Avatar billede dannij Nybegynder
29. august 2008 - 17:35 Der er 10 kommentarer og
1 løsning

POP3 Mail

Hej eksperter

Jeg står og skal til at lave en server som skal kører med Windows Home Server og i den forbindelse har jeg et spørgsmål ang. POP3 mail. Som det er nu så kan jeg jo kun hente mine mails fra TDC's mail-server på en maskine.

Det jeg mener er, at når jeg i outlook i dag på den ene computer har hentet en mail via TDC's mail-server så kan jeg jo ikke bagefter hverken se eller hente den hvis jeg åbner min mailkonto i outlook på en anden computer.

Derfor bruger jeg nu kun outlook på en maskine og læser alle mine mail derfra.

Mit spørgsmål er egenlig bare om man ikke kan lave noget smart så jeg kan hente mine mail centralt (på serveren måske) så jeg kan se alle mine mails på begge computere og når jeg henter en mail fra TDC's mailserver så kan jeg senere se den på den anden maskine.

Håber i kan hjælpe
Avatar billede vejmand Juniormester
29. august 2008 - 17:53 #1
Jeg ved godt det ikke er svar på dit spørgsmål, men alligevel:
Du kan sætte Outlook op til ikke at slette mailsene fra serveren, så kan du sagtens se dem på flere komputere.

Denne guide er godt nok til Outlook Express, men det er noget lignende i Outlook:
http://kundeservice.tdc.dk/privat/faq.php?id=5686
Avatar billede reinelt Nybegynder
29. august 2008 - 17:54 #2
brug google.com gmail
Avatar billede dannij Nybegynder
29. august 2008 - 18:18 #3
vejmand.. det må jeg lige læse om

reinelt.. jeg bruger flitigt min hotmail i det nye widows live mail som har nogenlunde samme udseende og brugergrænseflade som outlook så det er dejlig nemt.
Avatar billede dannij Nybegynder
29. august 2008 - 21:25 #4
vejmand..
din ide er jo som sådan slet ikke så ringe. For det er delvist det jeg er ude efter, nemlig at man ikke henter andet en kopi af sin mail fra server indbakken.

Men jeg er lidt mere krævende. Jeg kunne godt tænke mig at man kunne sætte det op på den måde som førnævnte Windows Live Mail kører. Der er det jo sådan, at når starter Windows Live Mail så begynder den jo med at søge efter ny post, og samtidig så synkronisere den lige mapperne fra sidste gang man var logget på en anden computer. Har man så sidste gang man var på ryddet op og gemt nogle af sine mail i mapper eller slette nogle mails eller lignende, så får den lige styr på det så hver gang du logger på så er det som du loggede af sidste gang, selvom det er en ny maskine du er på.

Det er det jeg godt kunne tænke mig hvis man kunne lave det med en POP3 mail. Det behøver ikke være outlook til POP3 men det kan også være et andet mail program.

Håber vejmand, reinhelt eller en anden kan hjælpe hvis det er muligt
Avatar billede vejmand Juniormester
29. august 2008 - 21:40 #5
Det kan jeg desværre ikke hjælpe med.... :-)
Avatar billede azerty Juniormester
29. august 2008 - 22:46 #6
Man skal vel også tænke på følgende, hvis man sætter samtlige konti op til ikke at slette mailen på serveren: Din konto på serveren kan blive proppet helt op.
Avatar billede vejmand Juniormester
29. august 2008 - 22:50 #7
Som der også står i linket....  :-)
Avatar billede dannij Nybegynder
30. august 2008 - 10:44 #8
vejmand.. helt ok, men tak for linket

azerty.. ja den vil blive fyldt op hvis jeg ikke sletter dem. Jeg er rimelig god til at ryde op i min slettet post så det anser jeg ikke for at være et problem overhoved.

Det jeg som sagt er ude efter er, at jeg kan læse mine POP3 mails på samme måde som med min hotmail. Det skal fungere som den måde det nye Windows Live Mail kører på.

Jeg synes det er fedt at man kan have Windows Live Mail (det ligner jo nu snart outlook til forveksling i udseende) på flere maskiner og hver gang man logger på, på hvilken som helst af dem, så synkronisere programmet sig selv så man egenlig skulle tro at man bare har lukket programmet og åbnet det igen lige efter. Det er jo fedt at efter man har siddet på den første computer og ryddet op og gemt nogle af sine mail i mapper eller slette nogle mails eller lignende, så kan man rolig åbne mailprogrammet på den anden computer og så skal man ikke engang ytil sidde og slette og ligge mails i mapper

Hvis der er noget i ikke kan forstå af det jeg skriver så spørg endelig. Håber da at der er andre end mig der bruger Windows Live Mail på mere end en computer så de ved hvad jeg snakker om.
Avatar billede dannij Nybegynder
30. august 2008 - 11:27 #9
Jeg har lige læst noget med at man kan tilføje en POP3 mailkonto i Windows Live Mail - er der nogen der ved noget om hvordan den så gør med at hente mail og om den så også kan blive synkroniseret?
Avatar billede mcp_dk Nybegynder
09. oktober 2008 - 12:04 #10
Du kan gøre det på to måder.

Enten via IMAP istedet for POP3. Imap er en mailprotokol hvor du ikke henter dine mails ned men læser dem direkte fra et mailarkiv. Et eksempel på IMAP er Microsoft Exchage. Mange webmails er også bare en webfrontend til en IMAP struktur.

Alternativt kan du hente mails ned på en ene PC. Den lægger så alle dine mails i et arkiv (f.eks C:\documents and Settings\dannij\Application Data\[Mailprogram\mailarkiv]. Det sidste kan svinge lidt alt efter hvilket mailprogram du bruger.
Nu laver du en deling du mappen med dit mailarkiv med navnet "mails" eller lignende

På din ANDEN pc går du nu ind i mailprogrammet (som skal være identisk) og ændrer stien til mailarkivet til \\IPpåDenførstePC\mails og vupti vil de nu begge to læse fra samme mailarkiv.

Jeg anvender selv Thunderbird som mailklient og har flyttet min mail til en mappe på min netværskdisk. Det fungerer supernemt.
Avatar billede dannij Nybegynder
21. december 2009 - 08:10 #11
Tråden lukkes