Avatar billede danielv Nybegynder
25. august 2008 - 10:31 Der er 4 kommentarer

Flere logisk netværk på samme fysiske netværk og switch/router.

Hej allesammen!

Jeg står og skal lave et mindre netværk for en institution og har derfor brug for at finde en switch/router som giver mig mulighed for at køre flere logiske netværk (et A- og B-netværk) på samme fysiske netværk, da loven kræver at kontor- og medarbejdercomputere ikke er på samme netværk som brugernes, dvs. sådan set sige at jeg skal bruge det stik modsatte af EtherChannel/PAgP.
Og da der er krav om et absolut minimum af administration, bliver det nødt til at være med automatisk tildelte dynamiske IP-adresser.

Håber I forstår min problemstilling, ja og om end ikke andet, så er det jo bare at spørge ind til det.

På forhånd mange tak for hjælpen!
Avatar billede sameaim Nybegynder
25. august 2008 - 15:24 #1
VLAN
- Virtual Local Area Network.

Nu kender jeg kun til Cisco, men mon ikke også at "de andre" understøtter det :)

Ønsker du kun L2 (switching), så vil en Cisco 2960 være fint.
Husk at du så mangler en router som understøtter trunking og sub-interfaces, op mod switchen, så dine VLANs kan blive routed.
- Routeren kunne fx. være en Cisco 800 series, eller Cisco 1800 series - alt efter behov!
Avatar billede danielv Nybegynder
27. august 2008 - 17:24 #2
Hej sameaim

Efter at have læst lidt på det, så lyder det til, at VLAN er hvad jeg søger.

Vil en Cisco Catalyst 2960 i kombination med en Cisco Small Business 101 router være en brugbar løsning?
Altså, skal jo bare lave ét fysisk, simpelt, netværk som er delt i to logiske, så kontor- og medarbejder-PC'ere er adskilt fra beboernes, men kan ikke lade være med at tænke på hvad det vil kræve af DHCP'en osv.
Specielt da det bare skal køre af sig selv, når først det er sat op, så der undgås krav om indgriben fra en administrator, f.eks. hver gang en ny computer skal være en del af netværket...?
Avatar billede sameaim Nybegynder
27. august 2008 - 17:48 #3
Jeg tror ikke at du skal regne med at en så gammel router, som SB101, kan køre med sub-interfaces.
Så nej, det ville efter min mening ikke være en brugbar løsning.
- Hvilken internet forbindelse er der til rådighed?

Du bliver nød til at nævne noget mere om infrastrukturen, mht DHCP.
Fx. et visio (eller lig.) diagram og information på eksisterende netværksudstyr (routere, switche, hubs, servere osv.).
- Undlad venligst vitale informationer.

Hvem skal konfigurere enhederne?
- Cisco er "ikke bare" at konfigurere.
Avatar billede apebk Nybegynder
14. januar 2009 - 21:08 #4
Måske spørger jeg dumt, men hvis internet delen kører på en ip klasse a (10.x.x.x) kan man i princippet så ikke sætte to særskilte klasse c netværk op til henholdsvis kontor/medarbejder(192.168.1.x) og til beboere (192.168.2.x)????