Avatar billede hsu Nybegynder
02. september 2008 - 23:24 Der er 8 kommentarer

Indlæsning af billeder.

Jeg har en Acer 1100 med Windows Vista Home Basic. Den er opgraderet til ialt 3GB ram. Jeg har problemer med at indlæse billeder fra mit kamera Panasonic FZ-18, som har et 4GB SDHC kort.

Den kan næsten ikke vise billederne i stifinder (kortet er kun halvt fyldt), og ved kopiering fra kamera til harddisk, går den død. Har også prøvet med Picasa, men det virker heller ikke. Min pc har en grundscore på 3,0.
Avatar billede milter Ekspert
03. september 2008 - 00:53 #1
Hvordan overfører du billederne til din computer?

Hvad mener du med "Den kan næsten ikke vise billederne i stifinder"
Avatar billede hsu Nybegynder
03. september 2008 - 13:50 #2
Hej Milter

Jeg bruger usb-kabel mellem kamera og pc.
Det tager mange minutter for stifinder at vise billederne, selv med de mindste billed-ikoner (pt. ligger der ca. 500 billeder a' 3 mb på kortet/kamera).

Jeg har også prøvet at markere f.eks. 35 af de små billed-ikoner og så trække dem over i den mappe på c-drevet hvor de skal kopieres til, og det kan tage mere end 10 minutter at kopiere billederne dertil, og efter at have prøvet det et par gange med 30-40 billeder, så dør computeren (stifinder "svarer ikke" er meddelelsen, og man kan så enten lukke eller genstarte stifinder).
Jeg havde slet ikke samme problem med Windows XP.
Avatar billede milter Ekspert
03. september 2008 - 23:32 #3
Nu ved jeg ikke, hvilke hastigheder du forventer, men hvis du læser brugsanvisningen til dit kamera, vil du se, at overførslen sker via "USB2" (Full Speed).

Det er lidt bondefangeri, for "USB2(Full Speed)" er reelt en opgraderet USB1 og giver kun en max overførselshastighed på 12 Mbps, hvorimod USB2 (High Speed) har max hastighed på 480 Mbps.

Bruger du det USB-kabel, som fulgte med kameraet?

Bruger du denne metode, som jeg selv bruger:

Før overførslen af billederne laver jeg en ny mappe til dem et eller andet sted på computeren > Sluk kameraet > Åbn Stifinder > Forbind USB-kablet > Tænd kameraet, og det burde nu dukke op i Stifinder med sit eget navn > Naviger frem til filerne på kameraet og kopier dem til mappen, du lige har lavet.

De to mapper, jeg anvender (den med filerne på kameraet og den, de skal overføres til, er sat til at vise "Ikoner" i Stifinder via: Vis > Ikoner.

Kameraet er koblet til ekstern strømforsyning under overførslen for at undgå strømafbrydelse.

Mange anmeldelser af dit kamera har klaget over overførselshastigheden, men det er selvfølgelig ikke nogen trøst for dig, og kan heller ikke forklare, at den går død under processen.

Men prøv den fremgangsmåde, jeg har forklaret og se, om det gør nogen forskel og kom så tilbage.
Avatar billede milter Ekspert
03. september 2008 - 23:39 #4
Og så ser jeg lige, at din Acer også kun har USB1.1.

Prøv at nøjes med at kopiere ca. 100 af filerne fra kameraet ad gangen. Under alle omstændigheder vil det tage lang tid med en USB1-forbindelse.

Prøv også med en anden USB-port.
Avatar billede milter Ekspert
03. september 2008 - 23:54 #5
Et par forslag mere.

Kobl din Acer til ekstern strømforsyning for at undgå strømafbrydelse pga. lavt batteriniveau eller strømbesparende funktioner.

Jeg ved ikke helt, hvordan Enhedshåndtering virker i Vista, men mon ikke det er det samme som i XP. Under alle omstændigheder prøv dette:

Åbn Enhedshåndtering > Klik på plusset ud for USB-controllere > Højreklik alle linier med USB-rodhub en ad gangen > Egenskaber > Strømstyring > Fjern vingeafmærkning i "Tillad computeren at slukke...." > OK.

Husk at gøre det for alle enheder af typen "USB-rodhub".
Avatar billede hsu Nybegynder
07. september 2008 - 14:59 #6
Hej
Min Acer er en stationær pc, så den kører ikke på batteri. Den er købt i juni 2008, så jeg kan ikke forstå, at dem ikke kan klare opgaven med at overføre billeder fra mit kamera.
Jeg har så prøvet med min gamle Dell computer, den har ingen problemer med at overføre billeder fra kamera til pc.

Jeg har også prøvet at kopiere billeder fra cd-rom drev til c-drev, samme resutat, stifinder går ned (programmet svarer ikke).
Avatar billede milter Ekspert
07. september 2008 - 15:35 #7
Har du nogle gule udråbstegn/spørgsmålstegn i Enhedshåndtering?

Du skriver, at du har opgraderet til 3GB RAM. Blev der "pillet" ved andre ting i den forbindelse eller lavet om på nogle indstillinger?

Jeg kan ikke finde nogen stationær Acer 1100. Kan du give mig et link til computeren?
Avatar billede milter Ekspert
07. september 2008 - 15:45 #8
Hvordan får du gang i maskinen igen, når Stifinder fryser, og sker det ved anden brug af Stifinder?

Har du problemer med andre programmer, eller er det kun ved overførsler til og fra harddisken?