Avatar billede jewo Nybegynder
21. august 2008 - 15:05 Der er 3 kommentarer

Sumforespørgsler (sigma)

Hej,

Jeg har en database over deltagere i forskellige projekter. Der er ofte flere deltagere i hvert projekt, så antal deltagere (403) er større end projekter (296).

Jeg har hidtil brugt sumforespørgslen (sigma-tegnet) til at skifte mellem visning af antal deltagere og projekter. Hvert projekt har et unikt projekt nummer, så ved klik på sigma tegnet får jeg kun vist antallet af unikke projekter. Dette lader sig gøre med kun få kolonner/variable knyttet til mine projekter.

Men lige så snart jeg føjer flere detaljer/variable om deltagerne og projekterne til min forespørgsel, får jeg ikke længere tallet 296 - men et højere tilfældigt tal, alt efter hvor mange og hvilke variable, jeg vælger.

Jeg tænker, at det skyldes, sumforespørgslen udvælger unikke rækker  på tværs af alle mine variable. Har jeg f.eks. 1 projekt med 3 deltagere med 3 forskellige navne, så vil sumforespørgslen tælle alle 3 deltagere som unikke rækker.

Men er der en måde, hvorpå jeg kan vælge at lave sumforespørgsel på kun én variabel/kolonne? Derved ville jeg kunne lave sumforespørgslen på de unikke projektumre, og jeg ville kun få vist antal af unikke projekter uanset hvor mange detaljer/variable jeg knyttede til de projekter.

Eller er der en anden metode?

Vh
Jeppe
Avatar billede mugs Novice
21. august 2008 - 16:31 #1
Denne tæller antal medarbejdere der er fordelt i flere sektioner:

SELECT Tabel1.sektion, Count(Tabel1.sektion) AS AntalOfsektion
FROM Tabel1
GROUP BY Tabel1.sektion;
Avatar billede jewo Nybegynder
21. august 2008 - 16:44 #2
Tak for svar, men jeg ved ikke helt, hvad du svarer på? Hvor kommer "medarbejdere" og "sektioner" ind i billedet?
Avatar billede mugs Novice
21. august 2008 - 16:49 #3
Sektion er det felt i tabellen der indeholder navnet på den sektion som medarbejderen er tilknyttet. Sektion svarer til dit projektnr. Resultatet er, at du får projektnr vist i forespørgslen sammen med antallet af medarbejdere tilknyttet projektnr.

Kan sende dig en lille testdb hvis du lægger din e-mail