Avatar billede jensgram Nybegynder
03. september 2008 - 16:57 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

Flere accesspoints, ét netværk?

Hej alle,

Jeg bor i et treetagers byhus, hvor vi har et trådløst netværk, der for nu er baseret på en Asus WL520g. Denne står på 1. sal, men er nødt til at være placeret i den ene side af huset. Det betyder, at jeg - der bor lige ovenpå - har fint signal, hvorimod min genbo ikke kan modtage noget. Vi vil så købe et ekstra accesspoint, der kan monteres i trappeopgangen ud for 2. sal...

Allerhelst vil vi undgå at trække kabler, men jeg er på ingen måde klar over, hvorvidt det er muligt; kan to accesspoints (hvoraf det ene er en WL520g) finde ud af den slags? Hvad skal der købes?

Ellers må jeg trække et kabel fra den ene til den anden, men er jeg så nødt til at lave to individuelle netværk (to SSID'er), der blot overlapper fysisk? Eller vil de to accesspoints i denne opsætning kunne supplere hinanden?

Jeg er blank, men håber at møde en haj :)

- Jens Gram
Avatar billede renehinsch Praktikant
03. september 2008 - 17:25 #1
Du skal normalt benytte ens SSID på begge, så vil stationerne selv roame imellem dem. Hvis du ønsker at styre hvilket AP de enkelte lejligheder forbinder sig til skal du anvende forskellige SSIDs på de to APs. De to APs vil supplere hinanden sørg blot for at vælge forskellige kanalem på dem. Vælg mellem 1,6 eller 11. Der APs der kan det du spørger om men kender ikke Asus.
Avatar billede jensgram Nybegynder
04. september 2008 - 10:39 #2
... eller skal jeg købe et AP med to antenner og så håbe, at rækkevidden bliver bedre?
Avatar billede renehinsch Praktikant
04. september 2008 - 10:57 #3
Der er ikke bedre rækkevidde med et 802.11g access point to antenner. Radioen vælger blot den af de to ens antenner der modtager bedst fra klienten.
Eller skal du købe et draft-N access point og tilhørende adaptere. De benytter alle antenner samtidig og har en del bedre rækkevidde ved den sammen transmissionshastighed. Modtagelse er altid afhængig af de lokale forhold. Så der er ingen garanti. Du kan kun finde ud af det ved at sætte det op og prøve det af.
Avatar billede jensgram Nybegynder
04. september 2008 - 12:21 #4
Ok - tak for kommentarer. Jeg lader lige spm stå åbent lidt endnu, hvis der skulle komme andre forbi. Vender tilbage.
Avatar billede jensgram Nybegynder
01. oktober 2008 - 22:13 #5
Hej igen - det lod til, at en ny computer kunne løbe problemet :) så jeg lader det ene AP klare ærterne for nu.

Point?
Avatar billede renehinsch Praktikant
01. oktober 2008 - 22:37 #6
Hej Jens. Glad for at høre du fik løst problemet.
Det kan sagtens tænkes at hvis du får en nyere trådløs adapter til den gamle computer vil den også kunne komme på nettet lige så godt som den nye.
Avatar billede jensgram Nybegynder
02. oktober 2008 - 07:29 #7
Ja, det har du nok ret i, men min genbo kan vist sagtens klare sig med, at det kun er hendes nye computer, der er online - så slipper jeg for at lave mere :)

Tak for hjælpen.