Avatar billede b-stenskrog Nybegynder
22. august 2008 - 12:46 Der er 14 kommentarer og
1 løsning

Hjælp til DVD-R skiver..

Hej

Da nogle bekendte lige har været en smuttur i Tyskland fik jeg 100 stk Phillips DVD-R skiver med hjem.

Herligt - bortset fra at jeg nu har prøvet at brænde på dem, på fire forskellige computere uden held. Alle har forsøg har været med Windows Stifinder brænde-halløjet... Jeg har nu også forsøgt med Nero, og heller ikke det lykkedes.

Er det bare en træls lærestreg, at det åbenbart skal være +R skiver jeg skal ha fat i, eller findes der et program der kan trylle?
Avatar billede b-stenskrog Nybegynder
22. august 2008 - 13:44 #1
Det kan lige tilføjes at det er word-dokumenter, billeder mv., jeg har forsøgt at brænde i alle tilfælde, ligesom at det ikke har interesse hvis det er vildt besværligt at lave om på div. indstillinger/opdatere software for at få skiverne til at fungere - da jeg gerne vil ha nogle som virker på alle maskiner med en dvd-brænder... - Hvis ikke dette er tilfældet med -r skiver, må jeg ha dem solgt :/
Avatar billede liebmann Nybegynder
22. august 2008 - 22:26 #2
Du må kikke i brugsanvisningen til brænderen  -  ikke alle kan køre både plus R og minus R.  Det virker måske ikke så sandsynligt, at fire computere alle kun er til plus R !
Det er dog heller ikke en garanti for brug i alle brændere, at du købe plus-R.
Det er ikke et program-problem, men et brænderproblem.
Jeg går ud fra, at du har prøvet at brænde med succes tidligere !!!
Avatar billede liebmann Nybegynder
22. august 2008 - 22:27 #3
Tillæg:
Det er vel almindelige enkeltsidede DVD'er du har købt ?
Avatar billede liebmann Nybegynder
23. august 2008 - 22:03 #5
Er du sikker på, at det er en DVD-brænder ?
Hvis det er en CD-brænder, så kan den ikke brænde DVD'er
Avatar billede b-stenskrog Nybegynder
24. august 2008 - 10:09 #6
Har, som nævnt, forsøgt at brænde på de skiver på fire forskellige maskiner:
En af mine bekendtes pc: Det er en dvd brænder
Bærbar hos mine forældre: Det er en dvd brænder (med teksten "DVD+ReWriteable"
Ekstern Samsung drev til min IBM bærbar: Det er en dvd brænder.
Drev i min Packard Bell stationær: Er 99% på at det er en dvd brænder, men er ik hjemme lige nu, så kan ik tjekke det. Det er i hvert fald et dvd-drev (ved self godt det ik er nok til at brænde :P) . Men det er en Imedia 2356 og i nogle af versionerne er den i hvert fald lavet med dvd-brænder ( http://support.packardbell.com/fi/item/index.php?i=platform_veloce_imedia&t=1409 )
Avatar billede norbert_ Nybegynder
24. august 2008 - 11:01 #7
I Nero kan du indstille den til at brænde enten dvd eller CD. Er du sikker på, at den står på DVD, når du brænder?
Avatar billede b-stenskrog Nybegynder
24. august 2008 - 11:19 #8
Fremgangsmåde (på ældre HP bærbar med teksten "DVD+ReWriteable" påtrykt drevet):

Starter Nero Burning ROM (V.8.3.2.1) op --> "New Complication" skærmen kommer frem.
Her er DVD valgt på forhånd. Jeg vælger "DVD-ROM (ISO)", de andre muligheder er "DVD Copy", "DVD-Video", "DVD-ROM (Boot)", "DVD-ROM (UDF)", og "DVD-ROM (UDF/ISO)".

Jeg indsætter nu en af mine nyindkøbte DVD skiver i drevet.
Jeg trækker et 181 kb JPEG billede over på skiven, og trykker på "burn". Nu kommer der en popupskærm (Burn compilcation),  og jeg trykker på "burn" her også.

Til dette kommer et nyt popup vindue:

"DVD+RW GCA-4040N: Wating for Disc

Please insert the disc to write to...

Disc required for the compilation: DVD+R/RW
Disc type in the recorder: (Empty) - Det skal lige nævnes at dvd-drevet er blevet skubbet ud af computeren samtidig med at denne popup kom frem!).

Min konklusion er (stadig) at der umiddelbart er problemer med at brænde på en DVD-R skive, og mit spørgsmål er derfor:

Findes der en generel ting man kan gøre således at Nero (og meget gerne bare brænde-delen af Windows Stifinder) kan acceptere DVD-R skiver, eller skal jeg bare se og komme af med dem og istedet anskaffe mig nogle DVD+R skiver?

For DVD+R skiver kan ALLE dvd-brændere klare, mens kun nogle (de nyeste?) kan klare DVD-R (dette er min påstand - modsig mig endelig hvis jeg tager fejl! ;)  )
Avatar billede norbert_ Nybegynder
24. august 2008 - 11:27 #9
Det ser umiddelbart ud til at din brænder kun kan brænde på plus-skiver, og da dine skiver er minus-skiver, kan du ikke brænde på dem. Det står her:
"Please insert the disc to write to...

Disc required for the compilation: DVD+R/RW"

Du kan sagtens få brændere som kan brænde på begge dele.
Den første brænder, jeg havde, kunne kun brænde på plusskiver (men det er snart mange år siden), men dem, jeg har nu, brænder både minus og plus-skiver - og de store skiver 8,5 gb.
Konklusionen må efter min mening være, at du skal bruge plus-skiver.
Avatar billede norbert_ Nybegynder
24. august 2008 - 11:30 #10
Desuden er navnet på din brænder: DVD+RW GCA-4040N.
Det fremgår tydeligt, at det er en dvd plus-brænder.
Avatar billede b-stenskrog Nybegynder
24. august 2008 - 11:34 #11
Også det jeg så småt var ved at regne ud :)

Men vi kan altså generelt konkludere at den første DVD-skive der kom frem var +R skiven, så vil man have DVD skiver man er sikker på at alle DVD-brændere man kommer i nærheden af kan brænde, ja så skal man have +R skiver?
Avatar billede norbert_ Nybegynder
24. august 2008 - 11:41 #12
Det ved jeg ikke, om man kan konkludere - men dvd minus-skiven er den mest kompatible i f.eks. dvd-afspillere.
Avatar billede norbert_ Nybegynder
24. august 2008 - 11:42 #13
Måske findes den del af dit spørgsmål her:
http://www.dvddemystified.com/dvdfaq.html
Avatar billede b-stenskrog Nybegynder
24. august 2008 - 11:43 #14
Nok det jeg havde læst - for var jo total grøn på området da jeg sku tage stilling til hvilken af slagsen de sku købe med hjem til mig - og mener nemlig at ha læst på Wiki at -R var den det meste ku ta...

Men når mit behov mest er til at tage backups af computere og ik at brænde film... :/
Avatar billede b-stenskrog Nybegynder
24. august 2008 - 14:48 #15
Tjae, [4.3.6]: Modern "combo" drives can write to almost all disc formats (DVD-R, DVD-RW, DVD+R, DVD+RW, CD-R, CD-RW). Older drives write only their DVD format, so you may have to get DVD+R/RW discs for a DVD+RW drive and DVD-R/RW discs for a DVD-RW drive.