Avatar billede kimfragedved Nybegynder
27. august 2008 - 11:47 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

Opfølgning på: Hvordan håndterer jeg en dollar konto?

Hej,

Jeg har ver. 2,9  Enterprise af SummaSummarum.
Og vil gerne vide hvordan jeg håndter 2 bankontor, en i DKK og en i USD, således at købfakturaen i USD fra trækkes bank kontoen USD og omvent når det er danske kroner.

Fundet her på eksperten.dk:
http://www.eksperten.dk/spm/828710 skriver Ottobp

for at du kan håndterre  valutatransaktioner  i den udenlandske valuta  skal du  have  ENTERPRISE versionen  Har du  det???
I den vil du kunne  lave  salgsfakturaer, der modsvarer dine  indtægter  Og du kan registrere købsfakturaer i udenlandsk valuta
Sidder du men  en  Standard  eller en Professionel  bliver du nødt  til  omregne bilaget  til dansk kr.værdi
Du er velkommen til at kontakte  mig  direkte  for en snak  om  dit problem, hvis ovenstående  ikke bringer tilstrækkelig klarhed.  Ligesom jeg kan levere dig en opgradering  til Enterprisen  hvis det er det der er problemet

mvh

Otto B Petersen - certificeret forhandler af SummaSummarum
www.ivaerksaet.dk  tlf. 28344283

PLUS

jamen har du ENTERPRISE versionen  -  så  er  det lige ud ad landevejen. Lettere end let....  Så  når du  har fred for de grønne borde og er kommet efter Skt. Hans  så lad os tage en snak om,
Ring da til istedet for at investere  revisorkr. i  den indledende research. Jeg skal nok klæde dig på til  den der efterflg. snak med revisoren

mvh
otto bp

Men det giver mig ikke det endelige svare.

Så er der en der kan give mig et mere præsist svar?

Mvh Kim
Avatar billede hardyc Nybegynder
27. august 2008 - 14:16 #1
Du kan da ogsåbare have en konto hvor dolleren kommer i på med omregnet til danske kr og så kør med fast kurs og reg debitorerne den 31/12 efter denne kurs pr 31/12

vh
Revisor hardy
Avatar billede kimfragedved Nybegynder
28. august 2008 - 03:17 #2
Hardy,

Jeg har ikke helt forstået budskabet, vil du ikke nok uddybe!

På forhånd tak!
Avatar billede ottobp Novice
01. september 2008 - 09:56 #3
hej Kim fra Gedved
Jamen  du  får ikke lov til det  du gerne vil - nemlig 1) oprette en dollarfaktura - købsfak.  og 2) senere betale den i dollarværdi fra din dollar-bankkonto....

Når du opretter din købsfaktura i dollar så  bliver  den det  på  din kreditorkonto for det sted hvor du køber ind.  Men den bliver omregnet til basisvaluta (vel nok danske kr.)  på din driftskonto  for indkøb af materialer eller andre goder.

Når du så  en måned senere (fordi det er din kredittid) så  har kursen ændret sig i forhold til  den  valutakurs du har stående for dollar inde under Funktioner -> Indstillinger -> og fanen Valuta og Sprog. Den kurs bestemmer omregningsværdien.  Kursen har ændret sig fra 5,00  til  måske 5,50 kr.  for en dollar.  Det vil betyde at skal  du  købe  100 $  for at betale fakturaen  - så bliver der en 10% højere banknota for dig at betale - dette kursudsving  noterer du så  på kontonr. 2950 Kursdifferencer, import hvis du bruger standardkontoplanen.

HVIS  du vil  have  at din  faktura  SKAL blive i dollar  også på betalingstidspkt.  så  må du lave et delregnskab hvor du alene  registrerer de her køb  - har kun denne her dollarkonto  - og så skal du vælge  dollar  som BASISVALUTA  så holdes  alle transaktioner i dollarværdi.  EEN gang om året  31. dec.  skal du  opgøre  dette regnskab  og overføre resultatet til dit hovedregnskab.

mvh
Otto Bernth Petersen, certificeret forhandler af SummaSummarum
www.ivaerksaet.dk
Avatar billede kimfragedved Nybegynder
02. september 2008 - 05:48 #4
Tak til Hardy og Otto,

Jeg ser at Otto's delregnskab er meget lig det Hardy skriver, og det bliver løsningen, da basisvaluta ikke kan sættes til flere valautaer.

Det gør igen det bare tunger at arbejde med regnskab. Men igen skal SKAT tilgode ses.
Det der kunne være simple, skal bare være besværligt.

Mvh
Kim
Avatar billede ottobp Novice
02. september 2008 - 08:47 #5
hej KIM  mit forslag om  2 regnskaber

et hovedregnskab i  danske kr
et delregnskab  i  dollar  som hver sin basisvaluta

Det giver mulighed for at  du  koncentrerer de her dollarfakturaer i dollarværdi  både registrerings-  som betalingsmæssigt  i dollar  -  og det var jo det du gik efter  ????
Avatar billede kimfragedved Nybegynder
03. september 2008 - 02:43 #6
Hej Otto,

Som du selv skriver kan jeg koncentrerer i dollar, med et delregnskab, Men det ville være bedre hvis det var en del i hovedregnskabet.

Så du har ret det bliver den lettest måde at føre de fukturaer i dollar. Men i en moderne cumputerverden virker det lidt som øb og bøv.

Og vi lever i dag i et international samfund, hvor der bliver mere og mere handel med udlandet, fordi vi køber og sælger via nettet.

Er det fordi funktionen/muligheden ikke er i summasumarum?
Eller er det fordi det simplet hen ikke er tiladt/lovligt i forhold til danske bogføringsregler?

Mvh Kim
Avatar billede ottobp Novice
03. september 2008 - 08:32 #7
det  er  IKKE  omfattet  af  SummaSummarumm  -  det  du gerne  vil  have.

Det jeg anviser  er  metode  til  at opnå  det  du sigter  efter -  men det kræver  at  du  laver  den  lille  finurlighed  at  du  holder  dollaraktiviteten  i  et lille særregnskab.

Om det er bogføringsloven  der  kræver det  ved  jeg  ikke - men  det er sådan  summa virker.

mvh  otto bp