Avatar billede nmb Nybegynder
02. september 2008 - 11:23 Der er 4 kommentarer

Spørgsmål til billedbehandling

Jeg har et billede som skal være bg på en flyer. Billedet er i højre side blåt, og der er nogle vanddråber på. Jeg vil gerne forlænge billedet i den side, så det bliver bredere til højre og doucher ud fra blå til hvid. Denne side af billedet skal jeg nemlig bruge til at skrive på. Hvordan gøres dette nemmest i photoshop??

:-)
Avatar billede kringleraket Nybegynder
02. september 2008 - 13:18 #1
Sørg først for at dit billede ligger på et lag, og ikke som baggrund.
Dette gøres ved at dobbeltklikke på background laget i lagpaletten(F7).
Det kommer nu til at hedde Layer 0.

For at gøre dit billede bredere skal du gå i IMAGE -> CANVAS SIZE.
Her kan du bestemme brede og hvilken retning det skal udvides i.

Sørg for at du har valgt sort og hvid som forgrunds- og baggrundsfarve i værktøjspalletten.
(Dette gøres nemmest ved at taste D).

Lav nu et nyt lag, tryk på knappen lige ved siden af skaldespanden i lagpaletten.(Layer 1)
Fyld det nye lag med hvid.(Alt + Backspace)
Sørg for at det ligger under Layer 0.

Marker nu laget med dit billede på. (Layer 0)
Tryk på knappen "Add layer mask" (Firkant med en cirkel, nederst i lagpaletten).
Vælg Gradient tool i værktøjspalletten. (G)
Tegn en gradient der går fra kanten af og ind i dit originale billede.(Jo længere, jo bredere udtoning)
Hvis du holder shift-tasten nede imens du tegner gradienten, bliver den helt lodret.

Hvis du ikke er tilfreds med resultatet, laver du bare en ny gradient.

God fornøjelse ;-)
Avatar billede nmb Nybegynder
02. september 2008 - 14:17 #2
Hejsa,tak for dit svar. Jeg gør alt du beskriver, men... lige så snart jeg vælger gradient tool, trækker en streg, så bliver hele billedet et stort bllede der består af 2 farver der løber ud i hinanden. Jeg vil jo gerne beholde motivet på mit billede, det skal jo ikke bare blive til eet stort farveforløb.Det skal så som sagt være lidt bredere i den ene side, hvor farven fader ud og jeg kan skrive noget txt i. Giver jeg overhoved nogen mening???:-)
Avatar billede kringleraket Nybegynder
02. september 2008 - 14:48 #3
Hmm...
Efter du har trykket "Add layer mask", skulle der gerne fremkomme et hvidt felt ved siden af thumbnailen for Layer 0.
Gør der ikke det?

Dette felt skal være markeret når du bruger Gradient tool.
Du tegner ikke en egentlig gradient, men en synlighedmaske, hvor hvidt er synligt og sort er usynligt.
Hvis du kan se en sort og hvid gradient, er kæden altså hoppet af et eller andet sted.

Hvilken version af Photoshop har du?
Avatar billede kringleraket Nybegynder
08. september 2008 - 15:09 #4
Hva' så...kan du få det til at virke?