Avatar billede boris Mester
02. september 2008 - 16:40 Der er 4 kommentarer og
1 løsning

Starthjælp med Yousee og digital TV og lyd søges

Jeg har nærmest opgivet at få klar besked hos Elgiganten, Yousee m.fl.
Jeg har indtil nu haft digital satellitmodtager sat til et TV og en forstærker med Dolby Digital og er vild med lyden.

Jeg vil gerne have den samme oplevelse med kabel-TV.
F.eks. har jeg set på http://www.elgiganten.dk/is-bin/INTERSHOP.enfinity/WFS/store-elgigantenDK-Site/da_DK/-/DKK/El_DisplayProductInformation-Start;pgid=BSSz6oZKU8dSR0EjRNJBwx1k0000ZrQVBaqc?ProductID=bhXD4QFHY0cAAAEZ3fB1Gi4r&CatalogCategoryID=29DD4QFH2qQAAAEOqw803xiY, men er ikke sikker på, at lyden bliver OK.

Men for det første vil jeg gerne være sikker på, at et TV med DVD-T tuner uden videre kan sættes til antennestikket fra Yousee.

Og for det andet ser det ud som om de alle sammen laver Surround til noget 2-kanal-noget, der kommer ud af TV. Hvordan finder man ud af, om der kan sættes coax eller optisk kabel direkte til forstærkeren, så man får rigtig 5-kanal lyd?
Eller skal man have både en HD-box og et TV?

Hvis TV også kan forbindes meden computer, er det et plus.
Avatar billede jack08 Nybegynder
02. september 2008 - 23:50 #1
Du skal se dig om efter et TV med DVB-C tuner, da DVB-T ikke kan bruges til noget ved kabeltv fra YouSee. De fleste, hvis ikke alle, Sony modeller har DVB-C tuner, de nye endda med MPEG4 for understøttelse af HD-TV.
Avatar billede boris Mester
03. september 2008 - 05:36 #2
Tak! Det var en værdifuld oplysning.
Jeg er stadig usikker på det med udgangene fra fjernsynet.
F.eks. http://www.fona.dk/default.aspx?m=2&i=81&itemnumber=0600121480&addbasket=0600121480 ser udmærket ud (?)
Men hvordan finder man ud af mulighederne for at slutte det til en forstærker med Dolby Digital eller en harddisk-optager eller en PC? Er der en særlig slags udgang, man skal kigge efter som hedder noget specielt?
Avatar billede jack08 Nybegynder
03. september 2008 - 19:50 #3
Det TV du har set hos Fona har både digital (optisk) og analog (RCA) lydudgange.
Om tv'et sender surround-lyd gennem udgangene er jeg ikke klar over, jeg tror at MPEG4 understøtter 5.1-lyd eller højere.
Hvordan du vil tilslutte dine enheder til hinanden, afhænger af hvilke tilslutningsmuligheder de har. Hvor det er muligt vil HDMI være at foretrække, da det overfører både lyd og billede digitalt.
Avatar billede boris Mester
03. september 2008 - 20:18 #4
Jeg siger tak for hjælpen og har fravalgt LG og overvejer at kaste mig ud i det med Sony.
Du må gerne lægge et svar.
Avatar billede boris Mester
05. marts 2011 - 03:06 #5
afsluttes...