Avatar billede avarta Praktikant
05. september 2008 - 15:03 Der er 14 kommentarer og
1 løsning

Skærm: Mode not supported ?

Hej eksperter.
Der er opstået et mystisk problem med min brors computer.
Da han tændte den i dag, kom der blot en sort skærm til syne med følgende besked:

Message
Mode not supported
H: 91,2 KHZ      V: 85,1 HZ

Er der nogen bud på, hvad det skal betyde?
Det mærkværdige er, at skærmen (en 17" Medion MD32117PQ-fladskærm) blot er 2 dage gammel.
Da han prøvede at sætte sin gamle skærm til kom følgende besked til syne:

Warning
Out of range

Er det i virkeligheden et problem med computeren?
Det er en Pentium 4, Intel 2,67 GHz processor, 3 GB RAM.
På forhånd tak!
05. september 2008 - 15:07 #1
... skriver/viser den det med det samme ? Hvad med opstarts BIOS billedet ?
Avatar billede peet-49 Novice
05. september 2008 - 15:08 #2
Tryk F8 under opstart, gå i enhedshåndtering og slet skærm og skærmkort, genstart og lad systemet indstallere igen.
Avatar billede avarta Praktikant
05. september 2008 - 15:23 #3
Ja den viser det med det samme. Intet opstartsbillede. Så vi kan ikke benytte os af at trykke F8..
05. september 2008 - 16:01 #4
Syg/død grafikkort !
Avatar billede peet-49 Novice
05. september 2008 - 17:48 #5
Enig.
Avatar billede haverslev Novice
05. september 2008 - 18:17 #6
lyder som defekt grafikkort - men prøv lige følgende, selvom du ikke kan se noget som helst på skærmen. Nedenstående er en "reset" til default i bios.

Start din pc og tryk på "DEL" (kan være F1 eller F2 - alt efter maskine)
Når du efter lidt tid, ikke kan høre at maskinen arbejder mere, så tryk først på F9
og efter et par sekunder trykker du på F10 - vent 10 sekunder og tryk derefter på tasten Y - maskinen genstarter i normal tilstand.
Hvis der så stadig er sort skærm, så skal du have nyt grafikkort
Avatar billede avarta Praktikant
06. september 2008 - 11:30 #7
Tak for svarene.
Ok her en lille opdatering.
En vigtig detalje, som min bror havde udeladt, er, at der ER et opstartsbillede. Problemet opstår først lige efter Windows XP-loadebilledet.

Så jeg forsøgte mig med F8 under opstart, fik starter op i fejlsikret tilstand og fjernede skærmkortet under enhedshåndtering.
Derefter kunne jeg godt starte maskinen op igen! Derefter sker alt det sædvanlige, maskinen registrerer ny hardware, installerer softwaren og beder endeligt om en genstart, inden det fungerer korrekt.
Jeg troede jo, at jeg havde løst problemet, men NEJ! Nøjagtig mønster som oprindeligt viser sig efter genstarten... hmm!
Peger det i retning af et defekt grafikkort??
Avatar billede peet-49 Novice
06. september 2008 - 11:40 #8
Har du prøvet, at installere en ny driver fra kortets "hjemmeside"??
Avatar billede haverslev Novice
06. september 2008 - 11:46 #9
Hvis den kan starte i fejlsikret tilstand (VGA) så er grafikkortet ikke helt defekt, idet den bruger grafikkort/driver til at vise i en opløsning på 640x480
Så prøv at gå i fejlsikret tilstand og sæt dine indstillinger ned på grafikkortet
det gælder ogsp Hz - sæt den ned til 60Hz og prøv en skærm opløsning på f.eks 800x600
og lad den starte maskinen op i normal.
Hvis ok, så ændere skærmopløsningen lidt efter lidt, med genstart immelem hver gang
Avatar billede avarta Praktikant
06. september 2008 - 11:51 #10
Den kan sagtens vise opløsninger på 800x600 og også 1024x768 før den installerer softwaren til skærmkortet. Har ikke prøvet at ændre Hz. Problemet opstår, når maskinen installerer softwaren til den "nye" hardware (skærmkortet). Så ja, måske skulle jeg prøve at installere en nyere driver.
Avatar billede avarta Praktikant
06. september 2008 - 11:53 #11
Det undrer mig bare at det sker fra den ene dag til den anden efter den har fungeret uden problem i en længere periode. Og så er det også mistænkeligt, at det sker 2 dage efter der er blevet tilsluttes en spritny skærm..
Avatar billede haverslev Novice
06. september 2008 - 12:12 #12
Det behøver ikke at være en sammenhæng, alt kan jo blive defekt fra det ene øjeblik til det andet.
Men det der evt. kan ske er at der bliver et "ben" bukket i stikket, men det vil normaltvis give mangle farver eller bip lyd i opstarten
Avatar billede sn0wflake Nybegynder
08. september 2008 - 01:49 #13
Det lyder som om Windows er sat op til en forkert opløsning. Prøv at genstarte i fejlsikret tilstand. Hvis desktoppen kommer frem så sæt skærmopløsningen til det laveste og så genstart normalt.
Avatar billede haverslev Novice
08. september 2008 - 08:02 #14
sn0wflake > du læser jo ikke hvad der ER skrevet, lægge blot svar for billig points.
Avatar billede avarta Praktikant
30. juni 2009 - 00:16 #15
Fik aldrig lukket den her tråd, sorry. Kan hverken huske problemet eller hvordan det blev løst, derfor tager jeg points selv.