Avatar billede halden Nybegynder
26. august 2008 - 09:38 Der er 14 kommentarer og
1 løsning

XmlDataDocument validate

Hej,
jeg skal validere en xml mod et schema men får bare af vide at "Elementet 'kunder' er ikke erklæret".

Xml:
<?xml version="1.0" encoding="ISO-8859-1"?>
<kunder>
  <kunde nummer="1000006" sidstopdateret="01.02.2007">
  <navn>ACTION A/S</navn>
  <fremmednavn></fremmednavn>
  <kontaktperson></kontaktperson>
  <email></email>
  <telefon>39273133</telefon>
  <telefax>39273223</telefax>
  <eumomsnr></eumomsnr>
  <fakturaadresse>
    <adresse1>TUBORG BOULEVARD 10</adresse1>
    <postnummer>2900</postnummer>
    <by>HELLERUP</by>
    <land>DANMARK</land>
  </fakturaadresse>
</kunde>

XSD:
<?xml version="1.0" encoding="iso-8859-1"?>
<xs:schema attributeFormDefault="unqualified" elementFormDefault="qualified" xmlns:xs="http://www.w3.org/2001/XMLSchema">
    <xs:element name="kunder">
        <xs:complexType>
            <xs:sequence>
                <xs:element maxOccurs="unbounded" name="kunde">
                    <xs:complexType>
                        <xs:sequence>
                            <xs:element name="navn" type="xs:string" />
                            <xs:element name="fremmednavn" />
                            <xs:element name="kontaktperson" type="xs:string" />
                            <xs:element name="email" type="xs:string" />
                            <xs:element name="telefon" type="xs:string" />
                            <xs:element name="telefax" type="xs:string" />
                            <xs:element name="eumomsnr" type="xs:string" />
                            <xs:element name="fakturaadresse">
                                <xs:complexType>
                                    <xs:sequence>
                                        <xs:element name="adresse1" type="xs:string" />
                                        <xs:element name="postnummer" type="xs:string" />
                                        <xs:element name="by" type="xs:string" />
                                        <xs:element name="land" type="xs:string" />
                                    </xs:sequence>
                                </xs:complexType>
                            </xs:element>
                        </xs:sequence>
                        <xs:attribute name="nummer" use="required">
                            <xs:simpleType>
                                <xs:restriction base="xs:string">
                                    <xs:pattern value="([a-åA-Å0-9])*"/>
                                    <xs:minLength value="1"/>
                                    <xs:maxLength value="15"/>
                                </xs:restriction>
                            </xs:simpleType>
                        </xs:attribute>
                        <xs:attribute name="sidstopdateret" type="xs:string" use="required" />
                    </xs:complexType>
                </xs:element>
            </xs:sequence>
        </xs:complexType>
    </xs:element>
</xs:schema>

Hvad gør jeg galt?
Avatar billede tripwire Nybegynder
26. august 2008 - 09:47 #1
skal nederste linie af xml dokumentet ikke være </kunder> ?
Avatar billede halden Nybegynder
26. august 2008 - 09:48 #2
det er den også - bare glem at kopiere det ind :)
Avatar billede halden Nybegynder
26. august 2008 - 09:50 #3
<?xml version="1.0" encoding="ISO-8859-1"?>
<kunder>
  <kunde nummer="1000006" sidstopdateret="01.02.2007">
  <navn>ACTION A/S</navn>
  <fremmednavn></fremmednavn>
  <kontaktperson></kontaktperson>
  <email></email>
  <telefon>39273133</telefon>
  <telefax>39273223</telefax>
  <eumomsnr></eumomsnr>
  <fakturaadresse>
    <adresse1>TUBORG BOULEVARD 10</adresse1>
    <postnummer>2900</postnummer>
    <by>HELLERUP</by>
    <land>DANMARK</land>
  </fakturaadresse>
  </kunde>
</kunder>
Avatar billede halden Nybegynder
26. august 2008 - 10:03 #4
koden jeg bruger er:

System.Xml.Schema.XmlSchema xmlSchema = new System.Xml.Schema.XmlSchema();
                xmlSchema.SourceUri = _config.SchemaFileCustomer;

                XmlReaderSettings settings = new XmlReaderSettings();
                settings.Schemas.Add(xmlSchema);
                settings.ValidationType = ValidationType.Schema;

                _xmlReader = XmlReader.Create(_path, settings);
                _xmlDataDocument = new XmlDataDocument();
                _xmlDataDocument.Load(_xmlReader);

                ValidationEventHandler eventHandler = new ValidationEventHandler(ValidationEventHandler);

                _xmlDataDocument.Validate(eventHandler);
Avatar billede Slettet bruger
26. august 2008 - 12:18 #5
Hvis jeg smider dem ind i XMLSpy får jeg ingen fejl - så umiddelbart virker din XML og XSD...

/CS
Avatar billede halden Nybegynder
26. august 2008 - 13:09 #6
ja, det må være noget i min kode...
Avatar billede halden Nybegynder
26. august 2008 - 13:19 #7
Jeg fatter simpelthen ikke hvad der er galt...her er min class som validerer. En hver hjælp vil være værdisat.

public class DatahandlerCustomer
    {
        private string _path;
        private XmlDataDocument _xmlDataDocument;
        private XmlReader _xmlReader;
        private Configuration _config;

        public DatahandlerCustomer(string path)
        {
            _path = path;
            _config = new Configuration();

            ValiderXSD();
        }

        private void ValiderXSD()
        {
            try
            {
                XmlSchema xmlSchema = new XmlSchema();
                xmlSchema.SourceUri = _config.SchemaFileCustomer;

                XmlReaderSettings settings = new XmlReaderSettings();
                settings.Schemas.Add(xmlSchema);
                settings.ValidationType = ValidationType.Schema;
                settings.ValidationFlags = XmlSchemaValidationFlags.AllowXmlAttributes;

                _xmlReader = XmlReader.Create(_path, settings);
                _xmlDataDocument = new XmlDataDocument();
                _xmlDataDocument.Load(_xmlReader);

                ValidationEventHandler eventHandler = new ValidationEventHandler(ValidationEventHandler);

                _xmlDataDocument.Validate(eventHandler);

                _xmlReader.MoveToContent();  //Move the reader to the root node
            }
            catch (Exception ex)
            {
                throw new Exception(DateTime.Now.ToString() + " - Kunne ikke læse fil [" + _path + "] fejl: " + ex.Message);
            }

        static void ValidationEventHandler(object sender, ValidationEventArgs e)
        {
            switch (e.Severity)
            {
                case XmlSeverityType.Error:
                    Notification.MessageBox("Error: " + e.Message);
                    //Console.WriteLine("Error: {0}", e.Message);
                    break;
                case XmlSeverityType.Warning:
                    Notification.MessageBox("Error: " + e.Message);
                    //Console.WriteLine("Warning {0}", e.Message);
                    break;
            }

Avatar billede halden Nybegynder
26. august 2008 - 13:20 #8
Avatar billede arne_v Ekspert
26. august 2008 - 15:19 #9
Din XML bruger jo ikke noget namespace mens dit XSD goer !
Avatar billede arne_v Ekspert
26. august 2008 - 15:20 #10
Din XML bruger jo ikke noget namespace mens dit XSD goer !
Avatar billede arne_v Ekspert
26. august 2008 - 15:35 #11
Sludder - den elementFormDefault giver faktisk ikke elementerne et namespace.
Avatar billede arne_v Ekspert
26. august 2008 - 15:47 #12
Det er vist et C#/.NET problem.

Valideringen virker for mig hvis jeg erstatter substansen i ValidateXSD med:

                XmlReaderSettings xrs = new XmlReaderSettings();
                xrs.ValidationType = ValidationType.Schema;
                xrs.Schemas.Add(XmlSchema.Read(new StreamReader(@"C:\z.xsd"), ValidationEventHandler));
                XmlReader xr = XmlReader.Create(@"C:\z.xml", xrs);
                XmlDataDocument doc = new XmlDataDocument();
                doc.Load(xr);
Avatar billede arne_v Ekspert
26. august 2008 - 15:55 #13
Men ivirkeligheden vil du jo nok bruge din ValidationEventHandler anderledes:

                XmlReaderSettings xrs = new XmlReaderSettings();
                xrs.ValidationType = ValidationType.Schema;
                xrs.ValidationFlags = XmlSchemaValidationFlags.ReportValidationWarnings;
                xrs.ValidationEventHandler += ValidationEventHandler;
Avatar billede halden Nybegynder
27. august 2008 - 09:33 #14
Hej Arne,
det virker perfekt. Så vidt jeg kan se er det kun rækkefølgen som er anderledes.
Men jeg siger tusind tak for hjælpen. Smid venligst svar.
Avatar billede arne_v Ekspert
27. august 2008 - 13:49 #15
kommer her