Avatar billede fifan Nybegynder
29. august 2008 - 18:34 Der er 22 kommentarer og
3 løsninger

Valg af nye ram til computer

Hej Ekspert folk :-)

Jeg har en HP m8047.sc som jeg købte i maj 2007. Men da jeg købte den havde den kun 2 gb ram i sig og kørte med Windows vista home premium.

Nu synes jeg så at det er blevet tid til en opgradering til 4 gb ram istedet for de 2 gb.

jeg har vist 4 ram slots 2 med blå farve og 2 sorte farve (Ved bare ikke hvad forskellen er) og de 2 ram kort jeg har nu er af mærket samsung med 800 mhz.

hvilken ram mærke skal jeg vælge?
skal jeg have 2 x 2 gb eller 4 x 1 gb?

har set på samsung og kingson.

PC info:
http://h10025.www1.hp.com/ewfrf/wc/document?docname=c00950942&lc=en&dlc=da&cc=dk&lang=da&product=3412266

Kíngston:
http://getmore.dk/templates/imw-product.asp?ProductGuid=KVR800D2N6K2%2F4G&mode=Extended&GroupGuid=35&SelectedGroup=3800

Samsung:
http://getmore.dk/templates/imw-product.asp?ProductGuid=M378T2953EZ3%2DCF7&mode=Extended&GroupGuid=35&SelectedGroup=3800
Avatar billede haverslev Novice
29. august 2008 - 19:04 #1
Hvis det var min maskine, så vil jeg vælge 2 x 2 GB Kingston og have 2 slots ledige, herved kan der puttes flere ram i, hvis du f.eks vil køre med 64bit styresytem:
http://getmore.dk/templates/imw-product.asp?ProductGuid=KVR800D2N6K2%2F4G&mode=Extended&GroupGuid=35&SelectedGroup=3800
Avatar billede fifan Nybegynder
29. august 2008 - 19:28 #2
okay tak for det haverslev...
men er der forskel på farven sort og blå mht ram slotene...
Avatar billede haverslev Novice
29. august 2008 - 19:45 #3
Ja farvene er for "parvis" at kunne køre Dual ram, samt at de sorte er channel A og de blå er channel B - så sørg for at montere dem parvis.
Disse ting skulle gerne fremgå af din medfølgende manual.
http://h10032.www1.hp.com/ctg/Manual/c00874306.pdf
Avatar billede sn0wflake Nybegynder
29. august 2008 - 21:17 #4
"Nu synes jeg så at det er blevet tid til en opgradering til 4 gb ram istedet for de 2 gb." Det lyder som om dit RAM loft er 4 GB hvilket er meget fornuftigt. Har endnu ikke haft brug for alle 4 GB RAM som mit system har selv om jeg har 4 GB ekstra. 32-bit systemer kan alligevel ikke allokere mere end 4 GB og det flyder ikke ligefrem med lovprisninger om 64-systemer. Kort sagt, hvis du er Jens Jensen har du ikke brug for +4 GB RAM eller 64-bit. Jeg anbefaler dig at købe top-deluxe 4x1 GB RAM som dit bundkort understøtter.
Avatar billede fifan Nybegynder
29. august 2008 - 21:33 #5
haverslev- Okay tak for det...

sn0wflake - hvor finder jeg ram af mærket top-deluxe henne?
Avatar billede sn0wflake Nybegynder
29. august 2008 - 22:24 #6
Se i din manual for de maksimale specs for RAM dit bundkort kan tage.
Avatar billede haverslev Novice
29. august 2008 - 22:26 #7
lol snowflake et svar.
Avatar billede haverslev Novice
29. august 2008 - 22:33 #8
snowflake vær nu lidt seriøs istedet for at smide svar i alle spørgsmål - unset om du svarer rigtigt eller ej
Avatar billede sn0wflake Nybegynder
29. august 2008 - 22:40 #9
Hvilket bundkort har du?
Avatar billede sn0wflake Nybegynder
29. august 2008 - 22:45 #10
Mener også jeg har besvaret det indledende spørgsmål hvilket var om det skulle være 1x4 eller 2x2 RAM klodser, ik' haverslev?
Avatar billede haverslev Novice
29. august 2008 - 22:49 #11
lol
Avatar billede sn0wflake Nybegynder
29. august 2008 - 23:04 #12
haverslev: Hvad med at du skriver noget bedre i stedet for at bruge tiden på at disse folk?
Avatar billede haverslev Novice
29. august 2008 - 23:08 #13
Bedere ?
Avatar billede fluse Nybegynder
30. august 2008 - 02:55 #14
Hvorfor skulle man nogen sinde vælge at have 1 ram klods over 2? det er sq da usmart...

Hvis man har 1x4gb kan man ikke drage fordel af Dual channel, hvilket er en reel forbedring af ydelsen, og der ud over er 1x4gb dyere end 2x2gb.

og hvorfor ikke genbruge de 1x1 gb der sidder i allerede? der er jo ikke nogen grund til at smide dem ud, når der er 4 ram sokler til rådighed. og man taber ikke noget ved at bruge dem alle. så 2 nye 1gb klodser er vel det bedste køb.

Og det der med... uhhh, jeg vil ikke fylde alle 4 sokler, for så kan jeg ikke sætte flere ram i senere er noget vås. Inden det bliver nødvendigt med mere end 4gb ram er den computer så gammel er den er bedst bevendt som dørstopper, eller anker.

Fluse
Avatar billede fifan Nybegynder
30. august 2008 - 08:45 #15
er enig med fluse...

så tror du at det er godt at jeg køber 2 x 1 gb samsung da det også er 2 x 1 gb samsung jeg har nu :-)
Avatar billede haverslev Novice
30. august 2008 - 10:11 #16
fluse, jeg er ikke enig med dig - hvem siger at du skal smide de eksisterende væk ?
hvis blot man har "nye" og de "gamle" parvis i de korrekte sokler.
Avatar billede fluse Nybegynder
30. august 2008 - 12:27 #17
haverslev, manden har en computer med 2gb ram, og vil gerne "opgradere" til 4gb.
Hvorfor så købe 2 nye 2gb blokke? for med mindre jeg er helt lost så er 2+4=6...

Jeg ved godt at ram er billige, og at prisforskællen mellem 2x1gb og 2x2gb ikke er ret stor, men det ville jo altså være penge ud af vinduet at have 6gb ram i en 32bit maskine som ikke endgang kan udnytte de 4 af dem fuldt ud...

fifan, fabrikat er som sådan lige meget, så længe du ikke køber noname. samsung ram er fine, men dem du har fundet er CL6 hvilket nok er langsommere end dem du har vil jeg tro.

Jeg ville anbefale dem her:
http://www.edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=373737&searchArea=&Soegeord=

kunne også tage valueram, men de koster 20kr mindre for 2x1gb så..

Fluse
Avatar billede haverslev Novice
30. august 2008 - 12:58 #18
du siger det jo selv, ram er billige og du selvom en 32bit version ikke kan se/håndtere mere end de 4 gb, så er det lige som i en bils bagagerum, det har en vis størrelse, men har du f.eks en lang ting der ikke kan være der, ja så lægger du blot et sæde ned for at udvide pladsen.
Samme er gældende med rammene, de bliver "brugt" selvom der kun kan bruges de 4 gb i 32bit versionen.
Avatar billede fifan Nybegynder
30. august 2008 - 13:08 #19
okay fluse

så tror jeg at jeg køber de kingston som du linket til hvis de er lidt hurtigere og billigere.

og stikker dem så bare et i hvert i ram slottene ik?
Avatar billede fluse Nybegynder
31. august 2008 - 04:16 #20
Nej haverslev, en computer der køre 32bit kan ikke allokere mere end 4gb ram, så alt hvad der er ud over det er ren spild men mindre man installere et 64bit system.

Og teknisk set er selv 4gb for meget, pga. grafik kort og andre ting med ram der også er inkluderet i de 4gb.

Ja fifan, det kan næsten ikke gå galt. =) der er dog lige en ting.
Som du selv skriver, har du 2 blå og 2 sorte ram sokler. Det er fordi ram køre bedere i par (kendt som dual channel). Derfor skal du have de 2 gamle ram klodser i de 2 blå, og de 2 nye i de to sorte. ud over det er der ikke noget at tage hensyn til.

Fluse
Avatar billede haverslev Novice
01. september 2008 - 08:44 #22
32 bit er kendt for ikke at frigive rammene, så selvom at 32bit ikke skulle kunne allokere mere end de max 4 gb, så jo det fungere alligevel med mere end 4 gb.
Det er historien om igen, som den med humlebien, det står i bøgerne at den ikke skulle kunne flyve, men fysisk så flyver den jo alligevel. :-)

Ang. blå og sorte sokler, så er det også forskellig channals - se hvad jeg skrev:
Avatar billede fifan Nybegynder
01. september 2008 - 09:31 #23
de 2 ram kort der fulgte med er fra samsung og der står der bare 6 på...
Avatar billede haverslev Novice
01. september 2008 - 09:49 #24
hvis der står 6, så er det sikker en henvisning til at det er CL6 = Søgetids Timinger

Så du skal have samme CL i soklene "parvis" - hvis du f.eks putter en CL6 og en CL5 i soklerne parvis, så vil den kører efter langsomme ram - altså den med højeste CL tal
Avatar billede fifan Nybegynder
01. september 2008 - 10:36 #25
okay takker...