Avatar billede 2pretty4u Mester
03. september 2008 - 16:16 Der er 2 kommentarer og
1 løsning

Problemer med at kopiere docs pga. for langt navn

Kære Eksperten.

Stortset hver gang jeg prøver at kopiere docs fra min mac til min windows computer så siger den: Fejl pga. for langt navn i den fil du prøver at kopiere eller pga. filen indeholder ulovlige tegn. Kan jeg ikke slå den "forsvarsmekanisme" ihjel et eller andet sted? Kan ikke lave backup af mine filer nemlig.. Skide irriterende.

Mvh

Stefan Ratzke Nielsen
Avatar billede egonspock Seniormester
03. september 2008 - 19:21 #1
interessant problem. Jeg vil gætte på at du har nogle mapper eller filer, som er navngivet med en dato, som i 24/4/09, eller måske blot har for langt navn. Hvis det er den med datoerne kan du bruge et program som f. eks. http://www.manytricks.com/namemangler/

Det kan være at dit windows-filsystem er så gammelt at det maks kan klare 8+3-filnavne, dvs. 8 tegn til navnet, et punktum og tre tegn til filtypen. Macs fungerer anderledes, og det eneste du rigtig kan gøre ved det er at formattere din windows-computer med et bedre filsystem, som kan håndtere dine filnavne, eller købe en ekstern harddisk og formatere den i HFS+ journaled så du kan bruge den som Time Machine-harddisk (som i øvrigt er fedt ;-) )

Det er ikke nogen forsvarsmekanisme, men blot den måde windows-filsystemet er lavet på.
Avatar billede 2pretty4u Mester
03. september 2008 - 21:38 #2
Det var dog irriterende... jeg prøvede at omdøbe filerne så der ikke optrådte hverken æø eller å i filnavnene samt jeg forkortede dem og det hjalp. Skrev os datoerne med - i stedet for /.. Så ville den gerne ;) Du skal have mange tag egonspock ;) Hvis du lige giver et svar i stedet for kommentar overfører jeg points ;)
Avatar billede egonspock Seniormester
04. september 2008 - 00:03 #3
Det var rart at ramme i plet, selvom det ikke giver dig en nem løsning. Overvej at invester i en eller to harddiske til backup i stedet, så får du det hele med!