Avatar billede agertoft Nybegynder
03. september 2008 - 02:41 Der er 8 kommentarer og
1 løsning

Cache af setting object

I forlængelse af denne tråd, hvor jeg spurgte til best practice mht. settings som man ønsker at gemme på et website:

http://www.eksperten.dk/spm/838372

Jeg vil høre, hvordan dette bør gøres. Som jeg ser det, er der to muligheder. Første mulighed er at hente settings ud fra databasen enkeltvis efterhånden som man har brug for dem. Anden mulighed er at lave et settings-objekt, hvor man henter hele tabellen ud i objektet første gang, man har brug for det og herefter casher det.

Applikationen er lagopdelt og der bruges webservice som datalag.
Avatar billede arne_v Ekspert
03. september 2008 - 02:55 #1
Medmindre det er uhyggeligt mange settings der skal opbevares så lyder det bedst
at hente det hele i er hug.

500 aktive brugere a 200 settings a gennemsnitligt 50 bytes er 5 MB hukommelese hvilket er
ingenting idag.
Avatar billede agertoft Nybegynder
03. september 2008 - 07:20 #2
Super. Det er også hvad jeg har fundet frem til. Henter det hele ned i et objekt og har lavet en CacheDuration på min WebMethod i webservicen. Webservice og website ligger på samme IIS.

Så det er vel den rigtige måde at gøre det på...?

Læg et svar Arne - og tak for hjælpen.
Avatar billede arne_v Ekspert
03. september 2008 - 15:04 #3
OK
Avatar billede arne_v Ekspert
04. september 2008 - 00:37 #4
CacheDuration gør at ASP.NET cacher output fra web service - det er ikke det samme som
at cache data.
Avatar billede agertoft Nybegynder
04. september 2008 - 00:57 #5
Men i dette tilfælde vil det vel være en fin løsning, ik?
Avatar billede arne_v Ekspert
04. september 2008 - 01:52 #6
Måske. Det er har jeg ikke nok information til at kunne vurdere.

Men det er 2 vidt forskellige former for cache.

Eller. Snakker du om at expose dine settings som web service og så cache dem den vej gennem ?
Avatar billede agertoft Nybegynder
04. september 2008 - 11:51 #7
Jeg snakker om, at jeg har en webservice-metode, som returnerer et objekt med alle settings i. Hver gang jeg skal bruge en setting kalder jeg så bare webservicen og laver objektet. Webservicen har så en cacheduration på 10 min eller noget i den stil.
Avatar billede arne_v Ekspert
04. september 2008 - 14:26 #8
Saa er det en nem maade at cache paa.
Avatar billede arne_v Ekspert
04. september 2008 - 14:31 #9
D.v.s. det er en god loesning.