Avatar billede atroxes Nybegynder
03. september 2008 - 11:58 Der er 2 kommentarer og
1 løsning

Sende til ekstern mail adresse fra Exchange

Den her er lidt kringlet så jeg skal _prøve_ at forklare det så godt jeg kan

Jeg sidder med en Exchange 6.5 Server på Win2k3sbs. Serveren er samtidigt vores AD DC. Vi har vores mails hosted hos et andet firma (standard pop3/smtp) på domænet firma.dk (bruger bare firma.dk som eksempel). Alle brugere på vores AD er sat til at have @firma.dk som e-mail og næsten alle brugere har en mailbox store på exchange serveren hvori mails fra den eksterne udbyder, igennem indstilling af outlook, bliver hentet ned til. F.eks.:

Random person fra random domæne sender til mig@firma.dk. Denne mail ryger til ekstern udbyder som hoster firma.dk. Brugeren "mig" sidder med en åben Outlook på firmaet som er forbundet til vores Exchange. "Mig"'s Outlook har sat 2 kontoer op. 1 til ekstern udbyder og 1 forbindelse til vores Exchange. Mail bliver hentet ned fra ekstern udbyder, og gemmes automatisk i indbakken, som så er "Mig"'s Exchange indbakke.

Ovenstående virker fortrinligt og er den perfekte løsning for os pt.

Vi har dog den lidt specielle indretning at enkelte brugere som ikke er forbundet til vores LAN også skal oprettes i vores AD så andre kan finde dem via kontaktlisten osv. Disse brugere forbinder til vores eksterne mail udbyder og henter deres mails derfra.

Problemet:
En bruger (lanbruger@firma.dk) på vores LAN (som er forbundet til Exchange) vil sende en mail til en ekstern bruger som IKKE har en Exchange mailbox men som kun har sin mail skrevet ind i AD'en. (exbruger@firma.dk). lanbruger@firma.dk's Outlook mener selv at den skal sende via Exchange og IKKE via vores mailudbyder. Exchange modtager mailen, kan ikke finde en mailbox på exbruger@firma.dk og prøver derefter at kontakte den smtp jeg har indstillet den til (pasmtp.tele.dk).

Herefter får jeg så et svar tilbage som lyder som følger:

<IMCEAex-_O=SERVER0_OU=FIRST+20ADMINISTRATIVE+20GROUP_CN=RECIPIENTS_CN=exbruger@firma.dk>:
    Recipient address rejected: undeliverable address: host

TDC's SMTP aner selvfølgelig ikke hvad den skal gøre med denne modtager, og her er så mit spørgsmål:

Hvordan får jeg Exchange, når exbruger's mailbox ikke eksisterer, til at forstå at den skal kontakte en SMTP server og sende til exbruger's rigtige mail adresse?
Avatar billede kim Nybegynder
03. september 2008 - 14:04 #1
du laver en kontakt i ad med den externe brugers e-mail adresse
Avatar billede atroxes Nybegynder
03. september 2008 - 15:18 #2
Desværre så løste dette ikke hele problemstillingen.

Det jeg gerne vil nå frem til er et system der er i stand til følgende:

1. Lokal bruger sender mail til Ekstern bruger (exbruger@firma.dk) som IKKE har en Mailbox på Exchange serveren.
2. Exchange serveren ser at exbruger@firma.dk ikke har en mailbox på serveren.
3. Exchange kontakter ekstern SMTP og sender mail der igennem.
Avatar billede riversen Nybegynder
03. september 2008 - 16:57 #3
og hvad er det du mener Kims løsning ikke opfylder af det du skriver i pkt. 1-3?