Avatar billede birnum Nybegynder
02. september 2008 - 18:09 Der er 15 kommentarer og
1 løsning

bærbar HP fryser efter opstart

Kære eksperter.

min vens bærbare HP fryser under opstart af windows. Kort efter man logger sig ind og der står "indlæser personlige instillinger" så fryser den med tomt skrivebord og kun bundlinjen med start vises.

hva gør jeg?

jeg har forsøgt at starte op i fejlsikret tilstand og køre  sfc /scannow  , men lige efter jeg klikker på ok ved kør så kommer der i et splitsekund end dosskærm op og intet sker ellers.

min næste tanke var at køre en repair, men det eneste som kommer frem under "windows installation" og repair er en valgmulighed der hedder "ny installering" - og tør ikke trykke på denne...
Avatar billede birnum Nybegynder
02. september 2008 - 19:10 #1
min tålmodighed var ikke så stor - jeg er begyndt på en repair da jeg fandt ud af hvopdan jeg gjorde. Ved dog ikke om det løser problemet eller ej.
Avatar billede birnum Nybegynder
02. september 2008 - 19:10 #2
så kommentarer / løsninger må meget gerne komme :o)
Avatar billede haverslev Novice
02. september 2008 - 20:04 #3
Hvis blot du gør det således, så skulle det være OK

Hvis du har din XP cd, så kan du lave en repair. Du mister ikke noget ved det.

1:Det første du skal gøre er at boote op på din Windows XP CD, husk at din bios skal stå til at være first bootdevice cdrom.
Når den har installeret nogle foreløbige filer skal du;
2: springe det første tilbud om repair i Consolemode over og fortsætte din installation (nyinstallation)
3: Nu kan du så vælge hvilket drev din nye installation skal ligge på og her er det gerne dit C drev.
4: Og nu fortæller den dig der er et styresystem på dette drev og om du vil slette det (L) eller du vil lave en repair (R)
det er her du skal trykke på R.

5: Og du vil nu se, at den laver en helt ny installation, men den beholder alle dine nuværende indstillinger, dokumenter, programmer og skrivebordet udseende er også intakt, men nu skulle du gerne være sluppet af med dine fejl og mangler.
Dog skal der gøres opmærksom på at alle updates skal lægges ind igen. Desuden skal nye opdaterede drivere, som man selv har lagt ind, installeres igen.
Avatar billede birnum Nybegynder
02. september 2008 - 20:24 #4
jeg har lige prøvet at lave den repair du beskriver, men den fryser med 5 min utter igen hvor den skal genstarte - så står den sorte skærm med windows ikonet og vent venligst og der sker ikke mere. jeg ventede i laaang tid (ca 1 time) og kunne kun genstarte computreren. Når man så logger ind siger den at man skal aktivere sit windows, men når man siger ja til dette fryser den igen.

jeg startede så op i fejlsikret tilstand, gik i dos og prøvede at køre en sfc /scannow - så skriver den at windows filbeskyttelse ikke kunne starte en kontrol af beskyttede systemfiler.  og fejlkode 0x000006ba [RPC-serveren er ikke til rådighed.]

hva gør jeg?
Avatar billede birnum Nybegynder
02. september 2008 - 20:44 #5
og hva tror du der er i vejen med computeren når den opfører sig som den gør? (den er snart 3 år gammel)
Avatar billede birnum Nybegynder
02. september 2008 - 22:13 #6
opdatering: hver gang computeren skal arbejde begynder den at lave nogle meget lave kliklyde. Sidst jeg hørte noget lignende var da min harddisk i min stationære computer gik ned. Så kan det ikke "bare" være harddisken der er ved at gå helt i stykker?

jeg regner i hvert fald med at hun i morgen skal starte computeren op i fejlsikret tilstand og skynde sig at overføre de filer som er vigtige fra computeren til en anden inden det er for sent.
Avatar billede nva Praktikant
03. september 2008 - 08:10 #7
Boot på din XP-cd - vælg R og skriv CHKDSK /R /P så undersøges og 'repareres' din harddisk for eventuelle fejl. http://www.hcma.dk/tips41to50.htm#no46
Avatar billede birnum Nybegynder
04. september 2008 - 09:27 #8
når den laver de kliklyde er der så ikke noget seriøst i vejen med hardwaren? så bør jeg vel sende den ind til produenten eller noget?
Avatar billede nva Praktikant
04. september 2008 - 09:39 #9
Kliklyde kan godt være din harddisk, der er ved at stå af, så er det på høje tid at få lavet backup, hvis noget skal gemmes.
Avatar billede birnum Nybegynder
04. september 2008 - 16:59 #10
ja det er jo det - man kan det være andet?

og smider I lige et svar, for kan lige så godt lukke spørgsmålet da jeg ikke tror der kommer mere ud af det
Avatar billede nva Praktikant
05. september 2008 - 08:13 #11
Jeg behøver ingen points for det her. Læg eventuelt selv et svar og accepter det, så spg. lukkes eller giv dem til andre.
Avatar billede birnum Nybegynder
05. september 2008 - 10:03 #12
ok :o)

men et sidste lille spg før jeg lukker - KAN det være andet end harddisken der er ved at stå af? (fx noget der ikke er en hardwaremæssig fejl)
Avatar billede nva Praktikant
05. september 2008 - 10:28 #13
Når jeg siger at det godt kan være harddisken, så er det jo udfra den beskrivelse du har givet - og den fejl beskrives netop som kliklyde fra harddisken.
Avatar billede haverslev Novice
05. september 2008 - 10:55 #14
Enig, kliklyde er som regel tegn på en døende harddisk.
Avatar billede birnum Nybegynder
05. september 2008 - 12:53 #15
tusind tak for kommentarerne og hjælpen, og rart at have ret i det jeg bildte hende ind den andne dag mht at det sikkert var harddisken der var ved at stå af :o)

Men hvis ingen vil have point så lukker jeg selv spg (lidt senere)
Avatar billede birnum Nybegynder
10. september 2008 - 11:45 #16
.