Avatar billede tolk Nybegynder
28. august 2008 - 15:46 Der er 1 kommentar

winmail.dat

Hej,

Jeg har domæne hos one.com. Jeg oplever nu en fejl, som jeg ikke helt ved, ligger hos one.com eller i Outlook. Fra den ene dag til den anden er der pludselig opstået det, at jeg får vedhæftet en winmail.dat fil, MEN...hold nu fast...

Jeg sender fra en outlook til en anden e-mail adresse hos mit domæne. Åbnes den i outlook er der ingen vedhæftning med. Åbnes den i en webmail ER der en winmail.dat vedhæftning på. Og sender jeg nu denne mail til en mail adresse, som ikke hostes med mit domæne, så er der ingen vedhæftning på, hverken hvis der åbnes i outlook eller i en anden webmail.

Nogen der har oplevet det samme? Jeg har surfet lidt rundt og læst meget om winmail.dat, men ingen situationer som denne...

/Kasper
Avatar billede umle-keera Nybegynder
05. maj 2010 - 14:15 #1
winmail.dat er Microsoft Exchanges TNEF encodede indhold. Nyere versioner af Outlook er somme tider sat til at sende i dette format, hvilket i langt de fleste mailklienter vil fremstå som en tom mail med en attachment navngivet 'winmail.dat'.

Når Outlook ikke viser winmail.dat som attachment, er det fordi den forstår sit eget ikke-standard format og ved at denne specifikke fil ikke skal vises som attachment, men skal fortolkes.

Andre mailklienter har somme tider ikke denne mulighed. Og det er i øvrigt op til den enkelte mailklient at bestemme hvad der vises som attachment og hvad der ikke gør.

Hele attachment begrebet er voldsomt betændt, fordi en mail aldrig nogensinde bare er en tekst og nogle filer som er vedhæftet. Nede under det hele har du en træstruktur med strukturelle elementer inde i hinanden på alle mulige måder.

Tag feks en email med HTML og klartekst til alternative visninger, hvor HTML-delen har et indlejret billede. Er dette billede et attachment? Det er med i mailen.

Det er et meget mere komplekst område end mailklienter forgiver, og visningen er alt for forsimplet til at brugere kan gennemskue hvorfor der er forskelle på visninger.