Avatar billede mulkurul Nybegynder
26. august 2008 - 09:49 Der er 6 kommentarer og
2 løsninger

CPU køler

Jeg  har en ældre pc (2001)med AMD Athlon 1600 på et Asus A7V266-E, KT266A bundkort. Øjensynligvis en Socket A.
Min cpu blæser har altid larmet en krig og nu kører den meget uregelmæssigt, hvilket medfører pc`en fryser.

Nogle anbefalinger mht til en ny støjsvag cpu-køler? Uden at den ligefrem koster en bondegård, da det er en ældre pc.

Samtidig et dumt spørgsmål, der sidder en lille blæser på mit grafikkort et 64 mb Innovision Geforce2 Pro, den kører slet ikke rundt og virker som om den sidder fast.
Kan det også være den der medfører at pc`en fryser?

mvh
Michael
Avatar billede mulkurul Nybegynder
26. august 2008 - 10:25 #2
Ja, den kan jo ikke ligefrem vælte læsset :)

Skal den monteres ved at tage bundkortet op?
Og skal jeg bruge andre ting i forb. med montagen?
Avatar billede peet-49 Novice
26. august 2008 - 11:18 #3
Den kan monteres med bundkort monteret. På nogle systemer er det dog lettere med strømforsyningen løsnet.
Avatar billede peet-49 Novice
26. august 2008 - 11:18 #4
Der er alt med, du skal bruge.
Avatar billede mulkurul Nybegynder
26. august 2008 - 11:51 #5
Den er bestilt! Takker for hjælpen :)
Avatar billede mulkurul Nybegynder
26. august 2008 - 11:57 #6
hvis du sender et svar skal jeg tildele point
Avatar billede peet-49 Novice
26. august 2008 - 12:14 #7
OK
Avatar billede c-holst Novice
26. august 2008 - 12:55 #8
Du kunne jo også overveje at neddrosle den nye blæser, så den ikke kører med så mange omdrejninger. Der er kort ofrtalt 3 veje hertil, så sig til hvis det er interessant.

kan i øvrigt også bemærke, at mange af de små blæsere der kæler på chipsettet har en slem tendens til at larme, hvilket du tydeligt kan høre hvis du tager strømmen fra din cpublæser.

Med hensyn til dit grafikkort. Er den købt med blæser bør den også køre, men mange geforce 2 blev leveret uden blæser men med et større kølegrill. I dit tilfælde vil jeg mene, at et PRO kort nok kører med lidt højere frekvenser og derfor udvikler mere varme. Skil det af rengør og prøv at hjælpe den lidt på vej, med et skub og et lille knips