog/how-i-escaped-googles-supplemental-hell

Det er åbentbart et sted man kan havne hvor google ikke ligger meget værdi til de sider som kommer deri. Og med denne kommando kan man se for et domæne om man ligger der. Det gør næsten alle mine sider site:www.dinSide.dk *** -view prøv evt at tjekke jeres egne sider.

På det første link er der en løsning til hvordan han slap ud af det, jeg kan ikke direkte føre noget over til min side, men måske det er fordi jeg linker til alle artikler i alle artikler og derved også til den artikel man er inde på, måske det kan være grunden.
Avatar billede madx Nybegynder
09. september 2008 - 20:13 #16
Du forklarer nu lidt om websitets struktur og intern linking - du valgte ikke at svare på mine spørgsmål.... men med det du melder nu kan du ikke forvente andet end at du ender i et filter

Normalt er det ikke et proglem om man overholder w3

Mit indtryk er at du overoptimerer... og er det også Googles, nåja så fanges du ;-I
Avatar billede bakkers Nybegynder
09. september 2008 - 21:00 #17
før tak for alle svarene

til madx vil det sige at når jeg linker sådan her

artikel 1  til artikel 1
artikel 2  til artikel 2
artikel 2  til artikel 1
artikel 2  til artikel 2

Så er det måske derfor jeg ender i det filter?

grunden til at jeg linker sådan er at jeg bare har smidt menuen i en asp fil jeg includer og så kommer alle artikler til at linke til sig selv.
Avatar billede bakkers Nybegynder
09. september 2008 - 21:01 #18
ahh der var en fejl i det jeg skrev jeg mente naturligvis sådan her

artikel 1  til artikel 1
artikel 1  til artikel 2
artikel 2  til artikel 1
artikel 2  til artikel 2
Avatar billede bakkers Nybegynder
10. september 2008 - 09:12 #19
Nå nu har jeg undersøgt det nærmere og til de der måtte være interesseret i at tjekke deres egen side kan man gøre det her http://www.mapelli.info/tools/supplemental-index-ratio-calculator

I den kan jeg se at google har 242 sider i index og kun 21 er i main index. Og det eneste jeg har kunne finde som google sider gør at man kan komme ind i main index igen er quality backlinks, så det vil sige at har du undersider som du ikke har brugt tid på til at få backlinks så vil google højst sandsynligt på et tidspunkt smide den i det de kalder supplemental index.

Hvordan ser Jeres sider ud når i bruger det tool?
Avatar billede madx Nybegynder
10. september 2008 - 09:31 #20
Pas på med det website... Det forsøger at installerede en Trojansk Hest

Lidt forskellige målinger på sites jeg arbejder med

4680 are in the main index
64920 are in the supplemental index

28 are in the main index
39 are in the supplemental index

40 are in the main index
22 are in the supplemental index

14 are in the main index
14 are in the supplemental index

Det afgørende er, at de centrale og bedste sider er i main-indekset - ikke revl og krat

Mht. internlinking er der ikke noget galt med modellen, men det går galt hvis du linker sådan til alle små 300 sider. Der skal være en struktur...
Avatar billede madx Nybegynder
10. september 2008 - 09:40 #21
Jeg synes jeg kunne huske vi har talt om det tidligere her http://www.eksperten.dk/spm/839064 hvor du også har fået fået indkredset problematikken (men iøvrigt aldrig lukket spørgsmålet ;-)

Som jeg skrev til dig allerede dengang:
"Alt i alt er dit site skruet sådan sammen/struktureret sådan at det relativt let kan ende i et filter.

Ingen dybde i strukturen
Meget bredt tema - altså alt muligt
Ensartede sider

Mht. ranking, når du tematiserer så bredt på ord med høj konkurrence og ingen links der understøtter dine temaer: Hvad skal Google vælge - og hvorfor?

Det er ikke nok med nyt indhold - jeg tænker, at du er ude i en situation du ikke kan vinde"

Og det er du stadigvæk og vil være hvis ikke du lytter til rådene ;-)
Avatar billede bakkers Nybegynder
10. september 2008 - 09:49 #22
Ok ja det er rigtigt den lukker jeg lige, havde glemt alt om den.

Ok ja det kan godt være jeg ikke kan vinde kampen, men nu har jeg nogle ting jeg vil rette op på og så se om det hjælper. Og kan forstå at da alle mine sider er med forskelligt indhold og emner så er jeg nød til at SEO optimere alle undersiger for at de ikke ender i sekundært index på google.

Jeg lukker her og den anden tråd så skriv et svar så deler jeg points ud.

Tak for hjælpen.
Avatar billede olebole Juniormester
10. september 2008 - 12:23 #23
Læg mærke til, hvad madx skrev i (10/09-2008 09:31:40)! Med mindre, du har et godt virusprogram, som har fortalt dig, det har stoppet en trussel, er du formodentlig blevet inficeret - og bør nok kikke forbi virus-kategorien  :o|
Avatar billede madx Nybegynder
10. september 2008 - 15:34 #24
Svar oprettet
Avatar billede bakkers Nybegynder
10. september 2008 - 15:37 #25
olebole hvis du også giver et svar ´vil jeg også gerne give dig nogle points.

Jeg så godt det med virus, ville gerne have slettet det link men jeg kan vist ikke redigere mine kommentarer?
Avatar billede morten-1981 Nybegynder
12. september 2008 - 16:04 #26
#madx Hvor finder du hvor mange der er i det supplerende index?
Avatar billede madx Nybegynder
12. september 2008 - 17:34 #27
Der er lidt info her som forklarer sagerne http://www.seobook.com/archives/002047.shtml