Avatar billede kazzie Nybegynder
01. september 2008 - 16:26 Der er 8 kommentarer og
2 løsninger

Rensning af virus og spam samt mallware

Jeg er i gang med at rense en vens computer, og jeg kan lige sige at den var godt nok ramt hårdt.

Jeg håber at nogen lige vil hjælpe mig.

Selv om jeg kørt div. antivirus og antispyware programmer har jeg stadigvæk et problem - jeg kan ikke få fjernet et hyberlink som har placeret sig på skrivebordet - håber nogen kan hjælpe mig.

Jeg har kørt en HiJackThis og loggen ser sådanne her ud:

Logfile of Trend Micro HijackThis v2.0.2
Scan saved at 16:23:21, on 01-09-2008
Platform: Windows XP SP2 (WinNT 5.01.2600)
MSIE: Internet Explorer v6.00 SP2 (6.00.2900.2180)
Boot mode: Normal

Running processes:
C:\WINDOWS\System32\smss.exe
C:\WINDOWS\system32\winlogon.exe
C:\WINDOWS\system32\services.exe
C:\WINDOWS\system32\lsass.exe
C:\WINDOWS\system32\svchost.exe
C:\WINDOWS\System32\svchost.exe
C:\WINDOWS\Explorer.EXE
C:\Programmer\Alwil Software\Avast4\aswUpdSv.exe
C:\Programmer\Alwil Software\Avast4\ashServ.exe
C:\WINDOWS\system32\spoolsv.exe
C:\WINDOWS\System32\CcEvtSvc.exe
C:\WINDOWS\System32\svchost.exe
C:\Programmer\Alwil Software\Avast4\ashMaiSv.exe
C:\Programmer\Alwil Software\Avast4\ashWebSv.exe
C:\Programmer\Java\jre1.6.0_07\bin\jusched.exe
C:\windows\system\hpsysdrv.exe
C:\WINDOWS\System32\hkcmd.exe
C:\Programmer\iTunes\iTunesHelper.exe
C:\WINDOWS\System32\keyhook.exe
C:\WINDOWS\ALCXMNTR.EXE
C:\PROGRA~1\ALWILS~1\Avast4\ashDisp.exe
C:\Programmer\Messenger\MSMSGS.EXE
C:\Programmer\SUPERAntiSpyware\SUPERAntiSpyware.exe
C:\Programmer\iPod\bin\iPodService.exe
C:\Programmer\Internet Explorer\iexplore.exe
C:\WINDOWS\System32\msiexec.exe
C:\Programmer\HijackThis\HijackThis.exe

R0 - HKCU\Software\Microsoft\Internet Explorer\Main,Start Page = http://www.jubii.dk/
R0 - HKCU\Software\Microsoft\Internet Explorer\Toolbar,LinksFolderName = Hyperlinks
O2 - BHO: AcroIEHlprObj Class - {06849E9F-C8D7-4D59-B87D-784B7D6BE0B3} - C:\Programmer\Adobe\Acrobat 5.0\Reader\ActiveX\AcroIEHelper.ocx
O2 - BHO: SSVHelper Class - {761497BB-D6F0-462C-B6EB-D4DAF1D92D43} - C:\Programmer\Java\jre1.6.0_07\bin\ssv.dll
O4 - HKLM\..\Run: [SunJavaUpdateSched] "C:\Programmer\Java\jre1.6.0_07\bin\jusched.exe"
O4 - HKLM\..\Run: [hpsysdrv] c:\windows\system\hpsysdrv.exe
O4 - HKLM\..\Run: [HotKeysCmds] C:\WINDOWS\System32\hkcmd.exe
O4 - HKLM\..\Run: [iTunesHelper] C:\Programmer\iTunes\iTunesHelper.exe
O4 - HKLM\..\Run: [VTTimer] VTTimer.exe
O4 - HKLM\..\Run: [SiS Windows KeyHook] C:\WINDOWS\System32\keyhook.exe
O4 - HKLM\..\Run: [PS2] C:\WINDOWS\system32\ps2.exe
O4 - HKLM\..\Run: [AlcxMonitor] ALCXMNTR.EXE
O4 - HKLM\..\Run: [avast!] C:\PROGRA~1\ALWILS~1\Avast4\ashDisp.exe
O4 - HKCU\..\Run: [MSMSGS] "C:\Programmer\Messenger\MSMSGS.EXE" /background
O4 - HKCU\..\Run: [SUPERAntiSpyware] C:\Programmer\SUPERAntiSpyware\SUPERAntiSpyware.exe
O4 - HKUS\S-1-5-19\..\Run: [CTFMON.EXE] C:\WINDOWS\System32\CTFMON.EXE (User 'LOKAL TJENESTE')
O4 - HKUS\S-1-5-20\..\Run: [CTFMON.EXE] C:\WINDOWS\System32\CTFMON.EXE (User 'NETVÆRKSTJENESTE')
O9 - Extra button: (no name) - {08B0E5C0-4FCB-11CF-AAA5-00401C608501} - C:\Programmer\Java\jre1.6.0_07\bin\ssv.dll
O9 - Extra 'Tools' menuitem: Sun Java Console - {08B0E5C0-4FCB-11CF-AAA5-00401C608501} - C:\Programmer\Java\jre1.6.0_07\bin\ssv.dll
O9 - Extra button: Messenger - {FB5F1910-F110-11d2-BB9E-00C04F795683} - C:\Programmer\Messenger\msmsgs.exe
O9 - Extra 'Tools' menuitem: Windows Messenger - {FB5F1910-F110-11d2-BB9E-00C04F795683} - C:\Programmer\Messenger\msmsgs.exe
O16 - DPF: {6414512B-B978-451D-A0D8-FCFDF33E833C} (WUWebControl Class) - http://www.update.microsoft.com/windowsupdate/v6/V5Controls/en/x86/client/wuweb_site.cab?1218910602890
O20 - Winlogon Notify: !SASWinLogon - C:\Programmer\SUPERAntiSpyware\SASWINLO.dll
O23 - Service: avast! iAVS4 Control Service (aswUpdSv) - ALWIL Software - C:\Programmer\Alwil Software\Avast4\aswUpdSv.exe
O23 - Service: avast! Antivirus - ALWIL Software - C:\Programmer\Alwil Software\Avast4\ashServ.exe
O23 - Service: avast! Mail Scanner - ALWIL Software - C:\Programmer\Alwil Software\Avast4\ashMaiSv.exe
O23 - Service: avast! Web Scanner - ALWIL Software - C:\Programmer\Alwil Software\Avast4\ashWebSv.exe
O23 - Service: CcEvtSvc - Unknown owner - C:\WINDOWS\System32\CcEvtSvc.exe
O23 - Service: iPod Service (iPodService) - Apple Computer, Inc. - C:\Programmer\iPod\bin\iPodService.exe
O23 - Service: Network Windows Service (MSWindows) - Unknown owner - C:\WINDOWS\System32\urdvxc.exe (file missing)

--
End of file - 4091 bytes
01. september 2008 - 16:34 #1
Hent og instalér CCleaner http://www.ccleaner.com/ + http://www.spywarefri.dk/manualer/ccleaner-manual.htm
Under installationen får du tilbudt [Yahoo Toolbar]. Du kan sige ja eller *NEJ* til den.
Lad programmet foretage en oprydning...

Hent Malwarebytes Anti-Malware herfra:
http://www.besttechie.net/tools/mbam-setup.exe
Eller herfra ->
http://www.majorgeeks.com/Malwarebytes_Anti-Malware_d5756.html

Installer programmet - når det er gjort skal du lade programmet opdatere sig. Herefter åbner et vindue, hvor du skal flytte prikken til "Kør et fuldstændigt systemscan" - klik på Skan Knappen - lad programmet arbejde. Når det er færdig (det tager lidt tid afhængig af hvor meget du har på computeren).
Derefter - Tryk på "Vis resultater" knappen efter scanningen - og herefter tryk på "Fjern det valgte" - nu åbnes log'en og du skal gemme den et sted, hvor du kan finde den igen.
Kopier indholdet herind sammen med en frisk log fra HiJackThis...

------

Husk også WindowsUpdate; du mangler vist en del ->
http://update.microsoft.com/windowsupdate/v6/default.aspx?ln=da
Husk M$ ServicePack3 til XP -> http://www.microsoft.com/downloads/details.aspx?FamilyID=5b33b5a8-5e76-401f-be08-1e1555d4f3d4&displaylang=da
Avatar billede kazzie Nybegynder
01. september 2008 - 17:46 #2
jo min vens maskine mangler en del af updatering - og jeg har prøvet at køre opdateringen - men det vil den ikke - håber på, at det "kun" er en malware som spærrer for det, således at vi kan opdaterer maskinen når den er renset.
01. september 2008 - 18:17 #3
(Ellers er der værktøj for det også!)
Avatar billede Slettet bruger
01. september 2008 - 18:25 #4
Download
http://djlizard.net/software/Dial-a-fix-v0.60.0.24.zip
. Dobbeltklik på det blå tandhjul.

2. Klik på knappen "Flush Softwaredistribution"

3. Sæt flueben i "Fix Windows update"

4. Klik på knappen GO i nederste venstre hjørne.

5. Lad den køre færdig.

6. Genstart maskinen.
Avatar billede kazzie Nybegynder
01. september 2008 - 21:12 #5
Det går fremad.

Nu ser HiJackThis og Malwarebytes således ud:

>>>

Logfile of Trend Micro HijackThis v2.0.2
Scan saved at 21:10:36, on 01-09-2008
Platform: Windows XP SP2 (WinNT 5.01.2600)
MSIE: Internet Explorer v6.00 SP2 (6.00.2900.2180)
Boot mode: Normal

Running processes:
C:\WINDOWS\System32\smss.exe
C:\WINDOWS\system32\winlogon.exe
C:\WINDOWS\system32\services.exe
C:\WINDOWS\system32\lsass.exe
C:\WINDOWS\system32\svchost.exe
C:\WINDOWS\System32\svchost.exe
C:\WINDOWS\Explorer.EXE
C:\Programmer\Alwil Software\Avast4\aswUpdSv.exe
C:\Programmer\Alwil Software\Avast4\ashServ.exe
C:\WINDOWS\system32\spoolsv.exe
C:\WINDOWS\System32\svchost.exe
C:\Programmer\Alwil Software\Avast4\ashMaiSv.exe
C:\Programmer\Alwil Software\Avast4\ashWebSv.exe
C:\Programmer\Java\jre1.6.0_07\bin\jusched.exe
C:\windows\system\hpsysdrv.exe
C:\WINDOWS\System32\hkcmd.exe
C:\WINDOWS\System32\keyhook.exe
C:\WINDOWS\system32\ps2.exe
C:\WINDOWS\ALCXMNTR.EXE
C:\PROGRA~1\ALWILS~1\Avast4\ashDisp.exe
C:\Programmer\Messenger\MSMSGS.EXE
C:\WINDOWS\system32\wuauclt.exe
C:\Programmer\Internet Explorer\iexplore.exe
C:\Programmer\HijackThis\HijackThis.exe

R0 - HKCU\Software\Microsoft\Internet Explorer\Main,Start Page = http://www.jubii.dk/
R0 - HKCU\Software\Microsoft\Internet Explorer\Toolbar,LinksFolderName = Hyperlinks
O2 - BHO: AcroIEHlprObj Class - {06849E9F-C8D7-4D59-B87D-784B7D6BE0B3} - C:\Programmer\Adobe\Acrobat 5.0\Reader\ActiveX\AcroIEHelper.ocx
O2 - BHO: SSVHelper Class - {761497BB-D6F0-462C-B6EB-D4DAF1D92D43} - C:\Programmer\Java\jre1.6.0_07\bin\ssv.dll
O4 - HKLM\..\Run: [SunJavaUpdateSched] "C:\Programmer\Java\jre1.6.0_07\bin\jusched.exe"
O4 - HKLM\..\Run: [hpsysdrv] c:\windows\system\hpsysdrv.exe
O4 - HKLM\..\Run: [HotKeysCmds] C:\WINDOWS\System32\hkcmd.exe
O4 - HKLM\..\Run: [VTTimer] VTTimer.exe
O4 - HKLM\..\Run: [SiS Windows KeyHook] C:\WINDOWS\System32\keyhook.exe
O4 - HKLM\..\Run: [PS2] C:\WINDOWS\system32\ps2.exe
O4 - HKLM\..\Run: [AlcxMonitor] ALCXMNTR.EXE
O4 - HKLM\..\Run: [avast!] C:\PROGRA~1\ALWILS~1\Avast4\ashDisp.exe
O4 - HKCU\..\Run: [MSMSGS] "C:\Programmer\Messenger\MSMSGS.EXE" /background
O4 - HKCU\..\Run: [SUPERAntiSpyware] C:\DOCUME~1\COMPAQ~1\LOKALE~1\Temp\SSUPDATE.EXE Software\SUPERAntiSpyware.com\SUPERAntiSpyware
O4 - HKUS\S-1-5-19\..\Run: [CTFMON.EXE] C:\WINDOWS\System32\CTFMON.EXE (User 'LOKAL TJENESTE')
O4 - HKUS\S-1-5-20\..\Run: [CTFMON.EXE] C:\WINDOWS\System32\CTFMON.EXE (User 'NETVÆRKSTJENESTE')
O9 - Extra button: (no name) - {08B0E5C0-4FCB-11CF-AAA5-00401C608501} - C:\Programmer\Java\jre1.6.0_07\bin\ssv.dll
O9 - Extra 'Tools' menuitem: Sun Java Console - {08B0E5C0-4FCB-11CF-AAA5-00401C608501} - C:\Programmer\Java\jre1.6.0_07\bin\ssv.dll
O9 - Extra button: Messenger - {FB5F1910-F110-11d2-BB9E-00C04F795683} - C:\Programmer\Messenger\msmsgs.exe
O9 - Extra 'Tools' menuitem: Windows Messenger - {FB5F1910-F110-11d2-BB9E-00C04F795683} - C:\Programmer\Messenger\msmsgs.exe
O16 - DPF: {6414512B-B978-451D-A0D8-FCFDF33E833C} (WUWebControl Class) - http://www.update.microsoft.com/windowsupdate/v6/V5Controls/en/x86/client/wuweb_site.cab?1220294751890
O23 - Service: avast! iAVS4 Control Service (aswUpdSv) - ALWIL Software - C:\Programmer\Alwil Software\Avast4\aswUpdSv.exe
O23 - Service: avast! Antivirus - ALWIL Software - C:\Programmer\Alwil Software\Avast4\ashServ.exe
O23 - Service: avast! Mail Scanner - ALWIL Software - C:\Programmer\Alwil Software\Avast4\ashMaiSv.exe
O23 - Service: avast! Web Scanner - ALWIL Software - C:\Programmer\Alwil Software\Avast4\ashWebSv.exe
O23 - Service: Network Windows Service (MSWindows) - Unknown owner - C:\WINDOWS\System32\urdvxc.exe (file missing)

--
End of file - 3705 bytes

Malwarebytes' Anti-Malware 1.25
Database version: 1062
Windows 5.1.2600 Service Pack 2

mbam-log-09-01-2008 (21-05-16).txt

Skan type: Fuldstændig skanning (C:\|D:\|)
Objekter skannet: 83040
Tid tilbagelagt: 54 minute(s), 51 second(s)

Inficerede Hukommelses Processer: 1
Inficerede Hukommelses Moduler: 1
Inficerede Registeringsdatabase Nøgler: 3
Inficerede Registeringsdatabase Værdier: 3
Inficerede Registeringsdatabase Filer: 0
Inficerede Mapper: 11
Inficerede Filer: 6

Inficerede Hukommelses Processer:
C:\WINDOWS\system32\CcEvtSvc.exe (Trojan.MyDoom) -> Unloaded process successfully.

Inficerede Hukommelses Moduler:
C:\Programmer\Internet Explorer\setupapi.dll (Trojan.BHO) -> Delete on reboot.

Inficerede Registeringsdatabase Nøgler:
HKEY_LOCAL_MACHINE\SOFTWARE\rhc5bgj0en9j (Rogue.Multiple) -> Quarantined and deleted successfully.
HKEY_LOCAL_MACHINE\SYSTEM\CurrentControlSet\Services\CcEvtSvc (Trojan.MyDoom) -> Quarantined and deleted successfully.
HKEY_LOCAL_MACHINE\SOFTWARE\Microsoft\Software Notifier (Rogue.Multiple) -> Quarantined and deleted successfully.

Inficerede Registeringsdatabase Værdier:
HKEY_CURRENT_USER\Control Panel\Desktop\wallpaper (Hijack.Wallpaper) -> Quarantined and deleted successfully.
HKEY_CURRENT_USER\Control Panel\Desktop\originalwallpaper (Hijack.Wallpaper) -> Quarantined and deleted successfully.
HKEY_CURRENT_USER\Control Panel\Desktop\convertedwallpaper (Hijack.Wallpaper) -> Quarantined and deleted successfully.

Inficerede Registeringsdatabase Filer:
(Ingen mistænkelige filer fundet)

Inficerede Mapper:
C:\Documents and Settings\Compaq_Ejer\Application Data\rhc5bgj0en9j (Rogue.Multiple) -> Quarantined and deleted successfully.
C:\Documents and Settings\Compaq_Ejer\Application Data\rhc5bgj0en9j\Quarantine (Rogue.Multiple) -> Quarantined and deleted successfully.
C:\Documents and Settings\Compaq_Ejer\Application Data\rhc5bgj0en9j\Quarantine\Autorun (Rogue.Multiple) -> Quarantined and deleted successfully.
C:\Documents and Settings\Compaq_Ejer\Application Data\rhc5bgj0en9j\Quarantine\Autorun\HKCU (Rogue.Multiple) -> Quarantined and deleted successfully.
C:\Documents and Settings\Compaq_Ejer\Application Data\rhc5bgj0en9j\Quarantine\Autorun\HKCU\RunOnce (Rogue.Multiple) -> Quarantined and deleted successfully.
C:\Documents and Settings\Compaq_Ejer\Application Data\rhc5bgj0en9j\Quarantine\Autorun\HKLM (Rogue.Multiple) -> Quarantined and deleted successfully.
C:\Documents and Settings\Compaq_Ejer\Application Data\rhc5bgj0en9j\Quarantine\Autorun\HKLM\RunOnce (Rogue.Multiple) -> Quarantined and deleted successfully.
C:\Documents and Settings\Compaq_Ejer\Application Data\rhc5bgj0en9j\Quarantine\Autorun\StartMenuAllUsers (Rogue.Multiple) -> Quarantined and deleted successfully.
C:\Documents and Settings\Compaq_Ejer\Application Data\rhc5bgj0en9j\Quarantine\Autorun\StartMenuCurrentUser (Rogue.Multiple) -> Quarantined and deleted successfully.
C:\Documents and Settings\Compaq_Ejer\Application Data\rhc5bgj0en9j\Quarantine\BrowserObjects (Rogue.Multiple) -> Quarantined and deleted successfully.
C:\Documents and Settings\Compaq_Ejer\Application Data\rhc5bgj0en9j\Quarantine\Packages (Rogue.Multiple) -> Quarantined and deleted successfully.

Inficerede Filer:
C:\Documents and Settings\LocalService\Application Data\861916543.exe (Trojan.Downloader) -> Quarantined and deleted successfully.
C:\Documents and Settings\LocalService\Lokale indstillinger\Temporary Internet Files\Content.IE5\8LQBSLYR\outpuk24[1].exe (Trojan.Downloader) -> Quarantined and deleted successfully.
C:\Programmer\Internet Explorer\setupapi.dll (Trojan.BHO) -> Quarantined and deleted successfully.
C:\WINDOWS\system32\lphc1bgj0en9j.exe (Trojan.FakeAlert) -> Quarantined and deleted successfully.
C:\WINDOWS\system32\phc1bgj0en9j.bmp (Trojan.FakeAlert) -> Quarantined and deleted successfully.
C:\WINDOWS\system32\CcEvtSvc.exe (Trojan.MyDoom) -> Quarantined and deleted successfully.

Det ikke lykkes mig at få windows update til at fungere endnu, men det kommer vel snart.
Avatar billede kazzie Nybegynder
01. september 2008 - 21:14 #6
Der var jeg lige en gang for hurtig - nu virker windows update igen.
01. september 2008 - 22:38 #7
Avatar billede kazzie Nybegynder
08. september 2008 - 12:14 #8
Nu kører den bare godt igen ... tak for hjælpen ... smider i et svar, da jeg mener at det skal deles til alle som har hjulpet mig.
Avatar billede Slettet bruger
08. september 2008 - 12:40 #9
Ok
09. september 2008 - 06:56 #10
Ping...
(Det var et [svar]..)