Avatar billede kiiim Nybegynder
26. august 2008 - 21:59 Der er 4 kommentarer og
1 løsning

Den larmer som en fiskekutter

Min computer, som efter håned er ved at være 2-3 år gammel, er begyndt at lame ... rigtig meget! Nogle gange, især når jeg lige tænder for den, lyder den som en fiskekutter. Den har selvfølgelig ikke altid larmet sådan ... og det giver lidt ballade med den bedre halvdel, som ikke syntes det er så skide sjovt at ligge øre til.

SÅ ... hvad kan jeg gøre for at den bliver stille igen?

Hvis der er noget der skal renses, eller skrues på, så gå venligst i detaljer, da jeg ikke er på hjemmebane inde i en computer! ;-)
26. august 2008 - 22:10 #1
Avatar billede agazoth Nybegynder
26. august 2008 - 22:14 #2
Rens dine blæsere og udskift de, som stadig larmer. En støvsuger er glimrende til formålet.

Pil strømmen fra maskinen, skrug kabinetsiden af (eller ryk toppen af, hvis det er en "ligger"). Støvsug alle blæsere grundigt. Du kan lige så godt tage alle hjørner med - 2-3 år er lang tid, nok ikke et acceptabelt rengøringsinterval, hvis du spørger din kone om husrengøring ;-)

Efter rengøring, starter du maskinen op, inden du samler den igen. Hvis den stadig larmer, stopper du blæserne en ad gangen. Du kan bruge en finger eller en kuglepen, men hold dem ikke stille alt for længe.

Det er ofte blæseren på grafikkortet, der slides ned først. Det er ikke til at skaffe en ny blæser, så det er oftest lettere at skifte grafikkortet ud.

Alternativt kan du udskifte hele maskinen - computerår er kortere end hundeår ;-)
Avatar billede c-holst Novice
28. august 2008 - 09:35 #3
alternativt kan du også overvej om dine blæsere kan køre ved lavere omdrejninger. for at finde ud af det, må du finde ud af, hvor varme dine enheder bliver under pres. tænker især på CPU, CHIPSET og GRAFIKKORT. Du har sikkert noget software der kan aflæse disse ting.
Så kan du efter rengøring overvej fx noget herfra. www.stillepc.dk dre er mange gode tips.
Kan fortælle dig, at jeg i min maskine har en meget stor 12 cm køler fra northQ. Den fylder 15 cm i omkreds. den er tvunget ned på 5 volt. Det er noget der virker.

chipsetblæseren kan også være en storsynder. kan fåes uden blæser.

mange grafikkort fåes heldigvis uden blæser

Hardisken kan også larme en del:-)
Avatar billede kiiim Nybegynder
29. august 2008 - 21:56 #4
Tak for tipsene ... jeg skilte svinet af og støvsugede ... og det har hjulpet lidt. Hvis der er nogen der vil give et "svar", så jeg kan få lukket den af... ;-) Jeg vil sige at Karise var nok først med et svar jeg kunne bruge, selvom Agazoth var lige så fint.

holst, jeg vil prøve at tjekke det link ud. tak for det.
29. august 2008 - 22:29 #5
Ping...
NB: Vi deler da allesammen...