Avatar billede rubberduckone Nybegynder
23. august 2008 - 11:19 Der er 2 kommentarer og
1 løsning

Computer kan ikke se andre i gruppen

Hej,

Har et lille hjemme netværk med tre computere og en NAS. Bag en trådløs Linksys router (WRT54GS).

Har oprettet en fælles gruppe 'VoresNet' som alle er koblet til.
2 maskiner og NAS kan alle se og forbinde til hinanden uden problemer (alle har faste IP).

Den sidste maskine kører DHCP og blev efter MS opdateringen i juli helt hægtet af nettet. En opdatering fra ZoneAlarm løste dog det problem. Men siden da har jeg ikke kunne få den til at koble op til gruppen.

Maskinen fremgår som værende medlem og den ser ud til at være på. Men den er ude af stand til at se de øvrige enheder. Omvendt så kan de øvrige enheder godt se den...??

Jeg har også forsøgt at pingen frem og tilbage mellem alle enhederne - det går fint og der synes at være hul igennem.

Nogen gode bud på hvordan jeg får lavet det sidste lille hul, så jeg igen kan få koblet DHCP maskinen op til NAS og de øvrige??
Avatar billede rubberduckone Nybegynder
23. august 2008 - 17:59 #1
Er ikke så velbevandret i netværk...
Synes muligvis, at være noget omkring NetBIOS TCP/IP. Når jeg kigger under Network connections -> TCP/IP -> properties -> advanced, så gør det en forskel om NetBIOS setting står til "default..." eller "Enable NetBIOS over TCP/IP". Når det sidste er tilfældet kan jeg på DHCP maskinen under "My network places" -> Entire network -> Microsoft Windows network -> VoresNet, se NAS disken i gruppen. Står den til 'Default' er den ikke en gang synlig der.
Avatar billede rubberduckone Nybegynder
27. august 2008 - 00:03 #2
Har kigget lidt nærmere - og nu forsøgt med en fast IP istedet. Det mystiske er at det virker som om der eksisterer to grupper med samme navn altså "VoresNet", men at de to grupper ikke kan 'se' hinanden og deres respektive medlemmer. Som nævnt indledningsvist - jeg kan uden problem pinge maskinerne imellem, men når det kommer til mapning af drevene går det galt.

Er der nogen gode bud??
- evt. nogen der kan forklare hvad NetBIOS TCP/IP gør/er??
- hvad DNS gør og dens betydning for opslagene maskinerne imellem...??
Avatar billede rubberduckone Nybegynder
29. august 2008 - 14:19 #3
Hej

Tja så føler man sig som et får! (blush - LoL) Problemet viste sig at være min ZoneAlarm firewall, i det skiftet fra DHCP til fast IP havde sendt min NAS disk og det øvrige net udenfor det range, som DHCP kunne connecte til. Da jeg justerede range't var alle problemer løst og alle maskiner kan nu se hinanden igen.