Avatar billede mulkurul Nybegynder
04. september 2008 - 20:08 Der er 8 kommentarer og
1 løsning

Smart self test error - error code H521-2

Jeg har en nyligt indkøbt HP m8070 med vista home edition installeret.
Den vil ikke loade vista selvom jeg forsøger fejlsikker mode selvom jeg vælger reparerer og selvom jeg kører en genopretningscd som jeg brændte med samme formål da jeg færdiggjorde vista-installationen.
Jeg får blot en blå skærm.
Jeg har nu kørt et diagnosticeringsprogram PC doktor og her får jeg fejlkoden: smart self test failure error code HD521-2.
Så blev jeg så meget klogere. Men hvad kan man stille op med den besked?
Nogle forslag til afhjælpning?
Eller er det en indikation af at harddisken er færdig?

mvh
Avatar billede thov Forsker
04. september 2008 - 20:23 #1
Det er S.M.A.R.T. testen som går i kage http://h10025.www1.hp.com/ewfrf/wc/fastFaqLiteDocument?lc=de&cc=de&dlc=&docname=c00471587

Hvis du deaktiverer SMART (i BIOS), vil disken sandsynligvis køre, meeen... i dette tilfælde - helt ny computer - er det en ommer, så du har krav på en ny harddisk.
Avatar billede thov Forsker
04. september 2008 - 20:25 #2
P.S.
Lad dig ikke spise af med en 'reparation' - du risikerer bare at få den samme harddisk igen :-(
Avatar billede mulkurul Nybegynder
04. september 2008 - 20:42 #3
Ja jeg har læst den side du referer til. Den siger ikke noget om hvad fejlen en ensbetydende med. Heller ikke på HP side omkring trouble shooting etc. er der oplysninger herom.
Jeg har desværre ikke tilgang til at slå SMART fra i BIOS. Medmindre den menu skjuler sig.

Det bliver vist den tunge vej med en ny HD.
Avatar billede mulkurul Nybegynder
05. september 2008 - 10:18 #4
Nu har jeg fundet SMART status og den er enabled. Men der er ikke mulighed for at slå den fra?
Der står man skal bruge enten tab piletaster +/- eller page ud/down. Intet giver adgang.
Er der nogle med et godtforslag?

mvh
Avatar billede thov Forsker
05. september 2008 - 12:54 #5
Næ, ikke andet, end at pille harddisken ud og tilslutte den en computer med SMART deaktiveret.

Ved samme lejlighed, kunne du prøve BIOS uden tilsluttet harddisk - måske er SMART tilgængelig der.
Avatar billede mulkurul Nybegynder
05. september 2008 - 18:03 #6
Jeg takker for forslaget.
Jeg røg ned til min hardware pusher og købte en ny harddisk. Min søn kunne ikke vente længere. Så kigger jeg på den gamle HD ud fra dine råd.
Den nye virker fint.

Takker for hjælpen. Hvis du vil lægge et svar ind skal jeg ovf. point.
mvh
Avatar billede thov Forsker
05. september 2008 - 21:18 #7
Ok, svar kommer her ;-)
Og nu du har den syge harddisk ude, så gå ind på producentens hjemmeside, og hent deres diagnose-program.
Avatar billede mulkurul Nybegynder
06. september 2008 - 08:27 #8
Takker mange gange. Will do :)
06. september 2008 - 11:37 #9
Lige et par komentarer, især omkring smart.

smart ef en funktion i harddisken, der tester og rapporterer fejl på disken. Ud over den tester sig selv ved opstart, kontrollerer den også sig selv under drift.
Den  holder øje med mange parametre, som spinup time, retries, omdr. m.m.
Hvis de parametre producenten har sat op bliver overskredet, vil smart give besked om at disken er udenfor spec, og bør skiftes.

I dit tilfælde fortæller den dig, at den har fejlet selftest 2 short under opstart.
Så der er ikke meget liv.
Men det har du jo også fundet ud af.

At disable smart i bios setup, gør ikke at fejlen forsvinder, du får bar ikke at vide at den er der. Så det giver ikke mening at gøre det.

Man kan prøve at opgradere firmware på disken først, for om det skulle være en falsk fejl.
For HP's vedkomne, hvis der er nogle kendte fw fejl på diske eller andet. Så søger du bare efter den maskine på www.hp.com - vælg download drivers & software, tast din maskine ind i søgefeltet, og så find frem til den ad den vej.

Da det er en nyere maskine, er der garanti på. Og det første år er det HP der dækker. Så det er bare at ringe til dem, og få dem til at sende en ny til dig. Du skal derefter sende den defekte tilbage i kassen fra den nye.